Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Как ще ги стигнем европейците?

"Как ще ги стигнем американците", пееше навремето Тодор Колев. Тях определено май вече се отказахме да ги гоним, но напоследък все по често се питаме колко далеч е България от европейските стандарти? Оказва се, че поне откъм продажби на нови коли достойно може да се мерим със западняците. Според официалната статистика на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA), за  първото тримесечие на тази година, както и през месец март българският пазар на нови автомобили регистрира аналогичен ръст с този в Европейския съюз. 

У нас през третия месец от годината са продадени 2230 нови автомобила, а продажбите за периода януари - март достигат 5399. Това е съответно с 5.8 и 6.8 на сто по-добър резултат от аналогичните периоди на миналата година. В страните на ЕС ръстът за март е 6%, а за тримесечието - 8.2 на сто. Е, като проценти нещата изглеждат оптимистично, но като конкретни бройки все още сме далеч от западните ни партньори в ЕС. По-малко автомобили, отколкото в България, са били продадени за първите три месеца единствено в две от Балтийските републики и в Кипър. В Литва са пласирани  4608 нови коли, в Латвия - 3883, а островът на Афродита остава на дъното с 3268 нови коли. 

Далеч напред са "големите" в Европейския съюз.  

Германия регистрира ръст от 4.5% за тримесечието - до 791 424 продажби, докато резултатът за март е аналогичен с този от същия месец на миналата година - 322 913 продажби. 

Вторият по големина пазар е Великобритания, където през март са пласирани 518 707 (ръст от 5.1%), а за тримесечието - 771 780 нови коли (ръст от 5.3%). Италия успява да задържи извоюваната преди време трета позиция с ръст от цели 20.8% за тримесечието и 519 123 продажби, а Франция остава след нея - с ръст от 8.2% и 516 382 продажби. Престижната петорка допълва Испания с 285 495 продажби за тримесечието и ръст от 6.9 на сто.

Оптимизъм за автомобилната индустрия определено има, тъй като март е 31-вият пореден месец на ръст на европейския автомобилен пазар. Любопитно е обаче да отбележим, че само две държави от общността имат отрицателни показатели при продажбите на нови коли за първото тримесечие на 2016-а. Това са все още закъсалата финансово Гърция - с -11.3 на сто, както и залагащата все повече на екологичното придвижване Холандия, където има отлив на продадените коли с 10.2 на сто.

 

 

Автомобилите са източник номер едно на мобилност в Европа.

Над 70% от пътуванията се правят с лека кола - било то личен, или такси.

21% от всички автомобили в света са произведени в Европейския съюз - 15 млн. броя.

12.1 млн. души, или 5.6% от работната сила на ЕС, са заети в сектора на автомобилостроенето.

Автомобилите в Европа са най-чистите, най-безопасните и най-тихите в света.

Съвременният нов двигател изхвърля 28 пъти по-малко въглероден окис, отколкото преди 20 години.

През 2014 г. 70% от новите автомобили отделят по-малко от 130g CO2 на километър.

Съвременният нов автомобил днес консумира 15% по-малко гориво на 100 км, отколкото преди десет години.

Шумът от новите леки автомобили е намален с 90% от 1970 г. насам.

Facebook logo
Бъдете с нас и във