Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

250 МЛН. ДОЛАРА НИ ДЕЛЯТ ОТ КОРИДОР N10

Кабинетът одобри през седмицата меморандума за разбирателство за развитието на общоевропейски транспортен коридор N10. Документът беше подписан на 15 март 2001 г. в Солун от министри и заместник-министри на транспорта и строителството на държавите, през които преминава трасето - Австрия, Унгария, Словения, Хърватска, Югославия, България, Македония и Гърция. От наша страна подпис тогава положи бившият заместник-министър на транспорта Петко Табаков.Меморандумът ангажира правителствата на осемте държави да съдействат за по-бързото и безпрепятствено реализиране на проекта. Десети трансевропейски коридор е най-новият - той беше определен чак на третото съвещание на европейските министри на транспорта, което се проведе в Хелзинки в началото на юни 1997 година. Коридорът започва от Грац, Австрия, преминава през Марибор - Любляна - Загреб - Белград - Ниш - Скопие и свършва в Солун. Едно от отклоненията му - от Ниш до София, го свързва с преминаващите през наша територия 4-и, 8-ми и 9-и паневропейски транспортни коридори.Одобряването на меморандума представлява и своего рода картбланш за кабинета Сакскобургготски, а и за правителствата на останалите страни, през които преминава трасето, да кандидатстват за предоставянето на безвъзмездни помощи по програмата ИСПА на Европейския съюз, както и за кредити при облекчени условия пред Европейската инвестиционна банка.Ангажиментът на България към коридор N10 е изграждането на автомагистралата Калотина - София. Тя е дълга 49 км, а към нея е и северната дъга от столичния околовръстен път, която е около 20 километра. Според предпроектните проучвания, правени у нас преди години, за строителството им ще са необходими около 250 млн. щ. долара (около 210 млн. за магистралата и още 40 млн. долара за северната дъга). Целият този участък пък е част от съществуващия проект за изграждане на Трансевропейската автомагистрала (ТЕМ), за чието строителство преди осем години търг спечели италианската компания Салини джирола италстраде. Представители на италианската фирма, която е построила и стопанисва около 4 хил. км автомагистрали в Италия, все още атакуват нашето строително министерство, под чиято шапка преди четири години премина бившето Главно управление на пътищата (сега Изпълнителна агенция Пътища), да признае правата им.Предишното правителство обаче се ангажира да доизгради ТЕМ с бюджетни средства и с помощи от ЕС. Причина за това бе провалилата се сделка с турския холдинг Джейлан. Заедно с нашето дружество Автомагистрали той трябваше да изгради 112-километровата автомагистрала Марица, която е част от ТЕМ и от която българската страна вече е построила около една пета. Новият кабинет Сакскобургготски все още не е направил никаква политическа декларация по казуса Джейлан и по-конкретно за изграждането на автомагистрала Марица. Преди близо два месеца вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Костадин Паскалев обеща пред медиите, че ще обяви становището си едва след като се запознае подробно с всички аспекти на проблема.А докато у нас все още тече проучвателният период, Югославия бърза и вече доста е напреднала със строителството на своята част от коридора - магистралата Ниш - Пирот - Кулата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във