Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ВТОРИ ШАНС ЗА ЕДГАР БРОНФМАН

След като продава семейната гордост Сийграм (Seagram) на френския гигант Вивенди (Vivendi), Едгар Бронфман-младши е принуден да наблюдава отстрани как се стопяват 3.6 млрд. щ. долара от фамилното богатство. Днес той все още има шанс за реабилитация, ако реши да откупи обратно някогашната си собственост. Едгар Бронфман-младши изглежда доста скромен за богато и разглезено холивудско момче, на което изкачването до върха му се полага по наследство. В това обаче няма нищо чудно. През юни 2000 г. семейство Бронфман се съгласява да продаде своя дял от 24.6% в Сийграм - компанията, която благодарение на тази фамилия се превърна в титан на развлекателната индустрия. Това става, след като придобиват филмовите студия Юнивърсъл (Universal) и звукозаписната компания ПолиГрам (PolyGram). Френската компания Вивенди купува Сийграм, като заменя свои акции на стойност 6.5 млрд. щ. долара. Оттогава до днес обаче цената им се е стопила с близо 3.6 млрд. щ. долара. Причината за това е кашата, забъркана от вече бившия главен изпълнителен директор на Вивенди Жан-Мари Месие. Неговата страст към дръзките сливания и поглъщания доведе до натрупването на сериозни дългове и само за две години акциите на Вивенди губят 85% от цената си. Което от своя страна предизвика уволнението на самия Месие през юли 2002 година.Днес бордът на Вивенди се опитва да поправи много от нещата, които бившият й директор е надробил. Ако оздравителните мерки дадат резултат, Едгар Бронфман-младши би могъл да възстанови поне част от фамилното състояние. Според някои слухове той може да се обедини с Бари Дилър, шеф на щатската телевизионна верига Ю Ес Ей Нетуъркс (USA Networks), придобита от Вивенди, и с кабелния милиардер Джон Малоун, за да се опита да даде втори шанс на Сийграмкато откупи обратно активите й. Готов съм за всякакви предложения, казва Бронфман. Той отказва да разкрие дали това са наистина неговите планове, но блясъкът в очите му говори много. Моята основна цел е да помогна на Вивенди Юнивърсъл да избере своя стратегия и да я осъществи, обяснява той.Четирийсет и седем годишният Бронфман има добри шансове да направи това. Той остава вицепрезидент на Вивенди, а семейството му запазва 4.9% от разпокъсаната империя. Аз представлявам най-големият акционер във Вивенди и освен мен никой друг от членовете на борда не е така добре запознат с американския медиен бизнес, твърди той.Вивенди няма друг избор освен да продаде нещо голямо. Тя трябва да събере 10 млрд. щ. долара, и то бързо, за да се излекува от ликвидната криза. Дълговете от 20 млрд. щ. долара й струват 1.35 млрд. щ. долара лихви годишно. Независимо че годишните приходи на компанията възлизат на 58 млрд. щ. долара, паричният приток от операциите й е доста по-малък от разходите й. Мечтата на Бронфман да преуспее в развлекателната индустрия датира от 1992 година. Докато е директор на Сийграм - компания за дистрибуция на спиртни напитки, основана от неговия дядо през 1928 г., той придобива 14.9% от Тайм Уорнър (Time Warner), за които плаща 2.2 млрд. щ. долара. (През 1997 г. той продава тези акции, защото те не му дават добра позиция във фирмата, и спечелва от сделката 300 млн. щ. долара.) През 1995 г. по негова идея Сийграм плаща 5.7 млрд. щ. долара и придобива медийната компания Юнивърсъл. Три години по-късно Бронфман предлага 10.2 млрд. щ. долара в брой и в акции на Сийграм, за да купи и музикалния гигант ПолиГрам. Когато обаче през 2000 г. АОЛ (AOL) и Тайм Уорнър (Time Warner) се сливат, той е принуден да търси партньорство с телекомуникационен оператор. Търсенето го отвежда до френската компания Вивендикоято притежава дялове от телекомуникационните мрежи в Испания, Унгария, Мароко и Кения. Днес Бронфман признава, че сливането е било продиктувано от погрешна стратегия: Смесването на безжичните телекомуникации с развлекателната индустрия не беше добра идея.През шестте месеца от договарянето на сливането между Вивенди и Сийграм до приключването на операцията, делът на Вивенди, който трябва да отиде в ръцете на семейство Бронфман, загубва над 1 млрд. долара от стойността си и вече струва 5.3 млрд. щ. долара. Това обаче се оказва само намек за действителния мащаб на проблемите, които предстоят. Семейство Бронфман получава пет от общо 19-те места в борда на Вивенди. Едгар-младши е избран за изпълнителен вицепрезидент на Вивенди, а Месие става председател и главен изпълнителен директор. Същевременно Вивенди придобива платения френски телевизионен канал Канал плюса като част от сделката шефът на канала - Пиер Лескюр, получава контрола над Юнивърсъл. Едгар Бронфман-младши отстъпва, но запазва ПолиГрам. Това е и основната стратегическа грешка в тази сделка, според Бронфман: един французин се опитва да ръководи от Европа група американци в Холивуд, като деветчасовата разлика във времето е най-малкият проблем. Нямаше как да се получи добро сътрудничество, коментира Едгар. През април Лескюр е отстранен, а начело на развлекателния бизнес е назначен американецът Бари Дилър.По думите на Бронфман, при сключването на сделката между Сийграм и Вивенди Месие обещава да не трупа повече дългове. Човек от обкръжението на французина обаче твърди, че подобен ангажимент не е присъствал между условията на сделката. Подкрепян от френските директори, Месие се впуска в подписването на поредица от договори и похарчва 2.4 млрд. щ. долара за купуването на Марок Телеком (Maroc Telecom) и 2.2 млрд. щ. долара за придобиването на Хютън Мифлин (Houghton Mifflin).Месие продължава с подобни покупки дори когато Бронфман настоява да се ограничи тази активност. По думите на Бронфман Месие му поръчва да проучи дали си струва да се инвестира в сателитния телевизионен канал ЕкоСтар (EchoStar)През октомври 2001 г. Бронфман отказва сделката с мотива, че тя изисква прекалено голям капитал за това, което ще получим в замяна. Един месец по-късно Месие въпреки всичко купува 10% от ЕкоСтар за 1.5 млрд. щ. долара. Независимо от притесненията си Едгар-младши също гласува в полза на сделката, за да избегне вътрешните конфликти.Своеволията на Месие обаче продължават и през юни 2002 г. Вивенди застава на ръба на фалита. Бронфман заплашил, че ще свика насила специално общо събрание, ако бордът не уволни изпълнителния директор. През юли уволнението на Месие вече е факт. През 90-те години на миналия век Сийграм плаща близо 16 млрд. щ. долара за удоволствието да купи Юнивърсъл и ПолиГрам. Днес Едгар Бронфман-младши и неговите съдружници може би ще успеят да откупят обратно всички техни активи срещу 15 млрд. щ. долара. Приходите от дейността на Юнивърсъл през 2001 г. се очаква да надвишат 700 млн. щ. долара - сума, почти двойно по-голяма от отчетената през 1995 година. Същия показател при ПолиГрам може да достигне 1 млрд. щ. долара, което ще е близо двойно повече от нивото му през 1998 г., когато Сийграм купува компанията.Не е чудно, че Едгар Бронфман-младши изглежда толкова нетърпелив. Семейството му има добри шансове да откупи активите, които в миналото са били негово притежание. То е било достатъчно мъдро да продаде част от акциите си във Вивенди, преди цената им да падне.

Facebook logo
Бъдете с нас и във