Банкеръ Weekly

Съдби

ЗОГРАФЪТ НА ЦАРЕ, ПАПИ И ПАТРИАРСИ

В скромна обстановка и при присъствието на Негово светейшество патриарх Максим на 28 декември 2002 г. в Рилския манастир бе осветена новоизписаната икона Рождество Христово (70/56 см), собственост на американския посланик в София Джеймс Пардю. Тя е дело на младия реставратор, а също и иконописец Здравко Каменаров (1967), който в последните пет години изработи голям брой поръчки за царе, папи, патриарси, според градацията на поета.Здравко Каменаров завършва специалност Реставрация в Художествената академия през 1993 г., но още преди това изписва икони и ги продава в онзи ранен, спонтанно роден културен център, наречен Кристал, от който по-късно се пръкнаха търговци на изкуство, галеристи, антиквари и пр. Тогава иконите вървяха скъпо - средно по 40 щ. долара едната. Като студент Каменаров работи и по по-големи поръчки, каквато е реставрацията на царския трон в храма-паметник Св. Александър Невски, ръководена от неговия учител Пламен Петров. Докато идва 1997 г. и младият иконописец получава поръчка да изработи иконостаса в униатската католическа църква Успение Богородично (на ул. Люлин в София, близо до Руски паметник). Много отговорна и обемна задача, като се знае, че на този иконостас са запазени само две от т.нар. царски икони, дело на прочутия Ростовцев. След няколкогодишна упорита и висококачествена работа олтарът е осветен с меса на папа Йоан Павел II при посещението му в България през май 2002 година.Католиците са делови хора, коректни, а висшите им духовници задължително имат и по едно висше образование по изкуствата. Което ги прави добри познавачи и ценители на истински добрата изработка. Те отдават дължимото на таланта и работливостта на Здравко Каменаров и кроят по-далечни планове за сътрудничество с него. И тъй като за да получиш трябва и да дадеш, те изпращат младия иконописец в няколко командировки в Италия, за да се запознае на място с постиженията на култовото изкуство. През есента на 2001 г. Здравко Каменаров получава поръчка от Успенския орден (отседнал в България още преди Освобождението) за икона на тримата блаженни Йосафат Шишков, Камен Вичев и Павел Джиджов. За целта в София специално пристига кардинал от ордена, който се среща с младия иконописец и обсъжда с него детайлите по сложната и доста необичайна за българската традиция и практика поръчка. Иконата е изработена в два варианта, единият от които лично осветен от папа Йоан Павел II остава в Пловдив, а другият заминава за Ватикана.Междувременно Здравко Каменаров създава няколко оригинални икони за Министерството на образованието, едната от които - Св. София - министерството подарява на Симеон II за рождения му ден. Казват, че министър-председателят Кобургготски я държи на видно място в своя служебен кабинет и много я харесва.Така от една към друга реализация, от уста на уста и от ухо на ухо информацията за качествата на този български иконописец стига и до американския посланик Джеймс Пардю. На 4 юли 2002 г. той прави частна поръчка на българина и в първи разговор му споменава, че харесва много един стенопис във варненския Катедрален храм, дело на същия Ростовцев. Посланикът определя тематичната насока на иконата, но дава пълна свобода на Здравко Каменаров да създаде оригинално произведение. Единственото условие е да посещава ателието му от време на време и да наглежда работата. Което и прави, като в делови порядък фотодокументира отделните етапи на работата, научавайки - вероятно! - и по нещо от многопластовата технология на иконописването върху дърво. Иконата Рождество Христово е готова и осветена на 28 декември миналата година в Рилския манастир, а г-н Пардю написва следното на г-н Каменаров: Здравко, това е голямо произведение на българското изкуство и едно съкровище за нашата фамилия. Поздравления и специални благодарности.Иконата Рождество Христово, естествено, няма нищо общо с ортодоксалния канон и много напомня старите италиански майстори на култовата живопис. Преобладават множеството нюанси на жълтото и златното, които придават допълнителна светлина на произведението. По личната молба на г-н Пардю единият от влъхвите е тъмнокож, а двойно пирамидалната композиция придава допълнителна монументалност на библейската сцена.Католическата униатска църква обаче се оказва най-големият меценат на Здравко Каменаров. В момента той работи върху доста необичайна поръчка, която е уникална дори за хилядолетната иконописна традиция. Става дума за процедурата по канонизацията на Св. Осемстотин мъченици. Историята разказва един драматичен епизод в живота на Католическата църква, който има аналог в българската народна балада Балканджи Йово. Когато турците стигат до Венеция те започват масово - насилствено за жените и децата и уж доброволно за мъжете - ислямизиране. На един остров до Венеция, са събрани 799 мъже, които по собствена воля трябва да се откажат от Христа и да приемат ислямската вяра. Всеки, който откаже, се лишава от главата си. Когато пада главата и на последния, 799-и венецианец, палачът гласно изразява колебанието си: А може би техният Бог е истинският и единственият! Пада и неговата глава, с което числото на мъчениците се закръгля на 800. Точно този епизод от многострадалната и героична история на християнството трябва да изобрази Здравко Каменаров. С което вписва завинаги името си в християнската живопис - редом с тези на гениите. Сам по себе си този момент е силно вълнуващ, особено с точното отчитане на факта, че един източноправославен иконописец влиза в пантеона на безсмъртните художници от католическото вероизповедание.

Facebook logo
Бъдете с нас и във