Банкеръ Weekly

Съдби

ЗЛОДЕЯТ ДЖЕНТЪЛМЕН

Докато в София представител на Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Artistico обясняваше през февруари на нашите чиновници от културата как да пазим ценностите си, във Франция бе изправен на съд Стефан Брайтвайзер. Трийсет и три годишният французин направи най-голямата сензация в културна Европа за последните няколко десетилетия - кражбата на 239 произведения на изкуството от музеите на много страни. Това е равносметката на седемгодишния му труд да пътува, да посещава музеи, галерии и антиквариати, да намира слабите страни в охраната им и да краде. По оценката на Интерпол и Европол стойността на откраднатото възлиза на 40 милиона щ. долара! А според мнението на френския критик и експерт Винсент Носе става дума за най-големия обир на европейски музеи и галерии от Хитлер насам.Темата прогърмя из цялото световно медийно пространство, а благопристойният на вид и поведение Брайтвайзер бе наречен злодеят-джентълмен, по асоциация с героя на криминалната литература Арсен Люпен. Най-много шум се вдигна в ощетените държави - Франция, Швейцария, Дания, Австрия и др. За седем години Брайтвайзер се е специализирал в кражбата на картини от стари холандски и фламандски майстори, но не е пренебрегвал и всяка друга възможност, та дори и стенни гоблени от замъка Chateau de Gruyeres в Швейцария. Най-шокиращ е начинът, по който той е извършвал злодеянията си - влизал, крадял и излизал, обобщава действията му висш полицейски служител. Понякога, когато обектът на кражбата бил с по-големи размери, просто го хвърлял през най-затуления прозорец и след това необезпокояван го прибирал. Специализираните полицейски отдели за охрана на културното наследство, каквито освен в Италия има в Унгария, Холандия, Гърция, Австрия, Чехия, Литва, Словакия, а неотдавна и в Румъния, реагираха остро на занижените мерки за сигурност в музеите, галериите и антиквариатите. Световната митническа организация глобализира проблема, потвърждавайки, че контрабандният трафик на произведения на изкуство се нарежда на трето място след търговията с наркотици и прането на пари. В челния списък на нарушителите се подреждат Италия, Русия, Франция, Чехия и Полша. Организацията отбелязва, че в първите две страни крадените и нелегално търгувани произведения на изкуството са пропорционални на броя на легитимно продаваните на локалния пазар творби. И добавя - годишният оборот на тази престъпна, но все още силно подценявана дейност възлиза на 9-10 млрд. щ. долара годишно. Което не е чудно, като се знае предполагаемата търговска цена на множеството шедьоври на живописта, пластиката и археологическите открития.Сред имената на художниците, чиито произведения са откраднати от Стефан Брайтвайзер, са Питер Брьогел, Лукас Кранах и още дузина равни на тях по популярност и цени стари майстори. Всяка нова придобивка френският гражданин носел на майка си, 53-годишната Мирей, която живеела в красиво селце в Елзас. Съучастничката е имала грижа да съхранява експонатите в еклектичната колекция на своя син и да реагира своевременно при опасност. В трите седмици, които отделят ареста на сина от обиска в дома на майката, Мирей успява да накъса на парчета по-голямата част от поверените й произведения и да ги изхвърли в канала Рен-Роден. При мащабната полицейска операция по издирването на удавените шедьоври, или по-скоро на техните парчета, 60 различни по големина фрагмента не са открити и официално са обявени за безвъзвратно изчезнали. Опитите на адвоката на подсъдимия Тиери Мозер да го изкара психически неуравновесен не е сериозен. Защото при залавянето на Брайтвайзер в музея на Люцерн (вечната грешка на злодея да се върне на местопрестъплението, при това само два дни след извършена вече кражба) в него са намерени 30 хиляди евро. Което, според полицията, доказва, че той съвсем не е бил психически разстроен колекционер, а търговец черноборсаджия.Стефан Брайтвайзер и неговата майка получиха присъди по три години затвор. Най-недоволни от мекото наказание са изкуствоведите и артекспертите, които твърдят, че голяма част от истината остава неразкрита. И още - че в това дело е текла мътна струя, толкова мътна, колкото водата в канала Рен-Роден.

Facebook logo
Бъдете с нас и във