Банкеръ Weekly

Съдби

ЗИЯТИН И ЛИРАТА НА ОРФЕЙ

Преди има-няма два месеца едно значимо културно събитие мина на пръсти покрай българските медии и тяхната аудитория. На площада до автогарата 21 век в Кърджали, който е и своеобразна входна врата към града, бе открита металопластиката на скулптора Зиятин Нуриев Лирата на Орфей. Тя е разположена в добре оформен елипсовиден остров на кръговото автомобилно движение (проф. арх. Кръстан Каракашев) и обхваща терен с размери 70/40 метра. Мястото е точно избрано, защото през него минава целият пътнически и автомобилен поток за Гърция и Турция. Стойността на проекта, възложен директно на двамата автори, е 250 хил. лева.
Спираме се по-подробно на този синтез между градоустройството, ландшафтната архитектура и визуалното изкуство, защото Кърджали - за разлика от София, е добър пример за съхранена и умно развивана градска среда. Допълнителен стимул за вниманието ни дава участието на скулптора Зиятин Нуриев, който от години живее и преподава във Факултета по изящни изкуства в Мармара, Турция. За този период, в който той редува пребиваването си ту в Турция, ту в България, съседката ни му е предоставила възможност за редица пластични реализации в живия организъм на градските пространства и хуманизирането им. Да не говорим за уважението към таланта му, което се материализира в редица самостоятелни изложби. У нас името му е познато само в гилдията, а мнозина от най-младите дори не са го чували. Ето защо реализирането на Лирата на Орфей в Кърджали следва да приемем като завръщане (позакъсняло, разбира се) на Зиятин Нуриев у дома и като обещание за по-чести срещи с неговото наистина респектиращо изкуство.
Конструкцията е разположена в средата на водна площ и е изпълнена от неръждаема стомана с обща височина 9 и ширина 14 метра. От нейния връх се спускат 13 метални синджира, по които се стича вода - символен образ на струните на лирата. Играта на светлината и отблясъците от металните повърхности се проектират във водното огледало, създавайки лекота на конструкцията и илюзия за движение. Свързването на пластиката с легендата за Орфей и планината Родопа са подходящ образ за претворяване. На фона на внезапно избуялата страст на местните власти по обкичване на градовете със статуи на владетели (Пловдив, Шумен и др.) и герои от древногръцки легенди (София, Търговище и др.) реализацията в Кърджали говори за много добър вкус и умен избор на знаков символ. Изградената на три равнища ландшафтна среда с кръгов рисунък допълнително подкрепя внушението на Лирата на Орфей и му създава красива рамка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във