Банкеръ Weekly

Съдби

ЗАРАДИ ПАРИ МАДОНА СИ ОТИВА ОТ БЪЛГАРИЯ

Облаците над радиостанциите и телевизиите се сгъстяват. От февруари всички частни станции и музикални телевизии в страната трябва да плащат, ако искат да излъчват чуждестранна музика. Българските представители на петте най-големи музикални компании в света са се договорили да прекратят бартерните договори с частните медии в страната, съобщиха от дружеството за колективно управление правата на продуцентите на звукозаписи (ПРОФОН). До миналата година то позволяваше на ползвателите на музика да не се разплащат с пари в брой, а с рекламно време, в което членовете му промоцираха каталозите си. В края на 2002 г. се заговори, че продуцентите ще променят правилата, а в самото начало на 2003 г. това стана факт. Решението да се прекратят бартерите на продуцентски и изпълнителски права срещу рекламно време се подкрепя от абсолютно всички членове на ПРОФОН, съобщи изпълнителният директор на организацията Марияна Лазарова. - Дружеството е решило да направи жест към тези медии, които подпишат споразумения през февруари. Всички те ще получат 40% отстъпка от приетите от членовете на ПРОФОН тарифи.Съгласно Закона за авторското право и сродните права обединението на продуцентите и изпълнителите може да защитава колективно интересите на членовете си. Всеки, който излъчва музика с търговски цели, е длъжен да подпише договор с него. Членове на дружеството са Би Ем Джи (BMG) чрез лицензианта си Авеню продъкшънс, Юнивърсъл мюзик (Universal music) чрез Вирджиния рекърдс, Уорнър мюзик (Warner music) чрез Орфей, Сони мюзик (Sony music) чрез Витоша ентъртейнмънт и И Ем Ай (ЕMI) чрез Ка мюзик. Общият брой на изпълнителите, издавани от т.нар. мейджъри-членове на ПРОФОН, е около 2.5 млн. млн. души - практически всички повече или по-малко известни чуждестранни певци - от Мадона, Ю Ту, Еминем и подобните на тях до десетките хиляди малко познати рапформации, рокбанди и ди-джеи. Лазарова отказа да оповести тарифите на ПРОФОН, като уточни, че конкретната сума за всяко радио и телевизия зависи от броя на излъчените песни. Тя увери, че претенциите ще бъдат съобразени с това дали медията има национален или регионален обхват, като радиата и телевизиите с регионално покритие ще плащат по-ниски отчисления от националните. Според управител на софийска станция, в последния вариант на тарифата ПРОФОН иска около 2% от годишните приходи на медиите от реклама.Първоначално избраната от нас дата за прекратяването на бартерите беше първи януари 2003 г., но впоследствие решихме да я променим на първи февруари - разказа Камен Спасов, президент на Ка мюзик и лицензиант на EMI. - Музикалните компании смятат, че най-чистият вариант на отношенията ни с медиите е всеки да си плаща - ние за поръчаната и излъчена реклама, те за правата на музиката. Бартерът е остаряла форма, при която всеки лъже другия. Омръзна ми да чувам рекламите на албумите на Ка мюзик в един или два часа през нощта.Членовете на ПРОФОН не са решили дали ще търсят съдебно съдействие, за да спрат излъчването на музика, ако някоя медия не иска да сключи споразумение с дружеството. Тази тема не е актуална - поясни изпълнителният му директор Марияна Лазарова. - Засега никой официално не ни е отказал договор, нашето желание също е да не се стига до прилагането на тази крайна мярка. През декември проведохме срещи с ръководството на Ретрорадио и Тангра, а през януари се срещнахме и със собственика на Дарик Радосвет Радев. Получихме уверения, че и трите радиостанции са готови да подпишат с ПРОФОН. Предстои да се срещнем и с всички останали медии. Според Лазарова в момента част от радиата излъчват музика без какъвто и да е договор Тя заяви за БАНКЕРЪ, че най-известният нарушител на авторското законодателство е софийското радио Витоша. Изпълнителният директор на ПРОФОН уточни, че дружеството ще покани на разговори абсолютно всички радиостанции и музикални телевизии, независимо дали досега те са имали бартерни споразумения с музикалните компании.От година и половина радио Витоша се опитва да договори приемливи условия с ПРОФОН - съобщи пресаташето на радиото Румяна Радулова. - За съжаление досега се спъвахме в изключително високите претенции на лицензиантите. Допреди месеци те искаха 4% от годишните приходи на радиото, като допълнително залагаха и минимален праг от около 18 000 лв. на година. Тези условия са непосилни за нас. Мисля, че само две-три станции с национално покритие могат да си ги позволят, останалите такова споразумение би довело до фалит. Нямам информация дали от Нова година исканията на дружеството са намалени. Надявам се, че са, но ако в тях се запазят старите нива за минималния праг, положението ще си остане тревожно. Още преди няколко месеца искахме да сключим бартерно споразумение с членовете на ПРОФОН, но ни бе казано, че те са на доизживяване.Събщението на лицензиантите може да означава само едно - от февруари в желязната хватка на музикалните компании влизат и доскоро най-привилегированите им партньори - комерсиалните радиостанции и музикалните телевизии от типа на ММ. Досега членовете на ПРОФОН използваха популярността на операторите от този тип сред младежката аудитория и залагаха на по-големи тиражи на албумите си за сметка на приходи от сродни права. Вариантът бе изгоден и за медиите, които плащаха с ефирно време, част от което така или иначе не успяваха да запълнят с реклами. Вече е ясно, че скоро правилата ще бъдат сменени и взаимоотношенията между продуцентите и комерсиалните оператори ще стъпят на друга плоскост. Промяната със сигурност ще предизвика сътресения, особено сред радиата и телевизиите с по-ограничени финансови възможности. В най-парадоксална ситуация е президентът на Ка мюзик Камен Спасов, който освен лицензиант на EMI е съсобственик в радио Сити, което ще се окаже потърпевшо от новата политика на ПРОФОН. Както Комисията за регулиране на съобщенията не се интересува от това коя медия как работи, като определя държавните такси за излъчване, така и ПРОФОН не може и не трябва да го прави, заяви той. - Тарифите са гъвкави и в райони, където рекламният пазар е малък, отчисленията на медиите ще бъдат направо символични. Желанието на издателите да получават кеш за музикалните права със сигурност ще даде рамо на вече започналия процес на окрупняване на собствеността в радиостанциите. Техният брой в момента е поразително голям спрямо рекламните обеми, на които радиопазарът разчита. Неотдавна председателят на най-голямото професионално сдружение на радиооператори в страната АББРО Константин Марков съобщи, че през 2002 година рекламните постъпления на станциите ще приближат сумата от 10 млн. лв., като една трета от нея ще отиде в трите най-мощни радиа - БНР, Дарик и FM плюс. Както БАНКЕРЪ писа, през последните две години бившият съдружник в Дарик Ивайло Стаевски купи дялове в радиата Тангра и Ретрорадио, а FM плюс стана собственик на Плюс, което след сделката се преименува на Фреш.Въпреки настъпването на новото време в отношенията между продуцентите и медиите диалогът помежду им със сигурност ще се води с деликатен тон и от масата на преговорите трудно ще излиза информация за търкания. Историята сочи, че такива все пак са напълно възможни. Известно е, че ПРОФОН отдавна има проблеми с БНТ. Две нейни ръководства не успяха да стигнат до компромис с музикалните компании, в резултат на което на Сан Стефано не излъчват чуждестранна музика. Както БАНКЕРЪ вече писа, преговорите между шефовете на държавния канал и ръководството на ПРОФОН зациклиха окончателно през март миналата година. Тогава лицензиантите додаха последната си официална оферта, като поискаха от държавната телевизия около 1 млн. лв. за 2002 година. Директорът й Кирил Гоцев предложи от своя страна 200 хиляди, но те бяха отхвърлени като недостатъчни. В резултат от няколко месеца Канал 1 и сателитният ТВ България излъчват само българска музика в собствената си програма (външните продукции от рода на Джубокс и Кречетало успяха отделно да договорят пускането на западни парчета с ПРОФОН), възползвайки се от обстоятелството, че част от родните продуцентски компании напуснаха сдружението през миналата година. Суха от неприятната ситуация до момента излезе единствено генералният директор на БНР Поля Станчева. Както БАНКЕРЪ вече писа, в края на декември тя успя да направи сделка с ПРОФОН на доста приемлива цена - около 80 000 лв. за 2003 година. Сумата изглежда напълно поносима на фона на 34-те милиона лева държавна субсидия за радиото за започналата година и обстоятелството, че срещу тези пари БНР получава каталозите на петте компании не само за програма Хоризонт, но и за Христо Ботев, сателитната България и регионалните си центрове. В допълнение издателите се отказаха от финансови претенции към държавното радио за излъчена музика в минали години. За сравнение - ПРОФОН държи да получи 150 000 лв. от БНТ за 2001 година.Колкото и добронамерени да изглеждат в момента телевизиите и радиостанциите, няма да е чудно, ако в обозримо бъдеще те дружно изпищят срещу държателите на сродните права. Би било разбираемо, след като авторското законодателство е вкарало в ръцете на продуцентите абсолютен монопол, но е забравило да впише разумен таван за цената му. С което леката амнезия е довела до очевидна възможност за натиск върху медиите. На всичко отгоре законът е пропуснал да предвиди и независим арбитраж за възникналите спорове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във