Банкеръ Weekly

Съдби

ЗАБРАВЕНИЯТ СТЕФАН ГАЦЕВ

Стефан Гацев (1935-1986) е от художниците, който и приживе, и след смъртта си не са се радвали на особено обществено внимание. Сред колегите си и шепата истински ценители на изобразителното изкуство той наистина получи подобаващото признание, избило дори в екстремни форми - кражби на негови рисунки от различни изложби. Но подчертаното нежелание да се преосмислят истинските стойности в художествения ни живот продължава да поставя Стефан Гацев в по-задните редици на публичния интерес. Слава Богу, този модел напоследък се разчупва и радостно доказателство за това са нароилите се изложби, за някои от които в.БАНКЕРЪ вече писа. Такава е и експозицията от рисунки на Гацев, подредена в Националната художествена галерия до 25 юли. В Художествената академия Стефан Гацев е възпитаник на проф. Илия Петров. Завършва образованието си през 1962 година. Точно в този период българският художествен живот започва да се либерализира, освобождавайки се постепенно от корсета на соцреализма. Отдаден изцяло на изкуството си, напълно честен към него, Стефан Гацев предпочита да работи, а не да се опива от шумните аплодисменти. Специализацията му по монументална живопис при проф. Георги Богданов го сближава с друг сериозен художник - Атанас Яранов, с когото има съвместни реализации в Димитровград. И непрекъснато рисува, все едно дали в България или Италия, която посещава няколко пъти. Част от тези рисунки, 65 на брой, изпълнени с различни техники, е събрана в НХГ.Първото, което прави впечатление в изложбата, е завършеността на всяко едно произведение. Разположени в исторически сегмент от почти три десетилетия, тези рисунки много точно регистрират промените в техниката и естетическите предпочитания на Гацев. От чистите, реалистично изпълнени портрети художникът достига до по-обобщени и дори абстрактно почувствани композиции, възприемани чрез тяхната завършеност като живописни произведения. Неслучайно част от показаните подобни работи са частни притежания, включени в изложбата - Стефан Гацев е високо ценен сред познавачите.Изложбата е съпроводена от неголям, но прецизно изработен каталог с текст на изкуствоведа Димитър Г.Димитров и няколко цветни и черно-бели репродукции. Той не се продава, а има по-скоро характер на запознанство с художника и неговото творчество, който да послужи като точен ориентир в пазарната среда. Но основното му качество е преоткриването на един чудесен български художник, практически непознат на по-младите поколения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във