Банкеръ Weekly

Съдби

ЗА РАЗЛИКАТА МЕЖДУ КОЛЕКЦИОНЕРСТВО И ПАЗАРУВАНЕ

Понякога е възможно да се превърнеш в звездата на вечерта и без да присъстваш на мястото на събитието. Точно това се случило с американския милиардер Ели Броуд. Той бил на стотици километри от тръжната зала на Кристис интърнешънъл (Christie's International Plc), но се превърнал в едно от главните действащи лица в събитията, разиграли се вечерта на 14 май. Тогава световноизвестната аукционна къща реализирала най-успешните си продажби от началото на 2003 г., а Ели Броуд участвал в наддаванията, като диктувал офертите си по телефона на своя манхатънски дилър. В крайна сметка срещу 5 млн. щ. долара Броуд се оказал собственик на две от най-скъпо изтъргуваните тази вечер вещи - картини на Анди Уорхол и Сам Франсис. Ели Броуд е известен като един от най-активните купувачи на творби на съвременни художници в Съединените щати. Той харчи по 25 млн. щ. долара на годиназа да попълва колекцията си от предмети на изкуството. Благодарение на него този пазар се стабилизира, а останалите купувачи имат стимул да продължат участието си в търгове, обясняват експерти в бранша. Хората го възприемат като пазарен индикатор и като лидер - твърди Тобайъс Майер, специалист по съвременно изкуство в Сотбис холдингс (Sotheby's Holdings Inc.). - Щом играч от такъв ранг купува, значи пазарът е сигурен.Ели Броуд заема челно място в списъка на богаташите, запалени по колекционирането на предмети с висока художествена стойност. Благодарение на хора като него днес съвременното и поствоенното изкуство са едни от най-конкурентните и доходоносни сегменти от пазара на изкуство изобщо. По време на търговете с негово участие, които традиционно се провеждат в Ню Йорк през май и ноември, продажбите на художествени предмети, създадени след 1945 г., за първи път настигнаха по стойност цените за произведения на импресионистите. Седемдесетгодишният Броуд започва да трупа състоянието си още през 1957 г., когато основава корпорацията Кауфман енд Броуд Хоум (Kaufman Broad Home Corp.). Сега тя се нарича Кей Би Хоум (K.B.Home) и се занимава със строителство на големи къщи както в Щатите, така и в Европа. Според оценките на американското списание Форбс, цялото богатство на Ели Броуд възлиза на 3.9 млрд. щ. долара. Събраните от него художествени предмети струват най-малко 500 млн. щ. долара, смятат брокери и тръжни специалисти, а самият милиардер не оспорва тази цифра. Част от скъпата колекция, включваща картини на 175 художници, е наредена в луксозния хотелски апартамент, който Броуд държи на манхатънското Пето авеню. Най-ценните предмети обаче не са в Ню Йорк. Някои от тях се пазят в обширното имение на семейство Броуд в Лос Анджелис, където милиардерът прекарва повечето си време, а останалите са пренесени във вилата в Малибу, разположена на брега на океана. Поне засега запаленият колекционер няма никакво намерение да прекратява тези си занимания. Философията, която продължава да изповядва, е проста: купувай каквото има на пазараНе можеш просто да излезеш и да заявиш, че искаш да направиш колекция от творби на импресионисти. Това е почти невъзможно за осъществяване, обяснява компетентно Броуд.Милиардерът е известен с малко странен колекционерски подход - за него се знае, че когато се запали по определен творец, не спира, докато не изкупи повечето му произведения. През 80-те години на миналия век например, докато обикалял художествените галерии в Манхатън, Броуд останал силно впечатлен от млада фотографка на име Синди Шърман. По-късно разбрал, че през 1977 г. тя започнала да прави серия от снимки, в които всеки кадър изобразявал автопортрет и показвал фотографката в най-различни роли, наподобяващи кадри от холивудски филми. Ели Броуд започнал да събира нейните снимки преди повече от 20 години и днес е притежател на 110 от тях, а това всъщност е най-голямата подобна колекция в цял свят. Броуд невинаги е бил такъв любител на изкуството. Роден през 1933 г. в семейството на бояджия и фризьорка, преселили се в САЩ от Литва, Ели расте първоначално в Бронкс, а после - в Детройт. На 21-годишна възраст той се жени за приятелката си Едит и получава диплома за експерт-счетоводител. Две години по-късно става един от основателите на строителната компания Кауфман енд Броуд Хоум, която през 1961 г. излиза на борсата.Едит е тази, на която Броуд дължи страстта си към изобразителното изкуство. По време на семейните пътувания тя се отбивала в художествените галерии и купувала гравюри. През 1972 г. й хрумнало да купи нещо качествено и предложила на съпруга си това да е картина на Ван Гог, рисувана през 1888 година. Цената й била 95 000 щ. долара.Осемдесетте години на ХХ век са периодът, в който по съвет на свои приятели Броуд започнал да се интересува от съвременно изкуство. Той продал картината на Ван Гог, за да може да купи на търг абстрактна рисунка на Робърт Раушенберг от 1954 година. Тази творба и днес е сред неговите най-забележителни покупки. Докато посещавал търговете през следващите няколко години, в които всеобщият интерес към изкуството станал особено голям, Броуд забелязал една неприятна за него тенденция. Много от картините купуваха за личните си колекции, които никога повече не ги показваха на публиката, спомня си Броуд. Ето защо през 1984 г. решава да основе фондацията Броуд арт фаундейшън (Broad Art Foundation). Така той започнал да купува картини и скулптури на най-големите американски художници. Идеята му била да създаде библиотека, която да дава на местните музеи и университети достъп до неговата колекция.Тази негова страст съвпаднала по време с успехите му в бизнеса. През 80-те години Кауфман енд Броуд вече е една от доминиращите мултинационални строителни компании. През 1971 г. тя купува застрахователното дружество Сън Америка лайф иншуърънс (SunAmerica Life Insurance Co.), за да се подсигури в случай на проблеми със строителния бизнес. През 1989 г. Ели Броуд отделя Сън Америка като независима компания за финансови услуги. А през 1998 г. я купува най-големият застраховател в света - Америкън интернешънъл груп (American International Group Inc.), която платила с акции на стойност 16.5 млрд. щ. долара.Според милиардера Броуд, именно интересът към изкуството му отворил пътя към много други дейности, сред които и благотворителността. През 2002 г. Броуд е дарил общо 202.5 млн. щ. долара на благотворителни организациис което се нарежда сред петимата най-щедри дарители в света.В Лос Анджелис, където живее, името му може да бъде открито навсякъде: фондация Броуд подпомага държавното образование, центъра за изкуства Едит и Ели Броуд към Калифорнийския университет в Лос Анджелис, студията Ели и Едит Броуд към Института по изкуства на Калифорния... Винаги обаче ще се намерят критици, които да злословят и срещу толкова успял човек. Броуд би могъл да бъде много по-благосклонен към живите художници, отколкото е в действителност, подмятат недоброжелателите му. Той не разбира, че има възможност да даде старт на някой нов творец - казва критик от в. Лос Анджелис таймс. - Броуд чака, докато някой се утвърди и тогава купува творбите му. Това не е колекционерство, а пазаруване.Естествено Броуд не е съгласен и твърди, че неговата фондация е купувала творбите на много начинаещи калифорнийски художници и им е помагала да бъдат излагани по целия свят. Сега обаче Броуд планира своето най-голямо благотворително начинание - на кого да остави скъпата си колекция от картини. Нито един от двамата му синове - 47-годишният Джефри и 44-годишният Гари, не се интересува особено от такива неща. Затова милиардерът обмисля да остави това наследство на една или няколко културни институции.

Facebook logo
Бъдете с нас и във