Банкеръ Weekly

Съдби

ЗА КОГО ЩЕ ГОВОРИ СВЕТЪТ ПРЕЗ 2004 ГОДИНА?

В началото на всяка година много престижни издания се надпреварват да дават прогнози кои ще са личностите, които тепърва ще привличат светлините на световните прожектори върху себе си. Ето имената на пет познати лица, за които авторитетното списание Нюзуик обещава, че ще интригуват света през следващата една, а вероятно и повече години.БУНТАРЯТ НА СЕМЕЙСТВО МЪРДОКСлед като години наред отказваше да работи под надзора на баща си, вторият син на Рупърт Мърдок - Джеймс, се укроти и вече конкурира брат си Лаклън в надпреварата за наследник на Нюз Корпорейшън.Когато започвал кариерата си, Джеймс Мърдок не пожелал да се възползва от факта, че баща му притежава медийната империя Нюз Корпорейшън (News Corp.). За разлика от своя по-голям брат Лаклън, който бързо навлязъл в семейния бизнес и се очертал като неговия най-вероятен наследник, Джеймс Мърдок решил да работи самостоятелно. Накрая той все пак се завръща към фамилния бизнес и много бързо успява да навакса пропуснатото. От 1999 г. най-младият Мърдок успешно ръководи азиатския сателитен канал Стар Ти Ви (Star TV), притежаван от корпорацията, а през ноември 2003 г. беше назначен за главен изпълнителен директор на британската телевизия БиСкайБи (British Sky Broadcasting). Така 30-годишният Джеймс стана сериозен съперник на Лаклън в надпреварата за бъдещ наследник на фамилната империя. В бизнеса вече има двама способни членове на семейството - твърди близък на Рупърт Мърдок. - Ясно е, че Рупърт иска да си намери възможно най-квалифицирания наследник и искрено се надява това да е един от собствените му синове.Джеймс е четвъртото от шестте деца на магната и винаги е бил смятан за най-находчивия сред тях. На 15 години опитът му да заработи в Нюз Корпорейшън се увенчава с неуспех. Докато е стажант във вестник Сидни Мирър (Sidney Mirror), фотограф на конкуренцията го снима как подремва на пресконференция. След това Джеймс заминава да учи филмово изкуство и история в Харвардския университет. През 1995 г. напуска, без да се дипломира, и заедно с приятели основава музикалната компания Рокъс Рекърдс (Rawkus Records) в Ню Йорк. През 1998 г. по неизвестни причини компанията е продадена. Неин купувач е Нюз Корпорейшън, където Джеймс става директор на новосъздадения музикален отдел. В момента, когато светът не се интересува от нищо друго освен от ИНТЕРНЕТ, Джеймс Мърдок не успява да постигне нещо изключително, но и не допуска да се случи катастрофа като тези в конкурентите Тайм Уорнър (Time Warner) и Дисни (Disney). Нещата започват да се променят през 1999 г., когато Джеймс е назначен в азиатската телевизия Стар Ти Ви. Тогава компанията е в доста незавидно положение и на година губи по 100 млн. щ. долара. Затова Джеймс Мърдок решава да пренасочи програмата от обемния, но сложен китайски пазар, към Индия. В резултат на тази стъпка през 2003 г. Стар Ти Ви отчита първата си печалба. Вероятно на представянето си в Азия младият Мърдок дължи получения шанс да оглави телевизия БиСкайБи, в която Нюз Корпорейшън притежава 35% от акциите, а Рупърт Мърдок е председател на директорския борд.Новината, че постът се поверява на един толкова млад човек очевидно благодарение на солидните му семейни връзки, беше посрещната от акционерите с доста протести. Джеймс обаче настоява, че доколкото му е известно, баща му не е повлиял на решението за назначаването му. Оттук нататък най-близката цел на БиСкайБи е да привлече 8 млн. абонати до края на 2005 г. - толкова, колкото компанията е обещала преди време. А извън тези планове Джеймс пести приказките си и говори само делово: Като всеки нов мениджър аз искам от самото начало да постигам успехи и да вървя напред. Нищо чудно пътят, който е поел, да го отведе до поста на баща му.ГЕРОЯТ НА ОБИКНОВЕНИТЕ НЮЙОРКЧАНИДилърите от Уолстрийт го мразят. Републиканците се страхуват от него. А за демократите той може да се окаже най-силното скрито оръжие.Елиът Шпитцер не помни точно момента, в който разбрал, че е на път да се превърне във феномен. Не смятам, че един ден човек просто се събужда и си казва - я, сега е по-различно, споделя главният прокурор на щата Ню Йорк. Но ако наистина съществува такъв преломен момент, то може би това е денят след миналогодишния празник Вси светии, когато приятел разказал на прокурора как предишната нощ видял човек, маскиран като него. Или пък онази сутрин, когато Шпитцер отворил вестника и видял снимката си до тази на Майкъл Джексън в клюкарската хроника. Беше толкова странно, спомня си той.Странно - може би, но не чак толкова неочаквано. Главният прокурор на Ню Йорк не е човек, който иска да стои в сянка. Той използва поста си, за да се впусне в безмилостна борба срещу някои от най-влиятелните институции в Ню Йорк и Америка. Първо подгони нечестните търговци на автомобили и производителите на оръжия, после енергетиката и експлоататорите на работна ръка. Последната му мишена са хората и компаниите, които засипват милиони електронни адреси с купища нежелани комерсиални съобщения. В средата на миналия декември Шпитцер и компютърният гигант Майкрософт (Microsoft) подадоха заедно съдебни искове срещу три маркетингови компании и ги обвиниха, че са изпратили милиони измамни писма по електронната поща. Шпитцер настоява да им бъдат наложени глоби от порядъка на 20 млн. щ. долара. Ще ги докараме до фалит, закани се той пред пресата.Най-голямо внимание обаче Шпитцер привлече, когато се захвана да разобличава мръсната страна на Уолстрийт. През 2002 г. той разкри как някои от най-уважаваните американски инвестиционни компании цинично са пробутвали акции на свои клиенти, на които в частни разговори собствените им анализатори са се подигравали. Прокурорът принуди провинилите се фирми да платят 1.4 млрд. щ. долара, за да се спасят от съдебно преследване. На следващата година Шпитцер се заяде с взаимните фондове за това, че са позволявали на някои от най-богатите си клиенти да търгуват по начин, който не бил позволен на по-обикновените инвеститори. А сега той се бори да накара фондовете да намалят таксите си, които според него са твърде високи и ограбват средностатистическия американец.Войната срещу Уолстрийт превърна Шпитцер в един от политиците, предизвикващи най-много завист в Америка. Обикновените хора го приветстват като герой - прям, бранещ реда и законността демократ, който умее да побеждава. Шпитцер притежава способност да привлича камерите където и да се намира, при това без да изглежда досаден. Когато говори за постиженията си, често казва ние вместо аз.Популярността му е толкова голяма, че дори републиканците, начело с губернатора на щата Ню Йорк Джордж Патаки, избягват да го критикуват. Негови най-шумни врагове са засегнатите брокери и фондови мениджъри, които протестират наляво и надясно, че са превърнати в жертва на политическите амбиции на прокурора. Той съсипва индустрията ни - твърди старши инвестиционен съветник на голяма нюйоркска фирма, който се тревожи, че сега инвеститорите погрешно приемат всеки дилър на Уолстрийт за мошеник. - До известна степен той върши същото, което са вършили и хората в тези фондове. Печели дивиденди на чужд гръб. Отначало Шпитцер се притеснявал, че противопоставянето му на инвестиционната гилдия може да сложи край на политическата му кариера. Мислеше, че това поведение може изцяло да пресуши финансовите му източници - разказва близък негов приятел. - Кръстосваше шпага с най-близките си - хората, с които е живял в Принстън и Харвард, и онези, с които е израснал.В Ню Йорк отдавна не е тайна, че Шпитцер се гласи да се кандидатира за губернатор през 2006 година. Самият той, изглежда, е единственият в целия щат, който не знае, че ще участва в надпреварата. Не съм взел решение - твърди Шпитцер пред сп. Нюзуик. - Но смятам, че ще загубя доверието на хората, ако не кажа, че мисля по въпроса.На 44 години Елиът Шпитцер присъства в списъците с избраници на всички демократи - бъдещи кандидати за президент на страната. Няколко от сегашните кандидати на демократите вече са ходили да се срещат с него, надявайки се да получат подкрепата му. Генерал Уесли Кларк даде да се разбере, че ще обмисли варианта да го покани да се присъедини към кабинета му или дори да бъде негов партньор в надпреварата.А някога от Елиът Шпитцер като че ли не се очаквало да стане любимец на обикновените хора. Той израства в Ривърдейл, Ню Йорк, в семейството на инженер, натрупал състояние от търговия с недвижими имоти. Посещава престижния колеж Хоръс Ман, а после заминава за най-елитните американски университети - Принстън и Харвард. След като получава диплома по право, работи като прокурор в Манхатън. Там ръководи операция срещу престъпния клан Гамбино. В случай че наистина се кандидатира за губернатор, Шпитцер вероятно ще срещне сериозна конкуренция. За бившия кмет на град Ню Йорк Руди Джулиани също се твърди, че има аспирации към поста, а за да бъде номиниран, сегашният главен прокурор ще трябва да се пребори и със сериозен брой демократи. Дотук обаче той вече е спечелил внушителен брой привърженици. Според скорошно изследване на общественото мнение неговият рейтинг достига 62% ... сред републиканците. Единственото нещо, което Елиът още не е правил, е да поиска да накажат някой инвестиционен банкер, като го провесват на лампата всяка нощ, казва за него бивш кмет на Ню Йорк. - Ако го беше сторил, щеше направо да помете конкуренцията.ЛЕКАРЯТ, ЗА КОГОТО НЯМА НЕВЪЗМОЖНИ НЕЩАЧовекът, избавил от смъртоносни епидемии сибирските затвори и южноамериканските гета, преследва целта на живота си - да помогне на три милиона души да се спасят от СПИН до края на 2005 година.Ако не смятате, че идеалистите довеждат нещата до край, погледнете доктор Джим Йонг Ким. През последните две десетилетия четиридесет и четири годишният лекар от Харвардския университет успява да прокара някои на пръв поглед невероятни инициативи, свързани с опазването на човешкото здраве, и да опровергае вечно съпътстващите го прогнози за провал. Като един от създателите на бостънската група Партньори в здравето (Partners in Health), чиято цел е да подпомага хора, пострадали при бедствия, Ким успява да потуши смъртоносни епидемии на туберкулоза, плъзнали из затворите в Русия и най-бедните квартали на Перу. В същото време доказва, че СПИН може да се лекува еднакво добре в провинциите на Хаити и в идеално оборудваната университетска болница в Харвард. Харесва ми, когато с моя помощ хората започват да вярват, че много неща са възможни - казва Ким. - Сега имам шанс да направя това в глобален мащаб. Наскоро Ким спечели субсидия от фондация МакАртър (MacArthur Foundation) и през 2003 г. се премести в Женева, за да наблюдава изпълнението на един от най-амбициозните проекти в областта на здравеопазването в човешката история. През следващите две години Световната здравна организация (СЗО) планира спешно да засили лечението на СПИН в най-засегнатите от болестта държави по света. Акцията е наречена 3 до 5, защото би могла да спаси три милиона човешки живота до края на 2005 година. Ако успее, тя ще промени човешкото здраве завинаги.Лекарствата, които контролират вируса HIV, съществуват още от 1996 г. и днес струват по-малко от един долар на ден. Въпреки това 56 000 души умират всяка седмица, без да бъдат лекувани, а 6 от общо 40-те милиона заразени с вируса по света имат нужда от незабавна грижа. След няколко години бездействие правителствата и агенциите за подпомагане се втурнаха в битка срещу кризата, но усилията им си остават разхвърляни в различни посоки. Инициативата 3 до 5 е най-рационалната мярка, предприемана досега за обединяване на техните действия. През последните шест месеца доктор Ким и екип на Световната здравна организация оценяват препятствията пред глобалното лечение на СПИН и съставят нови стратегии за преодоляването им. Резултатът - ясно очертан план за противодействие от 55 страници, беше огласен на 1 декември 2003 година. В него се съдържа всичко - от доставката на лекарства до грижата за болните. Да работят по програмата 3 до 5 са привлечени ветерани в борбата със СПИН от няколко държави, както и експерти от СЗО, обучени да се справят със спешни случаи на ТОРС, смъртоносната болест ебола и инциденти във военно време. Как да помогнем на хората в рамките на дни или седмици вместо за месеци и години? - е основният въпрос, който занимава медикът от Харвард. - Нашият модел се състои в това да осигурим незабавна реакция на проблема в критични точки като Ирак и Либерия. Приканваме страните, които имат проблеми, да сигнализират, и после изпращаме технически екипи, които да им помогнат да оценят нуждите и да създадат стандартни програми за обучение и лечение. Досега помощ са поискали повече от 20 държави, а екипи на СЗО вече работят с половин дузина от тях.Екипът на д-р Ким е разработил лесни за приложение наръчници за лечение и е създал медицински и диагностичен център, който да помага на бедните държави да получат достатъчни количества висококачествени лекарства на възможно най-ниските цени. Най-находчивото му хрумване досега обаче е по отношение на човешкия ресурс. Лекари и лаборатории почти напълно липсват в много от страните, които са най-пострадали от СПИН. Съвсем доскоро специалистите смятаха, че лекарствата за противодействие на болестта са безсмислени и дори опасни, ако не са предписани от идеално обучени лекари, които при това наглеждат болните. Опитът, натрупан напоследък обаче, хвърля доста съмнения върху това доскоро неоспоримо твърдение.В Хаити например дългогодишният съмишленик на Ким Пол Фармър успява да докаже, че местните здравни работници са в състояние да предписват лекарства против СПИН толкова ефективно, колкото го правят и дипломираните лекари. Достатъчно е само да бъдат обучавани няколко седмици. Тези работници пътуват пеша и раздават не само лекарства, но и моралната подкрепа, от която пациентите се нуждаят. Цената е минимална, а ползите - огромни, както за болните, така и за скромно възнаграждаваните здравни работници. Инициативата 3 до 5 развива тази идея и призовава засегнатите държави да започнат да обучават за лечители десетки хиляди местни жители. Тези страни са пълни с изобретателни хора - обяснява Ким. - Те може и да нямат работа, но вижте какво става, когато им се даде шанс за изява.Естествено, предизвикателствата си остават огромни. Правителствата и агенциите за подпомагане при бедствия ще имат нужда от около 5.5 млрд. щ. долара, за да платят лечението в мащаба, предвиден от плана 3 до 5. Отделно СЗО ще се нуждае от 350 млн. щ. долара от страните, които членуват в нея, само за да финансира своята роля в програмата. В момента пари за каузата прииждат, както никога досега, но предизвикателствата, които поставя разрастването на инициативата в глобален мащаб, не са само финансови, а и социални и етични. Ако например един засегнат район не е в състояние от самото начало да лекува всички болни, кои от тях ще имат предимство? Децата, родителите, фермерите или най-болните? Подобни дилеми явно ще се решават в крачка, когато започнат да пристигат лекарствата. Въпроси като този нямат прост отговор, признава д-р Ким. Предизвикателството засега е проблемите поне да станат разрешими.ТЪРГОВЕЦЪТ, КОЙТО ПОДАРЯВА ЕМОЦИЯБлагодарение на италианския импресарио на супермаркета Селфриджис обиколката из европейските магазини ще е всичко друго, но не и скучна.Обикновено тенденциите в сферата на продажбите на дребно се зараждат в Америка. Напоследък обаче световната търговия посреща предизвикателствата на един човек, който не е американец, а италианец и при това живее в Лондон. Виторио Радиче е най-известен с това, че в края на 90-те години на миналия век стана директор на британския супермаркет Селфриджис (Selfridges) и за кратко време го превърна в най-модния магазин в цял Лондон. Щатските вериги като Федерейтид (Federated) и Мей (May) бързо изкопираха подхода на италианеца, който съчетава обикновеното пазаруване с разнообразни забавления и освен една обикновена стока, каквато може да се купи навсякъде, предлага на клиентите нещо повече - музика, кафене, някакво специално събитие.През март миналата година Радиче напусна магазина на Оксфорд Стрийт и се премести само с няколко пресечки на юг. На този адрес се намира новата спирка в кариерата му - прочутата британска търговска верига Маркс енд Спенсър (Marks Spencer). Нейните магазини вече печелят над 8 млрд. паунда годишно, продавайки всичко - от бельо до сандвичи. Сега обаче веригата иска да притежава и пазара на домакинско обзавеждане, който възлиза на 20 милиарда паунда. По тази причина компанията направи едно наистина златно предложение на Виторио Радиче - един милион паунда срещу съгласието му да стане изпълнителен директор на новата верига магазини Маркс енд Спенсър Лайфстор (Marks Spencer Lifestore). Първият от тях ще отвори врати в Нюкасъл през февруари.Най-радикалната промяна, която ще поднесе италианецът с новата верига, ще бъде начинът, по който се представят стоките. Така например в средата на магазина, който ще се появи в Нюкасъл, ще се издига двуетажна къща, построена от няколко водещи архитекти. Пътешествията са моето вдъхновение, споделя Радиче и обяснява, че планира да изложи в магазина марокански килими, съчетани с маси от шперплат и лампи от плексиглас. На територията на магазина ще работят и няколко малки кафенета, за чието меню ще се грижи известен австралийски готвач.Поне пет години ще са необходими на веригата Лайфстор да се напълни с клиенти, предупреждават анализатори. Едно нещо обаче е неоспоримо - още тази пролет конкуренцията на Виторио Радиче ще отпътува на север, за да види какви нови трикове е извадил от шапката си италианският магьосник на търговията.ПАЗИ СИ ГЪРБА, МАНОЛО!Когато става дума за обувки, никой не може да спре Холи Дънлап.Винаги, когато посещава фабриката си в Италия, дизайнерката на обувки Холи Дънлап сама се хваща да зашие някое копче. Обичам да виждам резултат от труда си - споделя 31-годишната директорка и основателка на компанията Холиууд (Hollywould). - В такива моменти съм най-доволна. Благодарение на този свой подход младата дизайнерка вече е успяла да обуе със своите закачливи модели - често изработени от сатен и коприна, много филмови звезди и клиентки от висшето общество. Заради него тя спечели и номинация за престижната награда на Съвета на модните дизайнери в Америка.Само за три години нейната марка обувки си заслужи правото да бъде продавана в над 100 от най-реномираните магазини по света. Освен във фирмения бутик в Манхатън, обувките Холиууд се продават в престижните вериги Бъргдорф Гудмън (Bergdorf Goodman), Ниймън Маркъс (Neiman Marcus) и Харъдс (Harrods). Дънлап, която съвсем умишлено продава творенията си на малко по-ниски цени от конкурентите си на пазара, вече диша във врата на прочутото мъжко дизайнерско трио Маноло Бланик, Джими Чу и Кристиан Лоботин. Без ни най-малко притеснение тя обяснява формулата, на която разчита, за да успее: Обувките на Маноло са за дамите, които ходят на обяд, докато моите са за момичетата, които проспиват обяда, защото са се забавлявали до ранни зори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във