Банкеръ Weekly

Съдби

ЗА 200 000 БЪЛГАРИ НОВИНИТЕ ИДВАТ ОН-ЛАЙН

За около двеста хиляди българи първият досег с информация за случващите се в страната и чужбина събития през 2002 г. е ставал в ИНТЕРНЕТ, личи в изследване на агенцията за пазарни проучвания Маркет Тест. Според данните му през отишлата си година броят на потребителите на глобалната мрежа в градовете се е доближил плътно до първия си милион, достигайки 975 000 души. Около 20% от тях са отбелязали, че най-важното им занимание в мрежата е да четат вестници или да следят новинарски сайтове.Почти една трета от всички ползватели на мрежата са посочили, че сърфират от дома си. Малко по-малко са отговорили, че влизат в ИНТЕРНЕТ от работното си място. За почти две трети от българите, живеещи в градовете, основната възможност за достъп до медията на ХХI век все още си остават компютрите в специализираните клубове. Проучването на Маркет Тест е направено по методологията на международната система за изследване на потребителски нагласи Таргет груп индекс и е представително за навиците на 4 392 000 българи на възраст между 15 и 70 години, жители на всички големи и малки градове на страната. За потребител системата приема всеки, ползвал поне веднъж през годината глобалната мрежа. Данните на агенцията позволяват да се направи доста подробен профил на ИНТЕРНЕТ-аудиторията в страната. Досега частична информация за българските потребители предоставяше преди всичко ИНТЕРНЕТ общество-България. Според неговите изчисления за юни 2001 г. поне веднъж в мрежата са били 560 000 българи над 18 години. През юли същата година по изчисленията на неправителствената организация броят им е достигнал 700 000. Проучването на Маркет Тест потвърждава, че през 2002 г. потребителите са се увеличили (с над 30% в градовете). От всички 975 000 души, опитали магията на мрежата, точно една трета (около 320 000) са съобщили, че познават глобалната среда едва от миналата година. Още повече (около 400 000) обаче признават, че ползват възможностите й по-малко от пет пъти месечно.Мъжете и жените консуматори почти си поделят правата над мрежата, сочат числата. 53 на сто от ползвателите на ИНТЕРНЕТ са мъже. Най-монолитна е масата на сърфиращите във възрастовата група 15-19 години. Почти един от всеки трима потребители е тийнейджър, докато едва 5% от приближаващата се до милион потребителска маса са хора на възраст между 55 и 64 години. Най-вероятно в тези съотношения се крие и отговорът на въпроса защо един на всеки трима запитани е казал, че няма собствени приходи от упражнявана дейност или професия. Както може да се очаква, изследването сочи, че почти половината потребители в България използват ИНТЕРНЕТ най-вече като средство за кореспонденция. В изследването на Маркет Тест близо 45 на сто са мотивирали интереса си към мрежата с възможността през нея да се получават и изпращат електронна поща.Над една трета от българските ИНТЕРНЕТ-консуматори са разкрили свой e-mail-адрес в пощенския портал abv.bg, показват цифрите. Една четвърт използват услугите на международната търсачка www.Yahoo!.com. Според Маркет Тест втората причина за растящия интерес на българите към ИНТЕРНЕТ е, че там може да се записва музика. В допитването един на всеки трима сърфисти е посочил, че най-ценното качество на мрежата е възможността през нея да се снабдява с нова или любима музика. Следенето на новини остава на трето място сред потребителските приоритети. Един на всеки пет човека, ползващи виртуалната среда, влиза в нея главно да чете вестници или да търси повече информация за актуални събития. Най-често отваряният новинарски сайт е www.news.bg, сочи изследването. Любопитното е, че в първата петнадесетица влизат и виртуалните издания на световни новинарски гиганти като Си Ен Ен, Файнейшъл таймс и списание Економист. В тройката на най-използваните портали-търсачки влизат споменатият www.Yahoo!.com и подгласниците му - българските www.dir.bg (който е и най-посещаваният български адрес изобщо) и www.top.bg. На жадните за новини незначително отстъпват по брой хората, за които ИНТЕРНЕТ е преди всичко място за събиране на бизнесинформация. Сред по-нестандартните причини да се ползва мрежата могат да се причислят слушането на радио, участието в аукциони и залагания. Около процент и половина от потребителите използват средата и за банкиране. Още по-малка е групата на тези, които плащат он-лайн сметките си за ток, парно, телефон и т.н. Близо 70 000 потребители от градовете в посочения възрастов диапазон не купуват нищо що-годе ценно, преди да сравнят цената му с налични в мрежата оферти на сходни стоки и услуги. Около 20 000 българи смятат, че най-положителната характеристика на ИНТЕРНЕТ е възможността да се сравняват цени и така да се избират най-изгодните предложения. Още по-голям е броят на градските жители, които са отговорили с да на въпроса на Маркет Тест по-лесен ли е животът им след появата на ИНТЕРНЕТ. Около 80 000 хиляди българи смятат, че пазаруването през виртуалната среда значително е облекчило ежедневието им. Със сигурност голяма част от тях пазаруват както на бул. Витоша в София, така и на Пето авеню в Ню Йорк.

Facebook logo
Бъдете с нас и във