Банкеръ Weekly

Съдби

ВЗЕХА НА ФОРМУЛА 1 ЦИГАРИТЕ, ТЯ НАПУСКА ЕВРОПА

Изпълнителният директор на Формула 1 Бърни Екълстоун направи още в края на януари историческо заявление. В интервю за популярния австрийски вестник Нойе кронен цайтунг той каза, че на 18 май 2003 г. знаменитата писта в Шпилберг ще приеме за последен път Формулата. Това е всичко. Решението е окончателно. Прощаваме се завинаги с Австрия, категоричен бе Екълстоун. И добави: Благодарете за това на своя министър на здравеопазването. Така Австрия ще стане първата европейска държава, която ще се раздели с популярното състезание, а Формула 1 ще напусне окончателно Европа на 31 юли 2005 година. Причината за това е решението на ЕС от миналата година за големи ограничения на рекламата на тютюневи изделия. Такава реклама сега може да се поставя само на билбордове по улиците. Вестниците, списанията, радио и телевизионните канали ще бъдат затворени за нея. Рекламата на цигари ще бъде изхвърлена и от всички спортни състезания. Целта ни е да намалим числото на пушачите в страните на Евросъюза и да доведем нещата до американското ниво в това отношение, заяви европейският комисар по здравеопазването и защита на потребителите Дейвид Бърн. Според него една четвърт от населението на САЩ пуши, а в Западна Европа - една трета.Решението на ЕС е силен удар за Формула 1, чиито основни спонсори от много години са най-големите производители на цигари: Филип Морис, Джапън Тобако, Бритиш Америкън Тобако (БАТ). Историята на тези топли връзки е от 60-те години на миналия век. Първият контракт между отбора Лотус и Империъл Тобако е сключен през 1968 година. Болидите бяха оцветени с червено-белите краски на фирмата, върху които беше изписана рекламата на цигарите Голд Лийф. Три години по-късно Империъл започва да налага друга марка цигари - Джон Плейър Спешъл, и болидите на Лотус бяха пребоядисани в черно-златно. Тимът показваше добри резултати и сътрудничеството му с тютюневата компания продължи повече от осемнайсет години.Вторият концерн, който влезе във Формула 1, бе Филип Морис - през 1972-ра той сключва договор с Уилямс. От 1974 до 1997 г. главният рекламен носител на Филип Морис пък бе Макларън. През 1984 г. надписът Марлборо се появи върху колите на Ферари. С тази емблема Филип Морис рекламира в 11 отбора и в края на 90-те години вложенията й се изчисляваха на десетки милиони долари.През 1994 г. във Формулата дойде Джапън Тобако, налагаща на пазара цигарите Милд Севън. Автомобилите на Бенетон и Тиръл грейнаха в синьо-бяло. Японците не се скъпяха: контрактът само с Бенетон бе за 20 млн. долара, без премиите на пилотите и множеството рекламни пана по трасетата.През 1996-а БАТ започна да рекламира във Формула 1 чрез дъщерната си фирма Галахър цигарите Бенсън и Хъджис и Уест. Първите бяха разположени върху колите на Джордън, а вторите - на Макларън. През 1999 г. БАТ изкара на арената Лъки Страйк, която лъсна върху шаситата на тима БАР. Всяка година тютюневите корпорации инвестират във Формула 1 астрономическата сума от 250 до 350 млн. долара. Затова, когато пред организаторите застана пряко въпросът: реклама или Европа, те избраха рекламата. Въпреки че 11 от 17-те старта са на Стария континент.Накъде ще се отправи керванът? През октомври 2002-ра Екълстоун подписа договори с Китай и Бахрейн, които ще приемат стартове през 2004 година. Готовност имат и Турция, ОАЕ и Египет. Ще спечели или ще загуби Формула 1 от развода с Европа, е трудно да се предскаже. Ной Сид, официалният представител на тима Ягуар, смята, че огромният китайски пазар например е много важен за представяната от тях автомобилна марка. И все пак не е тайна, че в последно време интересът към надпреварата пада. Изчезва остротата, интригата, даже честността... Запалянковците не са забравили миналогодишните скандали на Гран при на Австрия, когато Рубенс Баричело пусна съотборника си Михаел Шумахер да спечели първото място, за да не загуби драгоценни точки. Имаше и други нелицеприятни случки, които карат шефовете на Формулата да променят правилата, опитвайки се да направят шампионата по-икономичен и по-човечен - състезание не толкова на техниката, колкото на уменията на самите пилоти. От напускането на Формула 1 в Европа ще са недоволни онези, които наблюдаваха състезанията на живо. Ще загуби и бизнесът - собствениците на хотели, ресторанти, кафенета около пистите, които продават продуктите си на двойна и тройна цена по време на кръговете от надпреварата. От два дни състезания на френската писта Мани Кур собствениците на хотели печелеха едва ли не толкова, колкото през останалото време от годината. Цената на нощувка там стигаше хиляда долара... Впрочем пушещите европейци могат да станат по-малко.

Facebook logo
Бъдете с нас и във