Банкеръ Weekly

Съдби

ВТОРИЯТ ЖИВОТ НА ЕДИН ФАЛИРАЛ ДИЗАЙНЕР

Обикновено предприемачите първо създават компания, а после, ако имат късмет, берат плодовете от положените усилия. Но за Брус Рос - президент и главен изпълнителен директор на Имиджмарк (Imagemark), събитията се развили в обратен ред.Брус имал произход и образование, на които много хора биха завидели. Бил и единственият наследник на компания за производство на дамски спортни облекла, която баща му основал в Милуоки, щата Уисконсин. Докато бил малък, той често прекарвал съботите си в офиса на фирмата. При едно от тези посещения Брус взел няколко фирмени визитки и с помощта на секретарката на баща си ги преправил така, че на тях да пише: Брус Рос - бъдещ президент на Джуниър Хаус ъф Милуоки. Някъде по това време баща му прекръстил компанията на Джей Ейч Кълектибълс (JH Collectibles), защото сметнал, че старото име не е достатъчно привлекателно. И само година след промяната продажбите се удвоили.Компанията била създадена през 1945 г. от дядото на Брус Рос. В най-силните си години - през осемдесетте на XX век, собствениците притежавали луксозна изложбена зала в Ню Йорк, позволявали си обширни реклами с модела Синди Крауфорд в списания като Вог и Базар и печалбата удряла над 15 млн. щ. долара годишно. Бутик на фирмата имало дори в лъскавите магазини Блумингдейлс (Bloomingdale's). Освен всичко друго семейство Рос разполагало с два фирмени самолета.Брус навлязъл в семейния бизнес през 1980 г., след като завършил колеж. Когато девет години по-късно поел управлението в свои ръце, баща му Кенет Рос му връчил визитна картичка, на която пишело: Брус Рос - президент на Джей Ейч Кълектибълс. На гърба й била отпечатана неговата детска визитка, която той старателно пазел през всичките тези години. Беше най-добрият ми приятел - спомня си Брус. - Чувахме се по телефона по десет пъти на ден.Но изведнъж всичко се сринало. Началото на 90-те години се оказало трудно време за модната индустрия. Тогава, според Рос, по-важни били драстичните намаления на цените, отколкото качеството на продукцията. В този момент здравето на баща му се влошило и през 1994 г. той починал. Банките помолили семейството да разграничи личните си финанси от тези на компанията. Докато ние прехвърляхме парите, те се уплашиха да не предприемем нещо друго, разказва Рос. В крайна сметка банкерите си поискали обратно заемите и довели компанията до принудителна ликвидация, въпреки че продажбите й били стабилни. През 1996 г., след повече от половин век в бизнеса със спортни облекла, компанията фалирала. Беше като гръм от ясно небе - признава Брус. - Изобщо не сме и подозирали, че това ще ни се случи. Двойната загуба - на бизнеса и на бащата - почти сломила духа му. Оказало се обаче, че Брус притежава далеч по-голяма сила, отколкото сам подозирал. Семейството му все още имало на свое разположение половин дузина по-малки предприятия, включително и няколко търговски центъра. Макар че продължил да наглежда работата им, Брус бързо усетил, че нищо не е в състояние да го развълнува, както преди. Когато си израснал в модната индустрия, тя се просмуква в кръвта ти - обяснява той. - Липсваха ми предишното темпо и творческият процес.Точно тогава се появило вдъхновението. Бил на среща с организатори на най-гледаното автомобилно рали в Америка Наскар. Обсъждали производството на специална серия маркови продукти по случай годишнина на състезанието, когато го осенило прозрение. Хрумнало му, че Наскар може да е само нищожна част от един огромен недокоснат пазар, който би могъл да снабдява корпоративна Америка с модерни и качествени облекла и други стоки, украсени с името или логото на съответните компании.И се оказал съвсем прав. По данни на Международната асоциация на промоционните продукти през последните 12 години компаниите били повишили три пъти търсенето на стоки, на които е отбелязана собствената им търговска марка, и покупките им достигнали 15.6 млрд. щ. долара. След разговори с партньорите си от Наскар Рос изчислил, че благодарение на контактите си и на миналото си на дизайнер би могъл успешно да доставя стоки, значително по-качествени от повечето продукти, продавани по това време. Освен това той можел да ги продава на половин цена, тъй като ги произвеждал сам и ги предлагал директно на клиентите. През ноември 1998 г. Брус Рос основал компания с името Джей Ейч Консептс (JH Concepts), посвещавайки я на баща си.Нещата невинаги вървели гладко - веднъж фирма клиент обявила фалит, след като поръчаните от нея 20 000 тениски били вече изпратени. Но заявките към Рос започнали да валят. Естествено, и името дало принос за този успех. Бони Роуз - директор по обслужването във верига от ресторанти, която наела Джей Ейч Консептс да направи униформи на персонала и промоционни предмети, разказва, че когато била малка, носела дрехи от Джей Ейч Кълектибълс и именно фактът, че познава това име, я отвело до Брус Рос. Знаех, че това е марка, която означава качество, спомня си Роуз.Една от първите поръчки към Рос дошла от телевизионния канал Ей Би Си спортс (ABC Sports), който поискал от служителите му да проектират и произведат облекла и промоционни сувенири за финала на Суперкупата по американски футбол през 2000 година. Оттогава Рос е правил стоки по поръчка за клиенти като Ситибанк (Citibank), Холмарк (Hallmark) и Америкън Експрес (American Express). Миналия август той решава да смени името на компанията и се спира на красноречивото Имиджмарк. Рос не е първият, който се ориентира към този пазар, но той върши много добре работата си, смята Рик Ливайн - издател на списание за търговия с униформени облекла. Днес компанията му има 58 служители, а 2004-а се очаква да бъде първата година, в която тя ще излезе на печалба. Брус прогнозира, че приходите й ще се удвоят, след като миналата година се повишиха с 40 процента. Преди няколко месеца Имиджмарк отвори свой офис на манхатънското Парк авеню като част от фирмената стратегия за разширяване. Съвсем скоро пък един от най-известните нощни клубове в Лос Анджелис нае компанията, за да помогне при откриването на клон в столицата на хазарта Лас Вегас това лято. Имиджмарк ще проектира пародийни костюми и дамско бельо за представленията на двата клуба, ще отвори магазин в ИНТЕРНЕТ, който да продава стоките, и ще наблюдава работата по дизайна и маркетинга на клубовете.Опитвам се да изградя бизнес, който баща ми би харесал - обяснява Брус. - Ако той беше жив, сигурен съм, че щяхме да работим заедно сега.

Facebook logo
Бъдете с нас и във