Банкеръ Weekly

Съдби

ВЛАДЕТЕЛЯТ НА ЕЙКУМЕН, ЦЕЛИЯТ ПОЗНАТ СВЯТ

Емил Стойчев (1935) откри в галерия Райко Алексиев голяма самостоятелна изложба, с която отбелязва 40-ата годишнина на своята творческа дейност. През 1962 г. е първото му участие в обща художествена изложба, забелязано веднага от будните очи и свободния артистизъм на критика Кирил Кръстев. Четирите последвали десетилетия са период на все по-категорично утвърждаване на един от най-интересните ни живописци: изложби в София и в цялата страна, в Париж, в Берлин, в Кипър, в Токио, в САЩ и др. Сред наградите, много от които са чуждестранни, Емил Стойчев най-много цени отличието Владимир Димитров-Майстора (1979 и 1985) и Златен Езоп (1989). Негови картини има в редица публични (Музея на пощите в Париж, Фондация Джордж Сорос, националните галерии в София, Варшава, Букурещ, музея Петер Лудвиг, Германия, колекцията Клуве, Холандия, и др.) и частни колекции в Европа, Америка и Япония.Четиридесет платна е подредил Емил Стойчев - и стари, и нови. Част от тях са рисувани в Париж, където художникът от десетина години прекарва по-голямата част от годината. Четири автопортрета (той има десетки такива), картини от циклите Меки сърца и Пластична конструкция на една илюзия, картините Сънят на политика и др. създават експозиция, която представя зрелостта на живописеца. Повечето от тях са репродуцирани в луксозния каталог, който се предлага на посетителите в първия салон на галерията.Емил Стойчев е сред малкото български художници, които продават картините си на добре структурирания и безупречно работещ западен пазар на изкуството. На изложбата в галерия Райко Алексиев той самият е поставил таван от 7 хил. щ. долара, но несъизмеримостта на западния и нашия полулегален пазар внася и някои корекции в цените. В България картините на г-н Стойчев вървят средно по около 2 хил. щ. долара и дори по-ниско, независимо от трайния интерес на някои купувачи към творчеството му. Какъвто е Тошо Тошев (главният редактор на Труд) например, притежател на голяма колекция от творби на Емил Стойчев. Този факт бе отчетен с честта Тошев да открие изложбата на художника.Юбилейната експозиция на Емил Стойчев, предшествана от показването на творби на Владимир Димитров-Майстора, постави много силно начало на културния сезон 2002/2003. А следват още няколко интересни изложби, които вкупом раздиплят богата панорама на съвременното ни изкуство. Поантата: изкуството ни, независимо дали е създадено в метрополията, или от диаспората, осезателно изпреварва възможностите на нашия вътрешен пазар, на който и проектозаконът за културните ценности не обърна абсолютно никакво внимание. В обединена Европа, към която така отчаяно се стремим, е точно обратното!

Facebook logo
Бъдете с нас и във