Банкеръ Weekly

Съдби

ВЕШИН - 85 ГОДИНИ ПО-КЪСНО

В надпреварата за привличане на лятната публика в София Националната художествена галерия (НХГ) бързо изравни резултата и дори взе предимство пред Градската художествена галерия (СГХГ) с изложбата на Ярослав Вешин (23.05.1860, Бране - 09.05.1915, София). Необяснимо и дори срамно е, че това е едва втората самостоятелна експозиция на художника след Възпоменателна Вешинова изложба през 1920 г., уредена от негови близки, последователи и приятели. Като знаем и че той се ползва с добро име в европейските културни среди и на днешния артпазар, за разлика от практически непознатия дори в Чехия Иван Мърквичка, забравата става още по-необяснима. Но по ирония на обстоятелствата - това повишава каратите на сегашната изложба в НХГ, която продължава до 31 август, но ще бъде удължена и през септември.Ярослав Вешин е възпитаник на академиите в Прага и Мюнхен и се превръща в популярно име още в много млада възраст. В творчеството му преобладават битовите сюжети, които още в края на ХIХ в. имат не само висока живописна стойност, но са носители и на богато етнографско познавателно съдържание. Името му нашумява покрай цикъла от картини със словашки сюжети, сред които и знаменитата му Словашка сватба (1887). Навярно публичното признание в Европа служи като мотив на министъра на просвещението Константин Величков да покани Ярослав Вешин за преподавател в Рисувалното училище в София. Чехът приема и от 1897 до 1904 г. обучава даровити млади българи в новооткрития първообраз на Художествената академия. В България той продължава да рисува битови сюжети, сред които предпочитани са сцени от пазарите, по ориенталски щедри на багри и живот. Вешин с ентусиазъм се включва в следосвобожденския подем на страната и има голям принос за структурирането на нейния културен делник и празник. През 1904 г. той е назначен за художник при Министерството на войната и полага основите на баталното изкуство у нас - първоначално рисува маневри, паради и чествания, а през Балканската война разработва и фронтови сюжети. За кратко е член на дружеството Съвременно изкуство, а през 1904 г. е един от основателите на Съюза на южнославянските художници Лада, чиито почетен председател става по-късно. До 1914 г. участва във всички изложби, организирани в страната, а произведенията му многократно са награждавани в международни експозиции, изложения и прегледи.Най-вероятно заради битността му на военен, а сетне и фронтови художник, както и заради присъствието на княз (сетне цар) Фердинанд и синовете му в платната и рисунките творчеството на Ярослав Вешин е цензурирано през десетилетията на тоталитаризма. Признание и щирока публичност получават битовите му картини, които се вписват в общите реалистични търсения на българската живопис от периода. Но над военния сегмент от творчеството му - с малки изключения - тегне табу, или в най-добрия случай нежелание да се споделя с гражданството този период от историята ни. Толкоз по-голямо е достойнството на сегашната експозиция, в която за първи път са включени множество подготвителни скици и рисунки, собственост на НХГ, отлежали своето в депата на галерията. Правят впечатление и няколкото платна от частни колекции, които, като се знае, че през последните 16 години в пазарен оборот са били само малоформатни произведения на художника, препращат към т.нар. стари сбирки, т.е. на хора от някогашната комунистическа върхушка. Не е тайна, че Вешиновите картини, оскъдно малко на свободния пазар, са обект на усилено търсене у нас и в чужбина. Съвсем неотдавна едно негово малоформатно платно бе продадено в Париж за 19 хил. евро, което потвърждава някогашната популярност на художника и днешното му място в света на картините. Достоен негов конкурент е само Алфонс Муха, който не е живял в България, но е бил женен за пловдивчанка и дълги години е бил председател на чешко-българското дружество за приятелство. (В.БАНКЕРЪ продължава да издирва проектите на Муха за български банкноти, които по думите на очевидци са най-красивите, макар и да не са отпечатани и пуснати в оборот). Изложбата на Ярослав Вешин е снабдена с хубав, цветно отпечатан каталог, дело на куратора Бистра Рангелова.

Facebook logo
Бъдете с нас и във