Банкеръ Weekly

Съдби

ВЕЛИКОЛЕПИЕТО НА ДРЕВНИЯ БИТ

В Националния археологически музей (който посрещна новия си директор с паднал таван) е подредена малка, но впечатляваща изложба, предоставена от Националната галерия за антично изкуство в Рим. Златните векове на майоликата - така е озаглавена експозицията от творби на керамичното изкуство, създадени в периода от ХIII до ХVIII век. Утилитарният характер на показаните произведения - вази, купи, чинии, платна, чаши, стомни, фризове, статуетки и пр. - онагледява високата битова култура на Италия от късното Средновековие до века на Просвещението.Но кураторите на изложбата са коректни - те включват в експозицията и произведения на керамичното изкуство от Древния изток (Вавилон, Персия и др.), люлката на това производство и изкуство. Първоначално внасяни от остров Майорка (оттам и майолика), постепенно в италианските градове се разкриват собствени работилници и ателиета, които насищат огромния пазар и превръщат майоликата в битов знак за разцвета на изкуствата в Сиена, Флоренция, Урбино и др.Като изключим най-антрактивния за българския зрител експонат - полихромния Христос от Тоскана, както и няколко други произведения, свързани с църквата и ритуалите й, в утилитарните предмети откриваме приличен брой препратки и влияния върху традиционните (уви, вече изчезващи!) български керамични центрове. Особено върху бусинската керамика, което още веднъж подсказва как изкуството на Изтока влияе и отзвучава в най-неочаквани географски ширини.Тази изложба, която е под патронажа на Н.Пр. г-н Джанбатиста Компаньола, посланик на Италия у нас, е интересна и в две други посоки. Едната е свързана с грижовността на италианските музеи и към най-дребния знак на богатото изкуство на полуострова. Другата е с по-мащабни внушения, свързани с продължаващата унификация на живота ни, която напълно отнема неговата уникалност и възможностите за по-голям избор на битова култура. Старите италиански майстори ни напомнят това.

Facebook logo
Бъдете с нас и във