Банкеръ Weekly

Съдби

ВАРНЕНСКИЯТ ПАНАИР СИ НАМЕРИ ЗВЕЗДА

Осмият национален панаир на занаятите, който продължава във Варна до края на август, отново е забит в онова оспорвано от години централно градско пространство, по-известно в града като Дупката. В разгара на курортния сезон мястото неимоверно се оживява, а това е основният мотив на организаторите да привлекат големи потоци наши и чуждестранни туристи, които през годината предпочитат да го заобикалят. Но и при най-добро желание трудно може да се открие ясен, добре мотивиран и изпълняван финансов план на панаира. Всичко е оставено на личната инициатива и заинтересованост, на любопитството и желанието на някои занаятчии от страната да опитат късмета си. Така покрай истинските майстори - например тъкачката от Родопите, дошла във Варна с домашния си стан и с прекрасни, обидно евтини образци на традиционния текстил, в пространството се настаняват и амбулантни търговци. От онези, които като колорадски бръмбари са осеяли страната, предлагайки дамско бельо, чорапи, тениски и какво ли не.Тази година обаче на Осмия панаир на занаятите се появи една екзотична личност, пред чийто щанд се редят опашки от любопитни. Става дума за иконописеца Георги Димов, успял да хипнотизира местните новинари с рокфенството си, както и с любопитната подробност, че Ричи Блекмор, Дейвид Ковърдейл, Йън Гилън и Пърпъл притежават негови икони, специално подарени им от него. Цените му, разбира се, бързо охлаждат ентусиазма на варненци - те варират от 500 до 1000 евро, т.е. ориентирани са към чуждестранния турист.Георги Димов е самоук иконописец, чиракувал по различно време при скулптора Ставри Калинов (който отдавна произвежда икони върху коприна, които му се изпълняват в Китай), при уредника в Криптата на храма Св. Александър Невски Костадинка Паскалева и при Цветан Груев. Овладял е каноните, макар че използва не само традиционни материали и техники, но и съвременни, индустриално произвеждани материали. Ориентиран е основно към пазара, поради което изработва копия за средния масов вкус - изкуствено състарени икони, образи на най-тачени у нас светци, популярни житийни сцени. Успял е да въведе и една новост в православния иконописен канон, взаимствана от католическата практика - филигранно шлайфане на златния вараков фон, който се превръща в най-фина геометрична дантела. Очевидно много наблюдателен, Георги Димов е забелязал тази особеност на днешната католическа иконопис, работейки свои образи за църквите Санта Мария ди Арачели и Понтифицио коледжо греко в Рим, за Св. Андрей в Барлета, църкви в Сицилия и други италиански храмове. Ангажиментите му към католическите църкви и високата оценка, дадена от техните настоятели и свещеници за неговите творби, обясняват най-престижната поръчка на Георги Димов - изработване на икона, която бе подарена на папа Йоан Павел II при посещението му в България през 2002 година. Димов, който живее и работи в София, за първи път участва във Варненския панаир на занаятите и мигом се превърна в негова звезда. В разговор с представителя на в.БАНКЕРЪ той сподели наблюденията си върху незавидното състояние на някои от традиционните някога центрове и школи. По мнението на иконописеца освен в София в момента все по-добре се работи и във Велико Търново, най-вероятно поради добрата работа на художествения департамент при Университета Св. св.Кирил и Методий в града.

Facebook logo
Бъдете с нас и във