Банкеръ Weekly

Съдби

УМНИКЪТ КЛЮГЕ

Работата за мен всъщност не е работа. Никога през живота си не съм обичал уикендите... - тези думи на осемдесет и пет годишния Джон Клюге характеризират най-точно неговата енергична и дейна природа. Въпреки възрастта си той продължава да се меси активно в бизнеса на създадената от него Метромидиа (Metromedia).Дезертьорът от армията на пенсионеритеДжон Клюге е роден на 21 септември 1914 г. в Германия (впрочем фамилията му, която звучи като немската дума klug, означаваща умен, талантлив). През 1922 г. Джон се премества в САЩ заедно с майка си . Семейството се заселва Детройт, където живее много скромно. Младият Клюге отива да учи икономика в Колумбийския университет и успява да се пребори за стипендия. След като завършва, той се опитва да търгува с обувки, а по време на Втората световна война служи като капитан във военното разузнаване. Първата следвоенна година е много важна за кариерата на бъдещия магнат. Срещу 15 хил. долара той придобива радиостанция, предаваща в дълговълновия обхват. Клюге е един от първите, които оценяват перспективите на средновълновото радиоразпръскване и затова успял да купи няколко такива станции още преди да започне голямото им търсене. Но и до ден днешен той си е запазил острия нюх за технологичните новости, които могат да променят бъдещето на света. Затова свидетелстват големите му инвестиции в компанията Метромидиа Файбър Нетуърк (Metromedia Fiber Network), която се занимава с прокарването на оптични връзки.През 1959 г. Клюге става президент и председател на управата на Метрополитън Бродкастинг Корпорейшън (Metropolitan Brodcasting Corporation). По онова време фирмата притежава две независими телевизионни станции и четири радиостанции. Под ръководството на Клюге корпорацията бавно, но стабилно започва да се превръща в най-голямата медийна империя, контролираща най-мащабната мрежа от независими телевизионни станции в Съединените щати. През 1960 г. Клюге преименува компанията на Метромидиа като символ на растящия интерес на корпорацията и към други средства за комуникация, освен телевизията и радиото. Метромидиа бързо става водеща независима компания в САЩ в областта на радио- и телевизионното излъчване. Нейна собственост са седем телевизионни станции, работещи в стратегически важните за страната точки - Ню Йорк, Чикаго и Лос Анджелис. Компанията заема стабилни позиции и в сектора на радиопредаването - през 1984 г. Метромидиа вече притежава 13 радиостанции (седем от тях предават в дълговълновия диапазон, а шест - на средни вълни).Но основният талант на Клюге, който се разгръща с пълна сила през 80-те години, е да се разделя без съжаление със своите притежания. Докато Клюге управлява Метромидиа и изгражда стъпка по стъпка своята империя, той е само богат човек, но след като я разпродава изгодно, се превръща в мултимилиардер се настанява във върха на класацията най-богати хора в САЩ. През 1986 г. компанията се разделя с телевизионния си бизнес, като печели над два милиарда долара от това. Друг медиен магнат - Рупърт Мърдок, който купува от Клюге шест телевизионни станции. Тогава се смятало, че от тази сделка Клюге е спечелил повече, но времето показа, че и Мърдок не е на загуба. Очевидно тъкмо взаимното удовлетворение от тази сделка се превръща в основа на по-нататъшното плодотворно сътрудничество между двамата. Сега австралиецът притежава 10% от акциите на Метромидиа Интернешънъл Груп (Metromedia International Group). Радиостанциите споделят съдбата на телевизиите проекти. През 1992 г. Клюге продава и най-голямата мрежа за клетъчна връзка в САЩ за 3.4 млрд. долара. Той изпипва до съвършенство схемата на придобиване, разрастване и изгодна продажба на предприятия с най-различна дейност - ресторанти, хотели, перални на самообслужване, рекламни агенции, фирми-оператори на клетъчна връзка, звукозаписни студия и други.През 90-те години в състава на Метромидиа Къмпани, приемница на Метромидиа Метромидиа Инк., се появява Метромидиа Интернешънъл Груп (Metromedia International Group). През първите няколко години групата действа едновременно и в развлекателната индустрия, и в сферата на телекомуникациите. Компанията притежава няколко киностудии, сред които са добре известните Орион Пикчърс (Orion Pictures), Моушън Пикчърс Корп. (Motion Picture Corp.) и др.В края на 90-те години Клюге решава да се концентрира върху по-перспективния според него телекомуникационен бизнес. Повечето от активите на Метромидиа Интернешънъл Груп са продадени. Днес единственото й подразделение, което не е свързано с телекомуникациите, е компанията Шапър (Shapper), която произвежда и разпространява висококачествени газови косачки, мини трактори, снегорини, култиватори и резервни части за тях.Сега Метромидиа Интернешънъл Груп преживява трудни времена. През последните десет години цената на акциите й спадна. Това до голяма степен е свързано с нестабилната финансова ситуация на пазарите в републиките на бившия Съветски съюз. За да тушират безпокойството на инвеститорите, в началото на 2000 г. шефовете на компанията предприеха някои стъпки за подобряване на ситуацията. Закрити бяха офисите й в Стамфорд, щата Кънетикът, и в Лондон. Предстои централният офис на фирмата да се премести от Стамфорд в центъра на Европа - във Виена. Планират се значителни съкращения на сътрудници от управляващите структури.

Facebook logo
Бъдете с нас и във