Банкеръ Weekly

Съдби

УМИРАЙ ТРУДНО

Гран При на Бразилия, 2003 година. Проливен дъжд се опитва да удави пистата Интерлагос. От двайсет стартирали пилоти десет не се добират до финала. Сред тях е и световният шампион Михаел Шумахер. На 54-ата обиколка ягуарът на австралиеца Марк Уебър се разглобява кажи-речи на части, загубвайки изведнъж и трите си колела. В едно от тях се забива реното на Фернандо Алонсо.Този път, за щастие, всичко се разминава без смърт на пистата, която в един момент заприлича на бойно пол. Само Фернандо Алонсо е закаран в болница с травми в колената и в гърба.Формула 1 е в десетката на най-опасните спортове. Но колкото и да е парадоксално, едновременно с това тя се смята и за едно от най-безопасните сред... екстремните състезания. Причината е в мерките за сигурност, предприети през последните години. За да стигне дотук обаче, Формулата измина дълъг и тежък път.Статистиката е безмилостна. За пет десетилетия в надпреварата са загинали повече от шейсет души. Особено тежки са годините 1960-1962 - осемнайсет жертви. Най-кървавото състезание е Гран При на Италия'61. Преди неговото начало германският пилот граф Волфганг фон Трипс води уверено в шампионата и е на крачка от титлата. Разиграва се обаче трагедия. Още след старта ферарито на графа се врязва в болида на Лотус, хвръква във въздуха и пада сред публиката. Загиват четиринайсет души, включително и фон Трипс. Тази катастрофа записва завинаги трасето в Кралския парк на Монца в графата на смъртоносните маршрути. Годините 1963-1967 минават относително спокойно. В петдесет старта - четирийсет и седем катастрофи, петима пострадали, от които трима умират. После обаче идва черното десетилетие - до 1977 г., в което са регистрирани дванайсет смъртни случая. Девет години след гибелта на фон Трипс, на 5 септември 1970 т., на Монца се разбива лотусът на австриеца Йохан Риндт. До края на шампионата оставаха три старта и никой не заплашваше шампионската му титла, спомня си съпругата на пилота Нина. Йохан бил недоволен от новия си болид и поискал да му махнат антикрилата. Съгласили се, но машината станала трудно управляема. Болидът на Риндт поднася изведнъж наляво и се удря в загражденията. Когато помощните коли идват, спортистът вече е мъртъв. Риндт е единственият автомобилен пилот, удостоен със званието шампион посмъртно... 10 септември 1978 година. Отново Монца. Още в първата обиколка след старта става масово сблъскване. Рони Петерсон се преобръща няколко пъти. На следващия ден шведът умира в болницата от емболия.През 1982 г. загива канадецът Жил Вилньов - бащата на Жак Вилньов, състезаващ се сега за тима БАР. В последната минута от тренировката Жил навлиза в трасето на своя колега от Ферари Дидие Пирони, показващ най-добро време до този момент. Изведнъж забелязва пред себе си влизащия бавно в бокса Йохан Мас. Канадецът се опитва да го изпревари отляво, Мас пък се опитва да му даде път и също завива... наляво. Червеното конче на Вилньов скача върху задните колела на Мас и излита. После пада на земята и отскача от нея като от батут. Първият удар е толкова силен, че предпазният колан на Жил се къса и той катапилтира. Любимецът на публиката получава смъртоносни рани и издъхва след няколко часа.Трагедия, отнела живота на двама пилоти, става на печално известната Гран При на Сан Марино през 1994 година. По време на свободната тренировка загива австриецът Роланд Ритценбергер, но организаторите не смятат за необходимо да разследват причината за нещастието. Когато възниква нова авария, повечето пилоти настояват за прецизна проверка, само че организаторите отказват да я направят. Старт - и нов инцидент. Педро Лами блъска бенетона на Юрки Ярви Лехто, разпердушинва го на всички страни и части от колата нараняват зрители. Състезанието пак не е спряно. Две обиколки след подновения старт уилямсът на шампиона Айртон Сена се удря с 220 км в час в колата на Тамбурело и се врязва в бетонната стена, отделяща пистата от трибуните. Автомобилът се разбива, но не чак толкова, за да се предположи, че пилотът няма да излезе жив от колата. На бразилеца обаче не му провървява - лост от автомобила пробива шлема му и го усмъртява. Загива една от най-ярките звезди на Формула 1. Случаят в Сан Марино има огромен резонанс. Възбудено е дело за гибелта на трикратния световен шампион. Следствието не стига до единно мнение за причините за нещастието, но то дава мощен тласък на налагането на жестоки мерки за сигурност на състезанията. Именно въведените специални технически изисквания за болидите и за защита на пилотите спасяват по-късно живота на Карл Вендлингер в Монако през същата тази 1994-а. През следващата година в Аделаида т. нар. нашийник, който задължително трябва да слагат пилотите, помага на Мика Хакинен да оживее след удар на болида му. Така се отървават и Оливие Панис през 1997 г. на Гран При на Канада, и Михаел Шумахер две година по-късно на английската писта Силвърстоун.Преди време пожарите бяха една от най-сериозните опасности за пилотите. Живата легенда на Формула 1 Ники Лауда никога няма да забрави надпреварата на германската писта Нюрбургринг през 1974 година. Загубвайки контрол над ферарито си в една от скоростните отсечки, Лауда се врязва в стената и колата му пламва като факла. Австриецът дължи живота си на двама свои колеги, които успяват да го измъкнат от огъня. Последният опасен пожар във Формула 1 бе преди почти десет години - през 1994-а, по време на Гран При на Германия, когато в бокса на Бенетон изгаря болидът на Йос Ферстапен. Оттогава пожари не е имало. Едва ли може да се каже обаче, че стартовете са се превърнали в безопасни разходки. Наистина след 1994 г. няма загинали пилоти, но това не означава, че не е имало жертви.През 2000 г. в Монца загива 33-годишният пожарникар Паоло Гислимберти. След масова катастрофа се разхвърчават парчета от коли на всички страни и едно от тях удря пожарникаря, който по-късно умира в болницата. Не беше установено част от коя машина е убила италианеца. Първоначално в непредумишлено убийство е обвинен Френцен, но след неколкомесечни експертизи го оправдават, като определят случая за обикновен автомобилен инцидент по време на спортно състезание. Не минават и седем месеца и при сходни обстоятелства загива още един работник по трасето. Това става през 2001 г. по време на първия кръг от световния шампионат - в Мелбърн. Работникът е ударен от колело, откъснало се от болида на Жак Вилньов, като колата на канадеца се завърта пет пъти около оста си. Пилотът има късмет, но случаят за пореден път потвърждава правилният път, който следва Международната федерация по автомобилизъм - към въвеждане на нови и нови системи за сигурност на пилотите. Интересното е, че преди описания инцидент Вилньов критикува неуморно федерацията, че с ограниченията си прави надпреварата по-малко зрелищна. След нелепо пролятата кръв в Мелбърн той млъкна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във