Банкеръ Weekly

Съдби

УЧИМ СЕ ДА БЪДЕМ ПАРТИЯ НА ВЛАСТТА

Кемал Еюп, депутат от ДПС, пред в. БАНКЕРЪ

Г-н Еюп, защо толкова се проточи номинирането кандидатите за тези президентски избори?- Има една нова политическа формация, която спечели парламентарните избори. Този факт е предопределящ за избора на следващия президент. Тъй като сега управляващата сила не е политическа партия, а е предизборна коалиция, процедурите за номиниране и за вземане на решенията при тях явно не се придвижват така бързо. От друга страна, е нормално повече да се умува за бъдещия кандидат, защото става дума за президентската институция.В същото време има проучвателни срещи и консултации, за да се излъчи общ претендент за поста на две или повече политически формации - имам предвид НДСВ, ДПС и евентуално БСП. Това за мен е един нов момент в България. Теснополитически обвързана кандидатура няма шанс в страната, а обединяването на няколко значими политически сили около една кандидатура не само й дава по-голям шанс за избиране, но и по-голяма възможност да е президент на всички български граждани.

ДПС държи ли непременно на вицепрезидентския пост?- Целта ни е да се чуе нашата дума за номинацията и за президент, и за вицепрезидент. Не само да се очакват гласове от ДПС, а да има и реално участие на наши хора в президентската администрация.

В средите на БСП отново се заговори, че Емел Етем ще е кандидат за вицепрезидентския пост. Този вариант обсъждан ли е между двете партии и в ръководството на ДПС?- Не, не е обсъждан конкретно, но имаме принципно становище. Не че г-жа Емел Етем не може да изпълнява функциите на вицепрезидент или пък не могат да се намерят други кандидатури. По-реалистично е човек, подкрепен от ДПС, да бъде кандидат за вицепрезидентския пост, но без да е толкова теснопартийно ангажиран. Залагаме на надпартийните кандидатури и за президент, и за вицепрезидент.

Приключи процесът на формиране на властта на всички нива. В ДПС доволни ли сте от резултата?- Да, но това е процес. Въпреки че отначало нещата тръгнаха по-бавно, постепенно набира скорост съвместното ни участие в изпълнителната власт и съвместната ни дейност в парламента. В самото начало имахме някои възражения, но проблемите бяха преодолени. Ние отдаваме първоначалното забавяне повече на това, че в НДСВ има много нови за политиката лица и им беше необходимо повече време, докато се приспособят към новата обстановка.

Продължавате да отстоявате тезата, че вашето включване в изпълнителната власт е отворен процес, който тепърва ще се развива?- Да, точно така. Реално ДПС за първи път участва в изпълнителната власт и към това трябва да се подходи много внимателно. Важно е подходящите хора да бъдат на подходящите длъжности, а не бройките, запълващи някакви квоти. За изминалите единадесет години ДПС постепенно се утвърди като реална национална партия в българския обществено-политически живот. По същия начин за известен период от време постепенно ще се утвърдят и нашите кадри в изпълнителната власт.

Има ли нещо, с което до момента не сте съгласни в отношенията си с НДСВ като партньори?- Не става въпрос за несъгласие. Нямаме дрязги и разправии с НДСВ. Но тъй като НДСВ е движение, а не партия, те нямат структури по места и тъкмо контактите по региони малко се бавят. А има неща, които се нуждаят от регулация не само на централно, но и на регионално ниво. Контактите ни са най-вече на равнище наши структури и депутати и техни депутати. Но това също не може толкова бързо да се преодолее поради споменатите вече причини.

Има ли, според вас, сигнали за подмяна на функциите на отделните власти, след като икономическата програма на правителството например още не е минала през парламента, а вече е в ход? - Не, няма подмяна на функциите. Програмата не се обсъжда в парламента, а само се представя от министър-председателя. Това е необходимо и предполагам, че в най-скоро време така и ще стане. Явно има разминаване между данните, които представителите на НДСВ са имали предварително, и информацията, която получават сега във властта. Това налага определени корекции в тяхната програма и в тяхното виждане за развитието на страната в близко бъдеще. Имам предвид разминаване в данните за състоянието на бюджета и на икономиката. Съществуват и други фактори, като например Международния валутен фонд, с който трябва да се съгласуват някои решения. Това са причините за забавянето, а не прескачане на Народното събрание или някакъв разнобой между парламента и изпълнителната власт.

Може ли да се говори за преоценка на предизборните обещания?- Трудно ми е да кажа, че има такава преоценка, но според мен без нея няма да се мине. И причината ще е в неточността на информацията, за което споменах.

Стои ли на дневен ред въпросът за промени в конституцията?- В последно време се говореше за промени в конституцията във връзка с президентските избори. Този въпрос вече отпадна, тъй като няма технологично време за тях. Но не е отпаднал по принцип въпросът за корекции в основния закон, които ще започнат да се обсъждат явно след президентските избори. Възможно е на дневен ред да излезе въпросът за разширяване на правомощията на президента, така че той да има право на законодателна инициатива. Конституцията не може и не трябва да се пипа на парче, трябва добре да се обмислят всички поправки. Според мен до края на мандата на това Народно събрание ще има промени в основния закон.

Водени ли са вече разговори в тази посока и какви други идеи имате предвид?- Конкретни разговори не са водени. Ако се съди по разговорите между депутатите от всички парламентарни групи, съществува мнението, че е необходима промяна.

Може ли да се говори за нови тенденции в развитието на ДПС след последните промени в ръководството на партията и има ли раздвижване на пластовете?- Няма раздвижване на пластовете в ДПС, има раздвижване в ръководните структури на движението. Организацията трябва да се пренастрои на друга вълна, тъй като сме реални участници във властта. Ако някои неща по-рано са се премълчавали, защото сме били в опозиция и са предстоели избори, сега е моментът да се изчистят неблагоприятните тенденции. Някои хора, чиято дейност е довела до негативен резултат, трябва да дадат път на други. В момента ние преосмисляме новата политика на ДПС и за целта има нужда от нови лица.

Как местните ви структури възприемат това, което се случва в центъра?- Участието ни в изпълнителната власт се възприема много добре по места. Но капсулирането, там където съществува, създава проблеми при задвижването на механизма за номиниране на подходящи кандидати за определени длъжности, а също и в постигането на основната ни цел след последната Национална конференция - да отворим ДПС не само към младите, макар това да е важно. Стремежът ни е и да обхванем по-големи територии в национален мащаб извън районите, където традиционно сме най-силни. Ако сега сме четвърта политическа сила, ще се борим за третото място - това цели разширяването. Въпросите за правата на човека или малцинствените проблеми са били и ще останат приоритет за нас. Но това нито е самоцел, нито само с него ще можем да бъдем реална българска национална партия.

Все пак дойдат ли избори, става ясно, че електоратът на ДПС е ограничен по етнически признак. Това не оспорва ли тезата, че движението е национална партия.- Капсулирането води до това, че някои местни лидери, целенасочено или по инерция, се стремят да поставят такава бариера. А ние трябва да разчупим всички бариери.

Разговора води Деница Сивевa

Facebook logo
Бъдете с нас и във