Банкеръ Daily

Съдби

Тунинговани "Трабант"-чета ще се фукат пред великотърновци за десети път

Една екзотична конструкция лимузина "Trabi XXL", на базата на Trabant

Двутактовият шум на "Трабант фест - Велико Търново - 2019" отново ще огласи старопрестолния град в съботния ден, съобщиха организаторите. Радостното е, че се увеличава не само бройката на участващите, но и качеството на поддръжката на самите автомобили. За разлика от по-рано, когато е било доста трудно - не е имало достатъчно части, в повечето случаи са приспособявани  детайли от всякакви други марки. Неслучайно на първия фест е имало награда за най-занемарен автомобил.

Десетото му юбилейното издание ще събере хиляди любители и десетки возила от популярната по време на соца източногерманска автомобилна марка. На 16 март от 11 часа пред сградата на общината участниците ще представят своите "Трабант"-и, а в 12 часа ще започне и самото автомобилно шествие по улиците на областния град, което ще завърши на паркинга под крепостта "Царевец". Там пък ще се състои състезанието за майсторско кормуване, става ясно от програмата на фестивала.

Една носталгия или техническо умение връща спомените назад във времето. Така е с повечето притежатели на "Трабант". Това е марката, която бе най-широко използваната преди 1989 г. и която и днес е в движение благодарение желанието и усилията на много българи.

Мераклиите са в доста широка възрастова рамка - от млади, които дори не са били родени, когато се произвеждаха и продаваха тези автомобили, до възрастни, които и сега го използват с носталгия - за част от тях това бе марката която можеха да си позволят. В празничния "Трабант фест" се очакват автомобили от различни краища на страната. А и винаги автопаркът от соцвозила е много разнообразен - от началото и края на производството на "Трабант", както и такива, които впечатляват със своя тунинг и външен вид.

Ивайло Антов, който самият притежава 85 трабанта, отбелязва, че всяка година любителите на двутактовите соц автомобили се увеличават. Независимо, че производството им е спряно през 1991 година, все още се намират млади хора, които откриват забравени "Трабант"-и в семейните гаражи и плевни, които пък провокират въображението на новите си собственици. А хубавото е, че вече тунингованите и ремонтирани автомобили имат възможност да направят своя дебют на феста във Велико Търново.
През тази година търновският "Трабант клуб" ще представи реновиран трабант, произведен през 1987 година, който не е бил спиран от движение в продължение на повече от 30 години, собственост на депутата Милен Михов.
Освен удоволствието от карането на този автомобил, членовете на търновския "Трабант клуб" от години колекционират и миниатюрни модели на легендарния автомобил.
"Трабант фест-2019" е част от програмата с предпразнични прояви, посветени на празника на Велико Търново - 22 март.
Trabant (Трабант, в превод "Спътник", пълно име - Sachsenring Trabant) е марка малолитражни източногермански автомобили, произвеждани между 1957 и 1991г. в автомобилния завод VEB "Sachsenring" в град Цвикау, днес четвъртият по големина град в провинция Саксония. "Трабант" бе един от символите на ГДР, а от конвейра са слезли над 3 млн. броя. Между тях е имало и пожарникарска, и полицейска версия.

Първият прототип на автомобила - IFA P50 (познат от 1959 г. и като Trabant 500), е пуснат през 1957 г. в една нулева серия от 50 автомобила и разполага с двигател с мощност 18 к.с. Най-популярният модел е Trabant 601, който разполага с двуцилиндров бензинов двутактов двигател с мощност 19 kW (26 к.с.), и максимална скорост 100 km/h. Купето е направено от композитния материал "дуропласт" - фенолформалдехидна смола, армирана с памучни фибри. Методът на производство на Trabant, който е изключително труден, остава непроменен през тридесетте години от производството му. Различните модели на автомобила тежат между 600 и 700 килограма. Trabant 601 е произвеждан близо 20 години с минимални подобрения (нови колани, електронно запалване, възглавнички за врата и др.). Автомобилът масово навлиза и в армията на ГДР. Trabant заедно с Wartburg формират над 50% от износа на страната. През 1990 г. започва производството на 4-тактов Trabant с двигател на Volkswagen, който купува завода - VW 1100 cm³ (от Volkswagwn Polo) с 41 к.с. мощност и максимална скорост 130 km/h. След падането на социализма Trabant остава като символ на онази епоха.

<!--![endif]--><!--![if-->

Facebook logo
Бъдете с нас и във