Банкеръ Weekly

Съдби

ТОЙОТА ГЛЕДА УВЕРЕНО В БЪДЕЩЕТО

Тойота (Toyota) - най-големият производител на автомобили в Япония, планира да обмени сериозна част от своите парични резерви, възлизащи на почти 20 млрд. щ. долара, от японски йени в чуждестранна валута - предимно щатски долари и евро. Тази стъпка е част от мащабен план с цел да се увеличат производствените инвестиции и да се разшири спектърът на финансовите услуги, предлагани от японската компания в Европа и САЩ. Висшето ръководство на Тойота е особено чувствително към критиките срещу валутната му политика, въпреки че японското правителство е склонно да допусне в бъдеще йената да поевтинее отчасти и за да подпомогне местните износители. Киюджи Араки, вицепрезидент и член на управителния съвет на групировката, заяви пред в. Файненшъл Таймс, че очакваните промени отразяват по-скоро нарасналия обем на международните операции и връзки на компанията, отколкото опит за извличане на печалба от колебанията на валутните пазари. Тойота провежда и активна кампания за намаляване на разходите си с 30%, като се надява да спести над 1 трлн. японски йени (8.17 млрд. щ. долара) през следващите пет години. Ръководството на японския производител на автомобили предвижда по-добро оползотворяване на производствените мощности, подобряване на връзките с доставчиците. Поради това е твърде възможно да не бъдат подновени договорите на близо 4 хил. служители на компанията. Кюиджи Араки подчерта, че Тойота разпределя паричния излишък между своите акционери под формата на дивиденти или чрез обратно изкупуване и изтегляне на акции от обращение. Само за миналата 2000 г. японският гигант е изплатил по тези две пера над 336.3 млрд. японски йени, което надхвърля чистата му печалба за периода от 333.5 млрд. йени. В момента най-новата инициатива на третата по големина автомобилна компания в света е да разшири операциите й извън Япония. През следващите пет години броят на фирмите, на които Тойота предлага предимно продажба на автомобили и лизинг, ще нарасне от 18 на тридесет. Това неизбежно ще доведе до още по-голямо преливане на ресурси от йени в други валути. Само за миналата година компанията е постигнала 44% ръст на продажбите си в Съединените щати, което определено притесни нейните основни конкуренти Дженеръл Мотърс (General Motors) и Форд (Ford). Хироши Окуда, председател на японския автомобилен производител, заявява: Ние се стремим да разширим присъствието си в целия свят, но този бизнес изисква значителни капиталови резерви, така че резервният ни фонд трябва да запази минимална стойност от 20 млрд. щ. долара. Форд и Дженерал Мотърс също се опитват да увеличат инвестициите си в глобален мащаб, но главно под формата на сливания и поглъщания. В групата на Форд се включиха Волво (Volvo), Ленд Роувър (Land Rover) и Мазда (Mazda), а Дженерал Мотърс купи Сааб (Saab) и придоби значителен дял от Фиат Ауто (Fiat Auto) и Сузуки (Suzuki). Последната сделка на Дженерал Мотърс се очаква да бъде покупката на банкрутиралия южнокорейски производител Деу (Daewoo Motor). Подобни начинания са немислими за Тойота. Компанията концентрира усилията си върху развитието на вътрешния си потенциал и активно инвестира в локализирани производствени и дизайнерски звена. През сегашната финансова година Тойота е вложила 1.6 млрд. японски йени в американския пазар, 800 млн. йени в европейския и още 600 млн. йени в останалите части на света. Така японците успешно увеличават продажбите си в Северна Америка и Европа за сметка на намалените производствени разходи. Според Хироши Окуда, ключът към печалбата се крие в 100-процентовата локализация. Нетните приходи на японската компания са се увеличили от 125.8 млрд. йени (1.080 млн. щ. долара) през 1994 г. до 471.2 млрд. йени (4.045 млн. щ. долара) през март 2001 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във