Банкеръ Weekly

Съдби

ТИХ СКАНДАЛ ПРЕДИ ТРАКИЙСКАТА ИЗЛОЖБА В БОН

За най-голямата досега тракийска изложба, която на 22 юли се откри за официалните лица в Бон, а на 23 юли отвори врати и за гражданството, пръв и единствен разказа авансово в. БАНКЕРЪ (бр. 21 от 29.05.2004 г.). Тогава комисарят на изложбата Борис Данаилов, директор на НХГ, разказа подробно за идеята и материализирането й с експонати от 38 български музеи и частни лица (!). Между тях са и намерените от дългогодишните археологически разкопки на българо-германския екип на професора от Саарбрюкен Ян Лихардус в с. Драма край Ямбол. Там, както стана дума, най-интересната находка е домът на местен грънчар с цялата му продукция, струпана в него. Тогава все още се уточняваха някои последни подробности по застраховките и наемите, които Кунстаущелунг галери в Бон ще плати на българската страна. Застраховката на цялата изложба е за почти 35 млн. лв., а нашите участници в нея ще си разпределят 110 хил. евро, според приноса им в експозицията.Но тъй като рибата се вмирисва откъм главата, което за културното министерство вече е обичайно, по-ниските равнища във ведомството също не остават със скръстени ръце и следват - всеки по свой път и със собствена далавера - челния пример на своя титуляр. Работата е там, че на 18 май Борис Данаилов е принуден да подаде оставка като комисар на изложбата, след като я е подготвял близо две години и я е довел до финалната права. Оставката му е приета на 18 юни, т. е. след публикацията на в. БАНКЕРЪ, а г-н Данаилов е заменен с непознат за немската страна човек. Борис Данаилов сподели за в. БАНКЕРЪ, че предполага тихо отмъщение на министър Абрашев за публично демонстрираната му позиция срещу превръщането на Галерията за чуждестранно изкуство в турски артхотел. И тъй като никоя далавера не остава сама, следва нова тревога. Три дни преди откриването на експозицията в Бон с името Траките. Златното царство на Орфей от обществената телевизия в Кьолн пристигна и-мейл със запитване: вярно ли е, че ще бъдат показани стенописите от гробницата в Александрово? Не е вярно, сподели за в. БАНКЕРЪ г-н Данаилов, в бившата столица на ФРГ ще могат да се видят само снимки на тези наистина сензационни стенописи. Защото те не само не са реставрирани, но и обявеният за това конкурс тихо и тайно бе провален от чиновниците. Ще проверим тази работа, заканват се от Кьолн, а както знаем, германците не обичат да бъдат лъгани и умеят да правят разследвания. От какво са възбудени те?На 16 юни тази година е последният срок за подаване на документи за обявения конкурс за реставрация на стенописите в Александровската тракийска гробница. В този ден в Министерството на културата няма нито един чиновник, който да даде или приеме документи. По-късно те ще обяснят на заинтересовани и лоялни към законите (Закона за обществените поръчки) реставратори, че имат намерение да възложат поръчката директно на конкретен човек. В професионалните среди се предполага, че това е Здравко Баров от музея Пол Гети в Лос Анджелис, който няколко пъти идва у нас и взима проби от Александрово, т. е. има аванс пред останалите кандидати. Но до момента в България никой не знае, че г-н Баров е болен и - дано да прескочи страданието, не е в състояние да приеме никакъв сериозен ангажимент. Което означава, че реставрацията на безценните стенописи в Александрово, сравнени по качество и историко-художествена стойност с тези на Казанлъшката гробница, се отлага в необозримо бъдеще. И то след като съществуват напълно разумни предложения работата да бъде възложена на международен екип от полидисциплинарни специалисти, които са научени да дават гаранции и да носят отговорност. Точно тук следва да напомним изказването на г-н Вернер, пристигнал у нас по линията на ИКОМОС, че България няма моралното право да кандидатства и да претендира за каквато и да е международна помощ, след като за изминалите три години не е направила абсолютно нищо за гробницата в Александрово, и не само за нея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във