Банкеръ Weekly

Съдби

ТАЗИ СЛАДКА ДУМА СВОБОДА

КОРПОРАЦИЯТА ТАЙМ Е НА ПЪТ ДА ЗАГУБИ НАЙ-ПЕЧЕЛИВШОТО СИ ИЗДАНИЕРедакцията на списание ТрансУърлд Скейтбординг се намира на брега на океана, в калифорнийското градче Оушънсайд, и заема вътрешността на два бивши склада за рибни продукти. Едната сграда е облицована с дърво и изглежда като старинно европейско имение. Другата си е обикновен хамбар. Обстановката отвътре е също толкова нетипична: от тавана висят скейтбордове, каски, наколенки и всякакви други пособия. А когато в океана се появят достатъчно високи вълни, сърфовете край стената изчезват веднага заедно с по-голямата част от редакционния състав. Вече три години списанието излиза под крилото на корпорацията Тайм, която го купи по време на последната си сериозна експанзия на медийния пазар. Само че в края на септември трима от основателите на Скейтбординг напуснаха и обявиха, че смятат да основат ново издание. Те обясниха, че ръководството на корпорацията се мъчи да напъха тяхната съвсем необичайна дейност в тесните рамки на своята търговска логика, и заявиха, че не могат да се примирят с това.Цялата история едва ли би направила впечатление някому, ако не бе един съвсем дребен факт: че за последните шест месеца в Скейтбординг е имало повече реклама, отколкото в мастодонтите Тайм, БизнесУийк или TV Guide. Данните показват, че групата ТрансУърлд, която издава също и списания за сноубордисти, за любители на маунтинбайк и сърфинг, завърта по 12-15 млн. долара чиста печалба годишно. Около 60% от тази печалба идва именно от разбунтувалото се списание Скейтбординг. С младежката си аудитория то е предпочитано средство за реклама от производителите на спортни стоки. Единственият проблем е, че разкрепостените сътрудници на изданието никак не се харесват на работодателите си от Тайм. Тримата отцепници се оплакват, че от корпорацията им свеждали невероятни заповеди: например да махнат от стените на редакцията всички плакати и да не слагат шарени скрийнсейвъри на компютрите си. Основният конфликт обаче е именно заради рекламата. Авторите на Скейтбординг са възмутени, че началниците им ги принуждавали да пускат в специализираното издание реклами на стоки за масовия потребител - примерно на шампионите Л'Ореал. Според тях тези реклами откровено дразнели читателите им. Случаят с ТрансУърлд е показателен за сложните задачи, пред които е изправена Тайм днес. През 90-те корпорацията купи няколко големи издателски компании, като Таймс Мирър Магазинс, Ай Пи Си Медиа и Бизнес 2. В резултат броят на изданията й нарасна от 29 на повече от 130. При това много от новите попълнения - такива като Кон и Хрътка - са предназначени за несравнимо по-тясна аудитория от традиционните списания Тайм и Пийпъл. Управленският подход на корпорацията далеч не бе приет с овации в повечето редакции. В Ай Пи Си се стигна до открит конфликт, в резултат на което плановете на Тайм да издава английското списание и в Америка пропаднаха в зародиш. Според Марк Форд, отговорника за работата с ТрансУърлд в корпорацията, авторите на списанието са получили достатъчно голяма свобода. Предполагам, че винаги интеграцията в нова компания е труден процес. Но и двете страни трябва да проявят търпение, казва той. Единственото, за което е неумолим, е въпросът с рекламата: Не можем да позволим на едно от нашите подразделения да се радва на някакво изключително положение и само да преценява дали даден рекламодател е достоен за него. Свободолюбивите създатели на Скейтбординг обаче също не смятат да се предават. Когато преди година от Тайм им наредиха да приложат към коледния си брой пакет с компактдиск като подарък за читателите, те се подчиниха. Но в уводната статия отговорният редактор Ерик Сентиняни писа: Простете ни за този пакет. Ние в редакцията дори не подозирахме за тази пошлост, докато някакъв тип не донесе сандъците в офиса ни. Нас това ни оскърбява също толкова, колкото и вас. Сентиняни, който все още работи в списанието, не е променил възгледите си оттогава. Много добре разбираме, че влизаме в състава на една огромна компания - признава той. - Срещу това няма как да се бунтуваме, но можем поне да настояваме да бъдем изслушани. Нима искаме твърде много? Според мен - не!

Facebook logo
Бъдете с нас и във