Банкеръ Weekly

Съдби

ТАЙНИЯТ ЖИВОТ НА ЕНЦО ФЕРАРИ

Онова, което Фиама Брески харесвала най-много у Енцо Ферари, ако не броим безбройните му любовни писма до нея, била пълната му посветеност на спортните коли. Той бе най-честият посетител във фабриката - спомня си тя. - Ходеше там в събота и в неделя, на Великден и на Коледа. Никога не измени на колите си. Всъщност те бяха единственото, на което не измени...Много хора са познавали една или друга страна от сложната личност на Енцо Ферари. Малцина обаче са били по-близо до легендарния конструктор от синьора Брески. Първоначално тя била младата приятелка на Луиджи Мусо, един от водещите пилоти на Ферари. След трагичната му гибел в Гран при на Франция през 1958-а Фиама преминала в доста големичкия харем на самия шеф на фирмата. И същевременно, чак до смъртта на Енцо през 1988-а, тя е между най-доверените му шпиони, основна фигура в механизма, чрез който Ферари контролирал малката си империя и я превърнал в онова, което е днес най-прочутата легенда на автомобилния спорт. На 26 януари над хиляда души бяха привлечени от тази легенда в Маранело, за да видят представянето на F-2004 - болида, с който Михаел Шумахер трябва да спечели седмата си световна титла във Формула 1. Навремето Енцо Ферари пръв стига до идеята да направи представянето на новите си модели ежегоден ритуал. Днес все повече почитатели пристигат от всички континенти, за да почетат паметта на този загадъчен човек, който толкова мразеше да напуска родния си град, че накара света да идва при него. Но в изграждането на мита Ферари участие има не само прочутият Енцо. Римлянинът Луиджи Мусо е един от онези пилоти, които със смъртта си дадоха живот на легендата. В списъка са още Питър Колинс, граф Волфганг фон Трипс, Лоренцо Бандини, Жил Вилньов и маркиз дьо Портаго, който при гибелта си в Миле милия през 1957-а отнесе със себе си и група зрители и така едва не предизвика края не само на най-популярното рали в Италия, но и на моторния спорт като цяло. Формула 1, която преди три-четири десетилетия бе най-рискованият спорт в света, днес е един от най-безопаснитеВ последните двайсет години само един състезател - Аиртон Сена, загина по време на Гран при. И все пак споменът за онези млади мъже, които падаха като есенни листа, продължава да придава на Формулата мрачен блясък и да привлича вниманието на тълпите. А в центъра на този блясък стои Ферари. Фиама Брески, родом от Флоренция, била просто обикновена тийнейджърка, когато се запознала с Мусо през 1952-а. Всъщност не чак толкова обикновена, защото само след няколко месеца пилотът изоставил жена си и двете си деца, за да заживее с нея. Фиама била край него и в онзи злополучен ден в Реймс, когато Луиджи загинал, подведен от съотборника си Майк Хоторн. Днес в апартамента на 69-годишната госпожа Брески във Флоренция на видно място стои жълтият шлем, който Мусо е носел тогава. Тя ясно си спомня скандала между него и двамата му английски съотборници, Хоторн и Колинс: Англичаните си имаха уговорка - който от тях спечели, дели наградата с другия. Бяха се обединили срещу Луиджи, който не участваше в сделката . Фиама не е сигурна дали Ферари е знаел за този конфликт. Но дори да е знаел, той само е щял да го подхрани. Шпионирането и интригите бяха най-силните му страни - отбелязва тя. - Енцо имаше изключителен усет към хората и привличаше най-добрите. След което започваше да ги насъсква един срещу другНапример посочваше някакъв дефект в колата и докато виновният инженер се защитаваше, останалите му колеги го нападаха. В 99% от случаите по този начин се стигаше до най-доброто решение.Непрекъснато се носели слухове, че някои пилоти на Ферари получават по-добри автомобили от други. Нормално бе най-силната машина да се падне на най-алчния пилот, на онзи, който е най-напред в класирането. Конкретно Фанджо беше изключително алчен, казва Брески. Самият Мусо имал сериозни дългове в дните преди Гран при на Франция и се надявал с евентуална победа да излезе на чисто. В един от шиканите обаче Хоторн го притиснал, колата му се изплъзнала и направила истинско салто по пистата. Фиама видяла Луиджи чак в болницата - главата му била гипсирана, не можел да говори, но бил в съзнание и й отговарял с жестове. Лекарите я уверили, че има надежда. Три часа по-късно в хотелската й стая позвънил мениджърът с новината, че Мусо е мъртъв. Хукнах към прозореца, исках да се хвърля. Спряха ме Беба, приятелката на Фанджо, и жената на Морис Трентинян. Не се отделиха от мен през следващите няколко дни. В края на онази година Хоторн и Колинс също били покойнициГоспожа Брески и досега не крие облекчението си от тяхната смърт. Мразех ги и двамата. Първо, защото ги смятах за виновни за смъртта на Луиджи, макар да криеха някои факти от мен. И второ, защото след онова състезание ги видях на паркинга пред хотела да се смеят, да пият бира и да играят футбол с една празна консерва. Смъртта им наистина ме успокои, иначе щях да ги мразя цял живот. Фиама смятала, че между нея и автомобилите всичко е приключило. Но няколко месеца по-късно получила писмо от самия Енцо Ферари: Пишеше, че винаги ще имам приятели в Маранело и мога да се върна, когато поискам. Оказало се, че Енцо кроял няколко плана. Фиама щяла да му служи като консултант - по онова време колите на Ферари нямали никакъв успех сред жените и собственикът на фирмата искал да промени това. Младата хубавица трябвало и да шпионира в боксовете, докладвайки му за всяка дума и всяка постъпка на служителите. И накрая, лека-полека, миналият шейсетте Ферари започнал да разкрива истинските си намерения. Започна да ме преследва - отначало деликатно, а после и съвсем явно. От писмата преминахме към телефонни разговори, които често продължаваха по два часа. Отхвърлях предложенията му, но той не се отказваше. Това продължи с години.По онова време Ферари вече бил женен за Лаура, а имал и постоянна любовница в лицето на бившата си служителка Лина Ларди. Лаура родила първия му син Дино - младеж с истински талант в инженерните науки, който обаче починал едва 24-годишен от мускулна дистрофия. Лина пък дала живот на втория му син - Пиеро Ларди, който чак до смъртта на Лаура през 1978-а нямал право да носи фамилията на баща си. В момента Лина и синът й живеят в дома на покойната съпруга в Модена, като Пиеро е вторият човек във Ферари след Лука ди Монтедземоло. Но Фиама Брески е убедена, че именно тя е била единствената жена в мислите на легендарния конструктор: Отношенията между него и съпругата му бяха много странни. Като млада Лаура бе забавен човек, но след смъртта на сина им двамата се отчуждиха силно. Той я смяташе за тежко бреме. А за Лина сам казваше,че връзката им е чиста случайност. Тя никога не му създаваше проблеми и понасяше безропотно капризите му. Когато се почувстваше нещастна, отиваше на обиколка по магазините, а хобито й бе да плете. Ние двете бяхме истински противоположности. Моето хоби бе да карам Ферари. ЖЕРТВИТЕ НА ФЕРАРИАлберто АскариСветовният шампион за 1952 и 1953 г. загинал нелепо, докато пробвал колата на свой приятел на Монца. Бил едва 36-годишен. На погребението му се стекли 30 хиляди души. Еудженио КастелотиНай-обещаващият пилот в поколението след Аскари намерил смъртта си през 1957-а, още ненавършил 27, по време на тестове в Модена. В онзи ден Кастелоти не трябвало да излиза на пистата, но сутринта получил изрично нареждане от Енцо Ферари да не стои без работа. Алфонсо де ПортагоИспански маркиз, олимпийски състезател по бобслей и фехтовка, а също и прочут плейбой, де Портаго загинал по време на ралито Миле Милия през 1957-а, като убил и навигатора си, и деветима зрители. Луиджи МусоДруг кумир на девойките, който умира, опитвайки се да спечели рекордния награден фонд в Реймс през 1958-а. Тогава е бил 33-годишен. Питър КолинсТози 26-годишен любимец на Енцо Ферари можел да стане първият англичанин, печелил световната титла. Загива в жестока катастрофа на Нюрбургринг.Волфганг фон ТрипсСмъртта на 33-годишния граф на Монца навлича на Ферари неприятности и с италиаското правителство, и с Ватикана. Лоренцо БандиниЕдна от най-нелепите трагедии в автомобилизма. Бандини катастрофирал в Монако през 1967 г., но щял да се измъкне благополучно от горящата си кола, ако хеликоптерът с телевизионните камери не се бе приближил и не бе раздухал пламъците. Бандини тогава е на 31. Жил ВилньовЕнцо Ферари изпитвал искрена привързаност към канадеца, но дори тя не опазила Вилньов от смъртта. Бащата на бъдещия шампион Жак Вилньов загива при катастрофа в Белгия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във