Банкеръ Weekly

Съдби

ТАЙНАТА НА УСПЕХА НА БРАНСЪН

Мрежа от музикални магазини и студиа, въздушни и железопътни линии, безалкохолната напитка Кола, водка, банка, радио, застрахователен бизнес... - всичко това е обединено под марката Върджин на компанията, създадена от Ричард Брансън. Каква е тайната на неговия успех? През целия си живот Брансън остава верен на своя принцип да открие най-търсената стока на пазара и да я произведе най-добре. Той винаги се намесва там, където действат големи компании, прекалено бюрократизирани и тромави, за да имат поддържат пълноценна връзка с клиентите и да им предложат необходимия продукт или услуга.На шестнадесет години Ричард започва да отпечатва свое списание Студент. Колкото и невероятно да звучи, то успява да достигне 40-хиляден тираж, с какъвто може да се похвали далеч не всяко английско издание от този род. Но освен удоволствието от работата списанието не донесло други по-съществени резултати на издателите си и те решили да го закрият. В един от последните му броеве Брансън публикувал обява за продажба на нашумели по това време музикални плочи по пощата. На нея откликнали голям брой читатели, повечето от които младежи. Така краят на едно делово начинание се превърнал в началото на друго. Бизнесът потръгнал добре. Ричард направил истински пробив, когато открил свой щанд за продажба на дискове на втория етаж на един магазин за обувки. Не след дълго такива щандове се появили в редица градове на Великобритания. Идеята била те да се превърнат в места, където младежите могат да се събират, да слушат музика, да пият кафе и да общуват помежду си. Това придавало на търговските обекти особен, елитарен, статут сред младите хора и привличало нови постоянни клиенти за собствениците на магазините, където се помещавали. Покрай продажбата на музикални плочи Ричард създал звукозаписно студио и се заел за изгради към него хотел за изпълнителите, където те да живеят и да си почиват по време на работа. Тази концепция била принципно нова. За да я реализира, Брансън взел назаем от леля си 10 хиляди фунта с обещанието да й ги върне с лихва. Върджин много бързо успява да привлече млади и талантливи музиканти и да си извоюва славата на оригинално младежко звукозаписно студио. По-късно Ричард Брансън решава да разшири и разнообрази бизнеса си, създавайки нова въздушна линия. Целта му е да предостави на пътниците по-евтини и по-добри услуги, отколкото другите авиокомпании, и успява. Бритиш Еъруейз бързо открива в лицето на новата компания сериозен конкурент и се опитва да се бори с нея с неособено коректни мерки. Спорът между двамата конкуренти в крайна сметка се решава в съда - Бритиш Еъруейз се извинява на Брансън и му изплаща като обезщетение 800 хил. фунта стерлинги. Тази сума той разделя между всички работници в своята фирма. Верен на принципа си да открие най-популярната стока Ричард предлага на пазара напитката Кола, като се опитва да конкурира известните марки Пепси Кола и Кока Кола. По същия начин действа в сферата на финансовия и застрахователния бизнес. Друга оригинална черта на Ричард Брансън е стремежът му да чупи световни рекорди. Той се опитва няколко пъти да обиколи Земята с въздушен балон, но въпреки изключителните му постижения всичките опити завършват неуспешно. При един от тях едва не загива. Много обичам жена си и децата си, но не мога да спра да се занимавам с това, твърди Брансън в книгата си Загубвайки девствеността си. Тя е призната за една от най-хубавите автобиографии, писани от бизнесмени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във