Банкеръ Weekly

Съдби

СВЕТЪТ ПАК Е В ПЛЕН НА ФУТБОЛА

По интерес на публиката, рекламодателите, телевизионните магнати и мениджърите от най-висок ранг световните футболни първенства се конкурират единствено с олимпийските игри. А като се има предвид, че Азия за пръв път ще опита вкуса на Мундиала, не бива да ни учудват огромните парични потоци, които се завъртяха около сегашния турнир.Съревнованието между най-добрите футболни нации на планетата в Япония и Южна Корея ще е най-скъпото спортно мероприятие досега. Само за реконструкция и модернизиране на екстравагантните футболни стадиони и за осигуряването на транспорта на туристите Япония е изразходвала 4.5 млрд. долара. Като добавим и трите милиарда долара, вложени от Южна Корея за подобряване на инфраструктурата й, сумата става общо 7.5 млрд. долара. За сравнение - при домакинството на шампионата през 1998 г. Франция похарчи 1.5 милиарда. Осем от десетте стадиона в Страната на изгряващото слънце, на които ще се играят мачовете, бяха специално построени за първенството. Стадион Сапоро Доум струва 250 млн. щ. долара, а този в град Оита Биг Ай - 190 милиона в зелено. Докато преди четири години французите подготвиха стадионите си за по-малко от 600 млн. щ. долара, сега само Южна Корея инвестира за тази цел почти 1.7 млрд. долара. Парадоксалното е, че например в корейския град Дегу, където беше построен най-скъпият стадион за близо 260 млн. долара, дори няма местен футболен клуб. Очакванията са Мундиал 2002 да донесе на Япония приходи от около 26 млрд. долара. Тези изчисления ще са валидни, при условие че националният й тим се нареди сред първите осем на първенството. В случай че отпадне още в първата фаза, приходите ще намалеят с 2 млрд. долара. Ето откъде идват интересът домакините да се избутат колкото се може по-напред. Японците силно се надяват футболният шампионат да помогне за преодоляването на кризата в японската икономика, да доведе до повишаване на заетостта и увеличаване на продажбите. Япония ще използва събитието и за подобряване на отношенията и връзките си с Южна Корея. По време на първенството бяха премахнати визите при пътуванията между двете страни, които въпреки многото си проблеми ще се опитат да демонстрират едно ново лице на азиатската интеграция На сериозни печалби ще се надяват и компаниите, които са официални спонсори на световното първенство - Макдоналдс, Мастър кард, Жилет, Кока Кола, Кодак и др. След като почти всички големи отбори се класираха за финалите, спонсорите подготвиха мащабна кампания, за която се предполага, че са се бръкнали с по над 20 млн. долара.Ожесточена борба за надмощие се развихри и между фирмите, производителки на екипи. Адидас, която облича съставите на Франция, Германия, Испания, Турция, Швеция, Япония, като че ли на този етап успява да удържи положението. След 1974 г. мнозина наричаха експрезидента на ФИФА Жоао Хавеланж, а в още по-голяма степен неговия наследник Сеп Блатер приближени лица на Адидас. Само че американският гигант за спортни артикули Найки вече атакува финалите със седем тима - четирикратния световен първенец Бразилия, Португалия, Нигерия, САЩ, Полша, Русия и Белгия. Безспорна загуба за консорциума на легендарния основател на компанията Фил Найт е липсата между 32-та тима на Холандия. Независимо от това американците удържаха на думите си: Ние ще бъдем N1 в играта през 2002 година. Някогашният мастодонт на този пазар Пума загуби войната на азиатския Мундиал. Немската фирма облича единствено съставите на Камерун и Парагвай. Англичаните и Ейре ще носят екипите на Умбро, италианците и ЮАР тези на Каппа, датчаните на Хумел, шейховете от Саудитска Арабия са обвързани с Шамел, а съставът на Мексико с Аба спорт. Аржентинците прекратиха контракта си с Адидас и сключиха много изгоден от финансова гледна точка договор с Рийбок. Големи ще са приходите от продажбата на билети. За да се избегнат проблемите от Франция, те бяха изпратени на купувачите с препоръчани пощенски пратки. Скъпоценните за всеки футболен запалянко хартийки струват между 200 и 1000 долара. Билетите са много по-скъпи, отколкото на първенствата във Франция`98, САЩ`94 и Италия`90. Но стадионите едва ли ще останат празни, като се знае манията на японци и корейци към най-популярната игра.Парите, които световната футболна асоциация (ФИФА) ще разпредели като премии между всичките 32 участници, ще са значително повече в сравнение със световното първенство по футбол през 1998 година. Премиите ще нарастват с преминаването на отделните фази на турнира. Тимовете със сигурност ще получат по 4.5 млн. швейцарски франка за трите си мача в предварителните групи. За осминафиналите всеки отбор ще вземе по 1.6 млн. франка, за участие на четвъртфиналите - 1.8 милиона, 2 милиона за полуфиналите, 2.5 милиона ще е премията за шампиона и 2.25 милиона за финалиста. Общата сума, която ще бъде разпределена, е 201 млн. швейцарски франка, а печалбата за новия носител на световната купа ще нарасне до 12.4 млн. франка, което е със 70% повече от Франция'98 и е сериозна мотивация, според ФИФА, тимовете да се стремят с всички сили да стигнат възможно най-далече в турнира. Освен това още на заседанието на организационния комитет в Пусан през 2001 г. бе одобрено решението всеки от класиралите се за финалите отбори да получи по 1 млн. швейцарски франка. Световното първенство по футбол продължава да е най-гледаното спортно събитие в света, като след всеки четири години задминава все повече по този показател олимпийските игри. Мачовете от шампионата във Франция през 1998 г. имаха обща аудитория от 33.4 милиарда души, което е почти тройно повече от интереса към първенството 12 години по-рано в Мексико - 13.5 милиарда. Само финалът в Париж е бил проследен пряко от около 1 милиард телевизионни зрители.Доказателство за огромния интерес към Мундиала е и броят на страните, които ще го отразяват. През 1986 г. те са 186, четири години по-късно нарастват почти до 200, а времето за излъчване от 10 000 достига през 1998 г. във Франция до 29 700 часа. След разразилите се страхотни скандали, сега телевизионните права бяха спазарени в почти всички страни. Ще се запомни обаче прекратяването на преговорите на швейцарската компания SRG с Кирх, като в Швейцария мачовете от първенството в Япония и Южна Корея няма да бъдат излъчвани пряко от местна телевизия. В последния месец фалиралият германски медиен гигант Кирх продаде правата за телевизионно отразяване на срещите и в държавите от Южна и Централна Америка за 870 млн. щ. долара. Правата за отразяване на португалски език бяха закупени от бразилската телевизия О`Глобо, а тези за испанскоговорящите страни (Чили, Аржентина, Мексико, Колумбия, Уругвай и Венецуела) - от Директ ТВ, която е част от многонационалната компания Хюз електроникс. За първи път футболните фенове в света ще могат да гледат мачовете и на персоналните си компютри. Това стана възможно, след като компаниите Yahoo, Филипс и Международната футболна асоциация - ФИФА, реализираха общ проект, благодарение на който специален ИНТЕРНЕТ-портал ще излъчва всичките 64 двубоя. За съжаление на най-върлите запалянковци мачовете няма да бъдат предавани пряко, а на запис два часа по-късно на уеб-страницата www.fifa-worldcup.com. Излъчването ще бъде съпровождано от коментари на специалисти, а на екрана ще се изобразяват в графичен вид игровото време, резултатът и статистиката на срещата. Всеки отбор ще бъде представен с емблемите и символите си, с препратки към неговите постижения, с тимовите листове и снимките на отделните футболисти. За удоволствието да гледат така обстойно срещите феновете ще трябва да се изръсят за целия пакет, наречен Philips MatchCast, с общо 20 долара. На практика ИНТЕРНЕТ ще играе безпрецедентна роля в отразяването на първенството. Поради часовата разлика между Европа и Азия европейските запалянковци ще трябва да следят мачовете, когато са на работа. А каква по-добра възможност да сторят това чрез компютъра на работното си място за зла участ на техните работодатели.Изключителните мерки за сигурност бяха сред основните моменти в подготовката на световните финали. Всяка среща от шампионата ще се охранява от 700 полицаи. За първи път чадъри, пластмасови бутилки, конфети ще са сред забранените вещи за внасяне на стадионите. Организаторите от Япония и Южна Корея решиха турнирът да премине под знака на борбата срещу употребата на алкохол. За целта на входа на всеки стадион ще има постове за обществен контрол, където със специални апарати зрителите ще бъдат проверявани дали не са прекалили със спиртните напитки... Тези от тях, които са надвишили допустимите норми, няма да бъдат допускани на трибуните. За първи път по време на Мундиала полицаи, въоръжени с пистолети и палки, ще летят в самолети. Те ще охраняват зрителите и отборите при полетите им между двете страни домакини. Другата новост са кръвните допингтестове за състезателите. Те ще се правят независимо от традиционните тестове на урина, които ще си останат основният метод за контрол. Според медиците много от футболистите в елитните европейски първенства използват забранени вещества. Аргументът им е, че е невъзможно играчи към 30-те години да играят 60-70 мача на сезон, без да взимат стимуланти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във