Банкеръ Weekly

Съдби

Сърцето на дракона не издържа на темпото

Всяка година 1.5 млн. китайци умират от преработване

Двадесет и седем годишният Сюй Вен току-що е приключил смяната си, отработвайки 48 часа зад кормилото на своето такси. Той е откарал последния си клиент до близкото летище и е обещал на жена си по телефона непременно да се прибере за вечеря. След това излиза от колата да изпуши една цигара и умира. Пристигналите на мястото лекари установяват инфаркт, най-вероятно от преумора.


Икономическият бум не носи само милиарди долари на Китай, а събира и кървава жътва. Според официалните данни всяка година от преумора умират 600 хил. китайци. А по неофициални - милион и половина.


Китай се развива с космически темпове. Само преди десет години повсеместната бедност направо бодеше очите. Извън границите на градовете, като Шанхай например, човек тутакси попадаше в провинцията (в селските райони живеят 70% от китайците), където блестящите небостъргачи отстъпваха място на хижи, напомнящи развалини. В тях живееха селяни, които се засищаха с една чашка ориз на ден. Те можеха да влизат в големите градове само с разрешение на китайското вътрешно министерство, за да не би вълната от евтина работна ръка да залее мегаполисите.


През 1990-а гледахме съседен Шенжен и се подсмихвахме - разказва адвокатът от Хонконг Виктор Вао. - Ние живеехме сред офиси на банки, високи сгради и скоростни автомагистрали. А там имаше само бедни селца, планини от рибешки карантии и пълчища от хора, облечени в дрипи. Сега Хонконг изглежда като беден роднина в сравнение със съседите.


И наистина, в днешния Шенжен е лесно да се загубиш сред небостъргачите, препълнените шикозни ресторанти, фонтаните и украсените с гирлянди дървета. Не е за вярване, че само преди 20 години на това място не е имало нищо освен рибарски хижи. Китай забогатява - средната заплата е нараснала от сто на триста долара. Само дето китайците не работят по-малко, а много повече.


По-рано таксиметровите шофьори, които изкарваха цели смени, можеха да си позволят почивка - твърди Цзи Куин, заместник-мениджър на компанията, в която работел покойният Сюй Вен. - След едно денонощие работа таксиджията лягаше да спи направо в багажника на автомобила, докато партньорът му го управлява през следващите 24 часа. Сега няма време за сън. Конкуренцията е огромна, безработицата се увеличава и за да запазиш мястото си, трябва да ореш без отдих. Това не е първият случай, когато шофьори умират зад волана.


Макар че джобовете на китайците вече са доста по-пълни, повечето от жителите на страната работят по 15 часа на ден, без да ползват отпуски и почиват само една седмица, когато се празнува китайската Нова година. Това, което се случва, напомня сводките от фронта - въздиша Чжоу Бо, лекар в болницата на Шенжен. - Всеки ден в моргата постъпват трупове - сърцето на мениджър спряло на работното място, бизнесмен починал от инфаркт, работник, застигнат от инсулт. От 1937-а до 1945-а по време на войната с Япония Китай губи 20 млн. човека. През последното десетилетие на икономическия бум от преумора са умрели 12 млн. китайци. Сравняват икономиката ни с дракон - е, сърцето на дракона вече не издържа на такива темпове.


Според социолозите китайците не жалят сили на работното си място, за да съберат достатъчно пари за старини. В КНР пенсия се полага само на държавните служители, а онези, които работят в частните фирми, са длъжни сами да се погрижат за себе си. Много съпружески двойки искат да имат второ дете, за което трябва да платят данък от 5 хил. долара, детската градина и училището също струват пари. Всеки китаец се страхува, че може да загуби работата си и затова е готов да работи на предела на силите си. Иначе ще му отнемат жилището и автомобила, които е взел на кредит.


nbsp;


Както е известно, японците умират масово от преумора, но слуховете за това са силно преувеличени. През 2010-а по тази причина в Япония са починали 700 души, почти с 1000 по-малко, отколкото в Китай. На семействата на загиналите се полага компенсация от правителството.


По думите на експерта от латвийските профсъюзи Зиедонис Антапонс от претоварване в Латвия умират все повече хора, а компаниите не се грижат за здравето на служителите си. В Русия по данни от 2004-а преумората е отнела живота на 4500 души, а регистрираните професионални заболявания са 12 хиляди. Предполага се обаче, че тези данни са занижени.

Facebook logo
Бъдете с нас и във