Банкеръ Weekly

Съдби

СЪПРУЗИТЕ ФРИДА КАЛО И ДИЕГО РИВЕРА В СОФИЯ

От 29 януари до 28 февруари в Националната галерия за чуждестранно изкуство (НГЧИ) се показат четири прелюбопитни произведения на мексиканското изкуство, събрани в една миниизложба. Става дума за едно платно на Фрида Кало, три графики на Диего Ривера и дневника на прочутата в своето време художничка. Може да се каже, че това е своеобразна семейна експозиция, тъй като Диего Ривера е двукратно женен за Фрида Кало.Онези, които имат памет за важните събития в културния ни живот, знаят, че преди почти 50 години голямата изложба на мексиканските художници взриви представите на затворената ни общност и солидно повлия върху естетиката и стила на не един и двама от известните ни, млади тогава художници. Тройката Ороско, Сикейрос, Ривера, знаменитите имена на монументалната мексиканска живопис, се превърна в нещо като Света Троица за силно политизираното българско изкуство. Следите от това влияние откриваме до днес, макар малцина да си признават това, уютно прикрити зад мълчанието на критиката и изкуствоведската наука. По същия начин и тогава охотно се цитират стенописите на художниците в мексиканското Министерство на образованието, в двореца Кортес в Карнавака, в Националния дворец на Мексико, но се премълчават работите на Сикейрос в Рокфелеровия център, на Ривера в Борсовия клуб на Сан Франциско, в Института за изящни изкуства в Детроит и др. А за Фрида Кало няма и една дума!Обяснението е просто - Сикейрос и Ривера са комунисти, а основна тема в творчеството им е социалната проблематика. Фрида Кало обаче е скандалната фатална жена от страниците на илюстрованите списания, нимфоманка и лесбийка едновременно, приятелка на Пикасо и Лео Троцки - премълчавани преди половин век имена. По-късно разбрахме, че Ривера и Сикейрос са инициатори на първия атентат срещу Троцки, поръчан и платен от Йосиф Сталин. Тогава и техните фамилии бяха подпъхнати под савана на мълчанието, където бе и името на Фрида Кало. Едва напоследък откъснатият ни като самотен остров художествен живот започва да получава послания от Голямата земя - филмът за Фрида Кало с участието на актрисата Салма Хайек събуди любопитството към тази мексиканка. И от невероятния й живот запристигаха късчета информация, белязани с жълтия печат на сензационността: Мадона много харесвала Фрида и купувала нейни картини, друга мимолетна звезда подражавала сексуалния й живот и т.н. Но нищо за мястото й в художествения живот на американския континент. А първата изложба на Кало е още през 1938 г. в Ню Йорк. В Мексико тя прави само една експозиция, и то през 1953-а, когато е на крачка от смъртта. Смесицата от наивизъм и мистичен мексикански фолклор в картините на художничката привличат вниманието, успоредно с високо вдигналата се вълна на магическия реализъм на латиноамериканските писатели, превърнал се в световна издателска мода.И ето - половин век след смъртта на Фрида Кало през 1954 г. и ние, българите, ще надникнем с едно око към картината й, една-единствена. Дори да искаме не можем да се обидим на тази диета, защото не сме в състояние да се конкурираме с нюйоркския Музей на модерното изкуство, с лондонския Тейт модърн и дори с Принт гелъри в Демойн, щата Айова, които вече са направили цялата подготовка за посрещане на големи изложби на Кало през 2005 година. За утешение ни предлагат три графики на Диего Ривера, който е най-популярен със стенописите си и живописта. А като бонус ни добавят и дневника на художничката, т.е. надникване не в творческия, а в интимния й свят. С което ние сами определяме мястото си в огромния и добре подреден свят на изкуството в света - в най-далечния ъгъл, където се замитат остатъците.

Facebook logo
Бъдете с нас и във