Банкеръ Weekly

Съдби

СТУДИЯ ВРЕМЕ В ОЧАКВАНЕ ДА МУ ДОЙДЕ ВРЕМЕТО

Дойде време за по-спокоен, необременен от емоции и сензационен шум поглед върху проблема за приватизацията на Орфей аудио видео и студия Време, на които принципал е Министерството на културата.Както е добре известно (но сякаш забравено!), правителството на Иван Костов натовари с приватизацията на културните обекти Министерството на икономиката (МИ), а министър Емма Москова прие без възражение заповедта му. На пръв поглед в този ход имаше логика, защото МИ имаше изработени (относително) механизми на приватизационните процеси. Но пък си нямаше и хабер за отликите между един чисто стопански обект и предприятие с културно предназначение. В света обаче правят тази разлика.През миналото лято Законът за приватизация бе обърнат с хастара навън - съществуващите списъци за приватизация бяха заменени от забранителни списъци, извън които всичко подлежи на приватизация. Така филмовата студия Време ЕООД и Орфей аудио видео бяха сложени на тезгяха. Време получи номер 212 и попадна между геодезично-кадастърно предприятие в Петрич и друго такова в Хасково. И машината се задейства по инерция, макар в Агенцията за приватизация да съществува (вече) разбиране за специфичния характер на стопанската дейност в сферата на културата.Оттук тръгнаха и съмненията.Орфей аудио видео притежава обширен имот и терени зад паркхотел Москва и е апетитна хапка за всеки приватизатор. Време също не е за пренебрегване със своята шестетажна сграда на бул. Дондуков (етаж и половина са реституирани още през 1992 г.) и почивната база на Южното Черноморие. При това от есента на 2003 г. по проект трябва да стартира тв филмовият канал Време, който ще представя само българското кино във всичките му разновидности. Което допълнително нагнети съмнения, чути-недочути шепоти и споделени на маса прогнози.А студия Време, благодарение на доброто ръководство първоначално на Атанас Киряков, а сега и на Станимир Трифонов, стъпи на краката си, произвежда, продава и дори е на печалба за 2002 г. и за първото тримесечие на 2003 г. по думите на директора си. Студията освен филмови услуги на външни клиенти произвежда и тв програми, филми в сътрудничество с БНТ, Националния филмов център, с наши и чуждестранни продуценти. За първите три месеца на тази година са продадени вече десет заглавия, а програмата предвижда и разширяване на дейността на студията с нови заглавия. Аналогичният опит в бившите тоталитарни страни показва, че това е единствено верният път, а някогашните гигантски филмови студии се надребняват в по-малки структури, гъвкави и способни да оцелеят в променената пазарна среда. Време е точно такава студия по даденост.Станимир Трифонов акцентира и върху добре подредената и поддържана филмотека със собствена продукция, пазарната цена на която е неизмеримо по-голяма от цената на притежаваните имоти. Друг е въпросът за авторските права, които, както знаем, са в ръцете на държавата (Националния филмов център). Това е голямото богатство на студия Време, което остава незабелязано и неотчетено в приватизационната философия. Подобно богатство може да се съхранява, попълва и оползотворява единствено от пряко заинтересованите филмови дейци, които са негови създатели, но и негови стопани. Засега съществува принципна договореност за ползването на филмотеката от тв канала Време - в сътрудничество с НФЦ, с Филмаутор и Мюзикаутор. Тоест съдбата на тв канала е в пряка зависимост от собствеността. Една хипотетична приватизация окончателно срутва проекта за телевизионен филмов канал, а това означава - и сериозна дупка в културното ни пространство. Или по-скоро разширяването й, защото примерът на комерсиалните телевизии у нас най-напред създаде тази дупка, а сетне я и разшири. В ущърб на колективната памет.Засега приватизацията на Време и Орфей аудио видео е в застой. Най-напред министър Абрашев възрази срещу необмисленото, автоматично раздържавяване. От трибуната на НС и Стефан Данаилов заостри вниманието към проблема. Като резултат министър Василев замрази приватизацията на двата културни института, притиснат и от факта, че Време има вече 52-годишна история, печелила е множество наши и международни награди, а производството й продължава да носи печалба. Той навярно е визирал обвързаността на студията с получения на 6 март 2003 г. лиценз (и регистрация) за тв филмовия канал Време.Но това е временно решение.Окончателното бъдеще на филмовото производство у нас, в това число и съдбата на студия Време, може да се реши от приет Закон за филмовата индустрия. Проектозаконът, както е известно, получи одобрение от МС и сега всичко е в ръцете на НС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във