Банкеръ Weekly

Съдби

СТОТЕ РИСУВАНИ ЛИЦА НА СТОЛИЦАТА

Преди 125 години във Велико Търново народните представители от Учредителното събрание с абсолютно мнозинство гласуват предложението София да стане столица на новоосвободена България. Петдесет години по-късно се създава и общинската художествена сбирка, прераснала по-късно в Софийска градска художествена галерия! Тези две годишнини - 125-а на столицата и 75-ата на галерията, определят формата на новооткритата изложба София - сто лица в СГХГ, която включва над сто платна със софийска тематика. Поискани са, около една трета от картините в специализирания фонд на галерията.Това е една прекрасна, умно и добре подредена експозиция, която би трябвало да се види от млади и стари, пришълци и кореняци, които днес трудно биха повярвали, че София е бил уютен, чист и красив европейски град с много зеленина. Град на хората и подчертано на индивидуалната архитектура. Контрастът със съвремието е шокиращ и заради това, че като ням упрек следва да приемем портретите на неколцината кметове, истинските строители на красивия и благоустроен град - Димитър Петков (художник Никола Ганушев), ген. Владимир Вазов (художник Димитър Гюдженов) и инж. Иван Иванов (художник Георги Богданов).Богатата експозиция на София - сто лица извежда пред скоби три основни подхода, три гледни точки към тематиката. Първият от тях е подчинен на възхитата от достолепието на представителните сгради и булеварди в централната градска част, от прекрасните му паркове и градини. Вторият проследява събития с печален или радостен знак, влезли трайно в календара на народната памет. Третият е най-интересен за млади и стари граждани, защото предлага интимен поглед към града и неговия всекидневен чар, предлага възможност за индивидуално откриване и преоткриване на човешкото в София.Чест прави на организаторите, че не са се повлияли от страстите на днешния ни политически живот и не са загърбили онези картини и художници, които директно или условно причисляваме към т.нар. соцреализъм. Това е нашата история и тя, добра или лоша, е част от всеки нас и не можем с лека ръка да се отказваме от нея. Доказват го двете, окачени една до друга картини на Евгени Поптошев (Погребението на Н. В. Цар Борис III) и на Константин Трингов (Поклонение на септемврийчета пред тялото на Георги Димитров). Доказват го, макар и в друг ключ, и други две успоредни платна - на Владимир Мански (Разрушена София 1944) и на Светлин Русев (Бобмардировките над София). Доказва го и прекрасният пейзажист на столицата Никола Танев с голямата картина Обявяване на България за република, 1946 макар по това време току-що да е излязъл от затвора.Експозицията, разположена в двата партерни салона на галерията, се открива от композицията на Атанас Яранов Георги Софийски на кладата - чудесен емоционален ключ към историята на древния Сердика, Средец и София. Оттам насетне се разкрива блестяща панорама на нашето изобразително изкуство от миналия век, в която участват не само популярните днес имена, но и фамилиите на редица по-малко известни или незаслужено забравени художници. Над сто души - от Антон Митов до Генко Генков и от Константин Щъркелов до Лика Янко. Плюс знаменитата пловдивска тройка на Бараците с Цанко Лавренов в прибавка. Все добри пейзажисти и майстори на композициите, погледнали столичния град през собствената си, меняща се под натиска на времето и събитията чувствителност.Интересът към София - сто лица още от първите дни след откриването е необичайно голям. И различно мотивиран: едни хора пристигат заради спомените си, други заради художниците трети се изкушават от сравненията и съпоставките между днешния, вчерашния и предвоенния град. Мнозина водят и децата си, за да им предадат част от обичта си към родния град. В този смисъл изложбата е не само чудесен художествен факт, но и отключена врата към събудената градска памет, която днешният ден не глези с много предложения. А освен това предлага лични открития - на исторически епизод, на изчезнало пространство, на напълно забравен или неизвестен стар художник.Изложбата София - сто лица ще продължи до края на април. Тя предлага и една приятна изненада за професионалисти, обикновени посетители и за всеки, който се чувства част от този град. С малко чужда помощ, в това число и на Британския съвет, е издаден обемист и чудесно изработен каталог на галерията, който включва всички картини със софийска тематика от фондовете на СГХГ и справка за художниците, носители на наградите на София от 40-те години до днес.

Facebook logo
Бъдете с нас и във