Банкеръ Weekly

Съдби

Стоян Янев, главен архитект на столицата: СЛЕД ДЕСЕТИНА ГОДИНИ СОФИЯ ЩЕ ИМА ЕВРОПЕЙСКИ ВИД

Стоян Янев е главен архитект на София от 1 януари 1996 година. Неговият стол е един от най-горещите в управата на столицата. Стотици са недоволните, очакващи разрешителните за строеж, под които трябва да стои подписът на Янев, но толкова са и тези, които го споменават с добра дума. В последните няколко години вниманието му бе изцяло насочено към изработването на новия общ градоустройствен план на София. Янев е завършил ВИАС. Специализирал е реставрация през 1972 г. в Италия. Бил е проектант в Софпроект. Работил е 10 години в Националния институт за паметниците на културата, а четири години е бил съветник в строителното министерство в Етиопия. През 1992 г. става началник на столичното управление Архитектура и градоустройство. Стоян Янев е роден преди 56 години в София, женен, с три деца.Г-н Янев, в края на вашия мандат като главен архитект на София нека се поразходим из болните точки на града. За кои сте намерили лек и за кои не?- Всеки град си има болни точки, както впрочем и всеки човек, който е стигнал дадена възраст и не се поддържа - не ходи редовно на доктор, не спазва добър хигиенен режим. Нашият град, който първоначално е бил изключително добре планиран - по моделите на средноевропейските градове, сега изпада в едно тежко състояние. На практика капанът е заложен в 60-те години на ХХ век, когато започна огромното разрастване на София, с изграждането на жилищните комплекси, които поемат 1/3 от столичното население. Без обаче да му е осигурено необходимото обслужване, без съответната инженерна инфраструктура и пътни комуникации. Въпреки че всичко това е заложено още в плановете на проф. Мусман от 1937-1938 година. Според мен със завършването на комуникационните транспортни трасета, които започнахме да изграждаме - имам предвид булевардите Тодор Александров, Димитър Несторов, Пенчо Славейков, Данаил Николаев, Сливница и ул. Опълченска, ще се решат много от тежките комуникационни проблеми. Това, разбира се, трябва и ще се съпровожда с изграждането на паркинги и гаражи в буферната зона, свързани с усъвършенстването на градския транспорт, чрез завършването поне на единия диагонал на метрополитена. Все неща, предвидени в общия градоустройствен план на столицата, който е вече готов.След комуникациите кой е вторият по тежест проблем?- Тежък дефект на града е и неговата инженерна инфраструктура - водата, канализацията, електричеството. По простата причина, че близо 30 години тези системи не са поддържани. В централната част на София водопроводът е от 1908-1911 година. Почти един век грижите, които са полагани за него, са изключително несериозни. А пък качеството на новите трасета, които са правени през последните 20-30 години в жилищните комплекси, е под всякаква критика. В столицата все още има много квартали, които нямат канализация - цялата Витошка яка, дори луксозните зони като Княжево, Драгалевци, Бояна, Симеоново са на септични ями. Вместо да се разширява зелената система на милионния град, вие позволявате тя да се застроява...- Не, не се застроява. Проблемът е в друго. София има огромни зелени площи, но по... документи. От Южния парк например е реализирана само една малка част от неговия обхват. Това наруши естествената му връзка с Витоша. Реституцията пък върна имоти там, което създава огромен конфликт на интереси. Това е много сериозен въпрос, който не може да се реши на ниво планиране. Мисля, че е необходимо да се вземат и политически решения, колкото и болезнени да са те. Аналогично стоят нещата и със Северния парк, парка Въртопа, както и с парка по течението на река Искър - това са огромни зелени площи. Големият въпрос, разбира се, са парите. Може ли общинското ръководство да се похвали с привличането на сериозни чуждестранни инвестиции?- Това е една сериозна тема за градското строителство въобще. И мисля, че до момента до известна степен успехи в тази насока има. Преди седем години в София се откри първият Макдоналдс и такива заведения в столицата вече са над десет. Тук стъпи Шел - първата от големите петролни вериги, което е сериозен признак за доверие във възможностите за бизнес у нас. На нашия пазар се появиха и големи търговски вериги като Метро, Билла, ХИТ и Бриколаж. Изключително силен е интересът за бизнес в нашата столица и от страна на италиански инвеститори, готови да изграждат индустриални обекти. Става дума за чисто еколично производство. Има кандидати и за реализацията на други проекти.Влиза ли в тях и санирането на панелните блокове?- Това ще е предизвикателство към следващите години и за следващия мандат на управление. В панелните жилища живеят 500 хил. души. Невъзможно е този проблем да бъде подминат. Ние направихме няколко експериментални проекта, но не можем да ги реализираме по финансови причини. Законодателството все още не допуска облекчено кредитиране за такива нужди. Ако се даде възможност на гражданите да получат целево кредити с дълъг период на изплащане, реанимацията на панелките може да стане. Общината обаче не е в състояние сама да се справи с проблема.Не е ли странно, че Витоша става все по-недостъпна за столичани? - Планът за управление на парк Витоша не се приема, не се знае кой е неговият собственик. А ако не си собственик, не можеш да вложиш пари там и да намериш начин да организираш по-удобно качването до планината. Това означава ремонт на пътищата и реновиране, подновяване на въжените линии, на хотелската база, опазване на резерватните зони... Сега в тях дори една оздравителна сеч, каквато е безкрайно наложителна, не може да се извърши. Тази планина, ако не е удобна на туриста, губи голямото си преимущество, че е на 25 минути от центъра на София. Хората ще ходят в Банско, в Боровец. Което е направо смешно, след като има такова богатство тук. Получаваме предложения, включително и от известни западни фирми, за решаването на съдбата на парк Витоша, но нещата са замразени.А масираното строителство в т.нар. престижни квартали, като Драгалевци, Симеоново, Бояна и прочие, не застрашава ли Витоша?- Не, няма как то да я застрашава. Всичко е в рамките на регулационните планове. Нарушения по никакъв начин не се допускат, има точно определена граница на планината. Вярно е, че има много искания да се строи там, но никой няма да позволи строежите да навлязат в парковете и резерватите. Между другото аз не смятам, че луксозните квартали на София са Драгалевци и Бояна. Както и Лозенец, за мен не е най-хубавият квартал... Има далеч по-приятни места.Вие къде живеете?- В Зона Б-5. Моят квартал също не е хубав. За мен перспективните зони за обитаване и развитие на града в един луксозен вид са от южната страна на Стара планина. По-точно веригата от малки населени места, северно от Централна гара, като Требич например и още 20-30 великолепни села. Бихте ли се преместили там?- С удоволствие, стига да изградим комуникациите и транспорта. Тоест в нашите общински задължения е да реализираме инфраструктурата, да проправим път на частната инициатива, която ще развие тази територия. Ето, след като бул. Тодор Александров беше прокаран и пуснато метрото, наоколо се построиха много интересни сгради и развитието на новата централна зона започна много бързо да набира скорост. След десетина години София наистина ще придобие един съвсем европейски вид.Европейски вид обаче предполага и подземно строителство - гаражи, повече метростанции...- Проблемът, от една страна, е в ниския стандарт на българина, а от друга - в относително високите подпочвени води в София. Не навсякъде можем да направим строителство с повече от две подземни нива, а и българинът някак си не е свикнал с подземните гаражи. Според мен по-ефикасни ще бъдат надземните. Има вече такива предложения, но пък там ни спъва закостенялото законодателство на Министерството на здравеопазването. То не допуска изграждането на подобни обекти на по-малко от 50 метра от жилищни сгради, което е направо смешно.Тоест, и недостигът от паркинги и гаражи няма скоро да се реши? - В момента правим първи опити с едно дружество, което да построи пред Женския пазар триетажен гараж с капацитет 550 автомобила. Знам, че градът ни се нуждае от около 40 хил. места за паркиране. В застроителните планове на столицата са предвидени много гаражи, но няма инвестиционен интерес към тях. Днес те са финансово неизгодни, за разлика от жилищното строителство, където при вложен 1 лев се печелят два. За кратък срок се възстановяват средствата, докато за един гараж срокът на възвръщаемост на инвестициите е не по-малко от осем години.В общественото пространство битува мнението, че подчинените ви са много подкупни и не е възможно да мръднеш дори и една плочка, ако не дадеш пари под масата. Това не ви ли притеснява?- Това, естествено, винаги ме е притеснявало, но досега съм имал само три случая, в които писмено са обвинени мои служители и те веднага бяха уволнени. Едно е да витаят някакви твърдения, а съвсем друго е човекът да има смелостта поне писмено да заяви кой му иска пари. Коя е най-красивата сграда в София, според вас?- Университетът. Има и много други хубави сгради - Централната банка също е една от тях. В квартал Иван Вазов забелязвам чувствително повишаване на качеството - много по-цивилизовано жилищно строителство, ниска етажност, добро изпълнение. Отмина времето на безвкусните мансарди...А лично на вас какво ви се строи?- Нищо не ми се строи. Може би съм уморен. Важното е, че имам 35 години професионален опит, пазарът е голям, най-вероятно след като напусна общината, ще се занимавам с консултантска дейност.Предстои приемането от Народното събрание на общия градоустройствен план на столицата. Какво трябва да знаем за него?- Общият устройствен план на София е единственият в страната, който се приема като закон. Неговата валидност е от порядъка на 20-25 години. Поне такава е европейската практика. Това е една разработка, която дава политически инструменти за овладяването на територията за дълго време. Ще подкрепите ли Стефан Софиянски на местните избори?- Иска ли питане. За Софиянски винаги ще гласувам.

Facebook logo
Бъдете с нас и във