Банкеръ Weekly

Съдби

СТАРИ МЕДИИ, НОВИ ЗВЕЗДИ

Странна за медиите бе 2003 година. За пръв път в 105-годишната си история Българската телеграфна агенция спря да работи. Въпреки че Народното събрание каза никаква трета национална телевизия, такава все пак се появи. Следствен германец пък предизвика най-големия етнически скандал от години. А още на втората година от създаването си Съюзът на издатели на всекидневници в България официално бе напуснат от свой член, докато друг май отложи тази работа за по-нататък...Скандалът на годината се роди, порасна и замря в сградата на Българската телеграфна агенция. Още в края на 2002-ра парламентът посочи за директор на БТА шефа на варненския филиал на държавното радио Стоян Чешмеджиев. Полетът му към София накара днешния председател на парламентарната група на НДСВ Станимир Илчев да хвърли оставката си в комисията по медии. Преди да е влязъл в агенцията, Чешмеджиев спечели медиите с изявлението си, че държавата не е лейка, а субект, състоящ се от хора. След това продължи да оставя след себе си добре видими следи. Част от депутатите още седяха с вдигната ръка, когато Чешмеджиев вкамени и тях, и противниците си с думите, че няма смисъл да си губят времето и да слушат концепции как той ще управлява БТА. Варненецът поседя на шефския стол има-няма четири месеца, през които здраво нахлузи на главата си лавровия венец на първия началник и успя да блокира работата на информационната агенция. След като уволни всички ръководители на отдели и назначи на тяхно място нови хора, 205 журналисти обявиха през март стачка. Около препирните на управляващите по темата с различно мнение дебютираха сегашните лидери на клуб Новото време Борислав Цеков и Емил Кошлуков, които поискаха свалянето на Чешмеджиев и избор на нов директор. На 18 март желанието им бе изпълнено.Здравословен смях в началото на годината предизвика намерението на премиерския говорител Димитър Цонев всеки месец да организира срещи на Симеон Сакскобургготски с четири избрани радиа и телевизии. Малко по-късно Цонев се поправи, че срещите ще се редуват - един път с пресата, друг път с електронните медии. В крайна сметка министър-председателят реши нещата по своя си начин- нито с едните, нито с другите.Ако грандиозният скандал стана в БТА, то Голямата конфузия бе в Народния театър където вече втора година издателите на всекидневници поощряват изявите на подчинените си с наградите за журналистика Черноризец Храбър. След изчерпателна разяснителна кампания организаторите се опитаха да убедят публиката, че са си взели поука от скандалите след първото издание. Инициативата уж остана за 25 публични личности, които по съвест и далеч от чужди погледи да изберат най-добрите журналисти и да запазят в тайна имената им до запалването на прожекторите на сцената. На церемонията обаче неочаквано празни останаха местата за хората от 24 часа, което прати по дяволите целия нов имидж на събитието. Оттук насетне интригата е дали и часовият вестник ще тръгне след Стандарт и ще напусне съюза или, на иначе добрата инициатива, все пак ще бъде намерен формат, в който тя да остане независима от капризи и натъкмявания? Неочаквана ваканция е филм, който бившият водещ на сутрешния блок по Нова телевизия Милен Цветков сигурно е гледално в който едва ли е искал сам да участва. Близо година Цветков изкара като непослушен ученик прав с лице към стената, на така и не се разбра дали отпадна от ефира, защото дразни пенсионерите, жълтите депутати или някой друг? Последното официално съобщение е, че Милен се връща да води вечерно предаване в телевизията още преди Нова година. Но пък никой не е уточнил по кой календар ще е завръщането му - по китайския, мюсюлманския или еврейския. В публичното пространство най-дълго се въртя версията, че скриването на Цветков е част от цената, която НТВ трябва да плати, за да стане национална телевизия. Тя вече е такава от юли, въпреки че миналата година волята на Народното събрание бе да не се лицензират нови радиа и телевизии. Би Ти Ви и Нова телевизия продължават да се отнасят една към друга с презрително мълчание. От Нова изпуснаха нервите си само в края на миналата зима, когато разбраха, че конкурентът им отмъква лицето на Календар Юксел Кадриев. Най-засегнат сякаш се почувства честият гост на Гала в предаването й на На кафе Евгени Минчев, който нарече преминаването на Кадриев в Би Ти Ви нож в гърба.Самата Би Ти Ви предложи през 2003 г. повече Текила на разсъмване. Каналът разбърка колодата с лицата в сутрешната си програма, след което на екрана засияха Георги Коритаров и Николай Бареков. За сиянието на втория се говори, че е силно и високо в йерархията на телевизията.Гаф, политическа изцепка или просто спектакъл- и трите варианта изглеждаха възможни в историята с телевизия Ден. След неколкомесечно невзрачно присъствие в програмата й на немския водещ Ник Щайн и предаването му От телефон до микрофон изведнъж и двете станаха едно от най-дискутираните явления в страната. Заради нетолерантно отношение към турското малцинство Съветът за електронни медии първо глоби телевизията с 15 хил. лв., а после взе, че я спря. Собственичката на канала Денка Иванова обяви, че ще се съди с медийния надзор, но междувременно разформирова новинарския му екип. Дни след като Иванова отправи тежки укори към съвестта от СЕМ, тя се появи на промоцията на първия български частен телеком (на Робърт Финли и Петър Манджуков) и обвини собствениците му, че са я изиграли, като са го направили без нея. С което окончателно убеди и без това все по-малкия брой колебаещи се, че случаят Ден е отчаяна крачка за по-висок рейтинг. А накрая и нещо от вестниците. Хайде да го кажем в стила на Мартин Карбовски: има две новини във вестник Труд - добра и лоша. Добрата е, вестникът е привлякъл като медиен коментатор въпросния Карбовски - звучи и по-свежо, а май и по-безпристрастно от режисьорката Васа Ганчева и определено демодирания вкус на нейния котарак Хахо. Лошата е, че и Мартин Карбовски не е съвършен - добре е да научи коя телевизия в колко часа пуска информационните си емисии. Нищо особено, ама информация е все пак.Впрочем, за много години и на добър час.

Facebook logo
Бъдете с нас и във