Банкеръ Weekly

Съдби

СПОРТЪТ - В АВАНГАРДА НА ПЛАТЕНИТЕ ТВ УСЛУГИ

ФОРМУЛА 1 И ЧАСТ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ ФУТБОЛ ВЕЧЕ СА КОДИРАНИНа пазара на телевизионни услуги продължават да се случват интересни неща. В сряда (6 април) изтече срока на неколкомесечния безплатен абонамент, който фирмата за сателитен пренос на тв програми Ай Ти Ви партнер предостави на част от абонатите си. Оттук нататък всеки желаещ да гледа програмите, предлагани от цифровата сателитна платформа, може да избира между такси от 12, 19 или 24 лв. в зависимост от броя на програмите, които иска да гледа.Краят на промоцията на Ай Ти Ви партнер може да се приеме като знак, че на далекосъобщителния пазар в страната вече стабилно застават нови играчи (другият български сателитен цифров оператор на телевизии е фирма Булсатком), които предлагат алтернатива на най-познатата и масова услуга - кабелния пренос на телевизии. Въпреки че, в сравнение с кабелните си конкуренти, сателитните платформи стартират повече от десет години по-късно, вече ясно се вижда, че в бъдеще на тях трябва да се гледа с повишено внимание. Според изпълнителния директор на Ай Ти Ви партнер Цветелина Димитрова след коледната промоция на фирмата клиентите й са нараснали от три хиляди на 12 000 души. Новите абонати са преди всичко от София и големите градове - допълни тя.Лесно е да се предположи, че в бъдеще фирмите за сателитен пренос ще продължат да късат от пая на кабелните оператори. Макар упорито да отказват да се легитимират като техни конкуренти. И въпреки че продължават да твърдят, че интересът им е насочен преди всички към онези територии в страната, на които кабелът не може или не вижда смисъл да прониква (заради ниска плътност на населението, във високопланински и крайбрежни зони). Поведението на сателитните оператори, и преди всичко на Ай Ти Ви партнер, подсказва обаче по-сериозни амбиции. Вече е известно, че единствено абонатите на споменатата фирма през тази година ще имат възможност да гледат състезанията от Формула 1, за което ще се изисква допълнително заплащане. Знае се и че Ай Ти Ви партнер вече държи правата на част от двубоите от английската футболна Висша лига и от първенството на Италия, които също ще бъдат извън стандартните програмни пакети. Става дума за онези мачове, които съгласно международните спортни наредби не могат да се излъчват от български телевизии, защото началото им съвпада или е в близост до началния час на двубои от българското футболно първенство. Забраната не важи единствено за кодираните тв канали, предлагащи т.нар. услуга pay per view. Както БАНКЕРЪ писа преди време, Ай Ти Ви партнер разработва такъв канал. През седмицата изпълнителният директор на фирмата Цветелина Димитрова съобщи, че той вече е активен и че клиентите могат да гледат Формула 1 и чуждестранен футбол, заплащайки допълнителна такса - в брой, чрез дебитни карти и чрез sms-и. Вече няма съмнение, че новите играчи на пазара на тв услуги се целят преди всичко в спортните състезания, които събират най-голяма аудитория (и чиито права съответно струват най-много пари). Въпреки че оскъпяват телевизионната услуга, платените канали безспорно са необходими на пазара. Преди този на Ай Ти Ви партнер да заработи, българските зрители вече няколко пъти се простиха с част от най-интересните европейски футболни мачове. Интересът на цифровите платформи към спорта би могъл да е добре дошъл за зрителите, както вече се разбра от казуса с началния час на българския и чуждестранен футбол. Появата на кодирани канали обаче крие и неудобства. Те могат да се появят, в случай че новите технологии тотално погълнат интересния спорт. По същия път може да потеглят и хитовите филми, шоупрограми и т.н. Тогава зрителите ще се окажат в абсурдната ситуация да плащат цялата потребителска такса от 15 или 20 лева за N-броя кабелни телевизии, които в същото време няма да ги интересуват. Само и само за да запазят възможността да гледат кодираните канали, и то заплащайки още пари. Симптомите на подобна тенденция вече са налице. През седмицата Диема вижън представи новия си канал Диема екстра, в който всекидневно ще се излъчват по шест часа спорт. Собственикът на фирмата (притежаваща още Диема+, Диема две и Александра) Емил Славчев поясни пред в. Сега, че от август част от програмата на Диема екстра ще бъде достъпна само за онези кабелни фирми, които могат да предлагат услугата pey per view. Диема+ и Диема две излъчват част от най-интересните спортни събития от Стария континент и САЩ. Въпреки заплахата да им се бръкне допълнително в джобовете, появата на цифровите тв оператори по принцип носи и още плюсове за хората, които имат претенции към традиционните кабелни оператори. Новата услуга прави абонатите по-независими от търканията между собственици на медии и на кабелни мрежи. Вече за никого не е тайна, че сред част от притежателите на телевизии (особено със спортен профил) цари неприкрит антагонизъм и някои от тях слагат всевъзможни препятствия пред конкурентите си по пътя им към дома на абонатите. Десетки са през годините случаите, когато те биваха лишавани от интересни програми заради напрежение на кабелния пазар. Най-пресният случай е отпреди няколко месеца, когато абонатите, които имаха късмет да гледат английски футбол, нямаха такъв с испанската Примера дивизион. Поради това, че голяма част от телевизиите вече са се договорили за разпространение с новите цифрови системи (заради конкурентните цени техният брой вероятно още ще расте), нищо чудно не след дълго те да се оформят като пространството, което предлага всички интересни тв програми без каквито и да е уговорки. Появата на сателитен пренос би трябвало да пресече и тенденцията таксите за потребителите на кабелни услуги плавно, но безотказно се катерят нагоре. Въпреки че не е ежедневие, този процес винаги е свързан с големи амплитуди нагоре и с дразнещо единомислие от страна на кабелизиращите фирми. Без видимо подобрение на качеството на услугата. Към момента единственото по-сериозно неудобство, което новите цифрови оператори създават на клиентите си, е липсата на комбинирано предлагане на телевизии с ИНТЕРНЕТ. Нашата фирма е готова да предложи ИНТЕРНЕТ на клиентите си, но поради огромното количество пиратска продукция в него ще правим това изключително внимателно - поясни изпълнителният директор на Ай Ти Ви Партнер Цветелина Димитрова. - Не искаме да помагаме на нелицензираното теглене на филми и музика от мрежата и по този начин да нарушаваме интересите на телевизии от рода на НВО, MTV и други.

Facebook logo
Бъдете с нас и във