Банкеръ Weekly

Съдби

СОФИЯНСКИ ПАК СЕ ЗАКАНИ НА БИЛБОРДОВЕТЕ

Кметът Стефан Софиянски за пореден път се закани на билбордовете в столицата. Амбицията да свали всички големи рекламни пана в центъра на София още през септември и да наложи нов ред в този бизнес по традиция е сполетяла градоначалника в любимото му село Поручик Чунчево, недалеч от Шабла, където кара отпуската си далеч от вниманието на медиите.Иначе демонтирането на паната е залегнало и в Генералния план за разполагане на рекламни съоръжения на територията на Столичната община. Документът категорично забранява инсталирането на билбордове в близост до паметници на културата, за да не ги закриват и да не загрозяват гледката. Той бе приет от общинските съветници през 2000 г. по настояване на самия Софиянски и на главния секретар на Столичната община - Асен Дюлгеров. През март тази година кметът сложи парафа си и под решение на Комисията по архитектура и градоустройство, с което се забранява инсталирането на пана на най-оживените места в столицата. В черния списък попада и карето между улиците Алабин, Дондуков, Триадица и Витоша, очертаващо софийското Сити. Там, както и по протежението на целия бул. Витоша, е разрешено монтирането само на т. нар. ракети. Това са табла, не по-високи от човешки ръст.Служители от Московска 33 признаха, че ограничението въобще не се спазва. А и нямаше как да се признаят, след като това се вижда отвсякъде. Сега, за да монтират билбордовете си, рекламните агенции трябва да имат разрешително от отдел Реклама на общината, което се издава срещу одобрен от Дирекцията по архитектура и градоустройство технически и художествен проект. Занапред агенциите ще се борят за място под слънцето, явявайки се на конкурс. В момента кметството работи основно с петнадесет фирми и има сключени 2000 договора за външна реклама. Общият брой на билбордовете в столицата е 352, а по-малките пана са четиристотин и едно. По искане на Стефан Софиянски на първото си заседание след ваканцията общинските съветници ще насрочат дата за конкурса. Очаква се той да бъде проведен в края на октомври, а победителите да са ясни в средата на ноември. Докато надпреварата продължава, София ще е без билбордове. Според запознати, конкурсът цели преразпределение на пазара на външна реклама. Икономисти от кметството съобщиха, че средно годишно Столичната община печели от рекламата по улиците 650 000 щ. долара. Цените обаче не били актуализирани от девет години. Най-евтина - 4 щ. долара за кв. м., е рекламата в комплекси от типа на Връбница и Обеля. Най-скъпа - 17 щ. долара на кв.м., е в района на Орлов мост и Петте кьошета. Ако се вярва на общинарите, от един билборд на централно място в общинската хазна влизат месечно не повече от 360 долара, докато агенциите взимали от рекламодателите по 1600 долара. Хора от рекламния бизнес са категорични, че помитането на съоръженията след месец ще разклати силно бранша. Никой не ме е уведомил, че ще има конкурс, нито пък е съобщил условията. Правилата на играта трябва да са ясни и прозрачни, а не да научавам за това от журналистическо питане. Това каза пред репортер на в. БАНКЕРЪ съпартийката на Софиянски от Съюза на свободните демократи и депутатка от НДСВ Диляна Грозданова, която е основен акционер в рекламна агенция Имидж и председател на Асоциацията за външна реклама. Столичната община и агенциите, членуващи в асоциацията, се договорихме през 2000 г. да не се позволява поставянето на реклами без технически план, за да не се претрупва градът, но за конкурс не е ставало дума, добави Грозданова. Тя подчерта, че тоталното демонтиране на билбордовете, дори само за месец и половина, ще засегне поне шест фирми на големи рекламодатели.Между другото, по време на договарянето преди две години бе подписан мораториум, според който кметството се задължава да не сключва договори с нови рекламни агенции. Сред ощастливените тогава бяха Имидж, Прима, Булмедия и Интерреклама. Грозданова съобщи още, че Асоциацията за външна реклама ще иска среща с кмета Софиянски и председателя на Столичния общински съвет Антоан Николов още преди насрочването на конкурса, за да уточнят както условията за участие, така и възможностите сегашните реклами да останат по местата си до обявяването на победителите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във