Банкеръ Weekly

Съдби

София Антонова: МЛАДИТЕ БЪЛГАРИ СПРЯХА ДА СЕ ЖЕНЯТ

Близо двадесет години София Антонова жени и омъжва столичани. Тя е един от около 20-те служители на Столичната голяма община, практикуващи рядко срещаната професия обредник, или лице по гражданското състояние, както е официалното й наименование. София работи в залата към район Средец на улица Леге. На нея и колегите й се пада честта и задължението да водят ритуалите на гражданските бракове, да пазят в общинските архиви брачните свидетелства на подписалите (б.а. - според законите срокът за съхранението им е минимум 130 години) и да определят и записват в регистрите ЕГН-тата на новородените софиянчета. По нейните думи в началото на 90-те години ритуалните зали в столицата са били около десет, но впоследствие общината закрила домовете в кварталите Люлин и Дружба, а този в Красна поляна и досега търпи ремонт. Затова днес броят на местата в София, където човек може да се закълне в съпружеска вярност, са шест - Красно село, Средец, Триадица, Сердика, Оборище и в Студентски град. Гражданският брак е единственият, признат от Семейния кодекс и е безплатен за всички, припомня Антонова. Младоженците плащат само такса за запазването на залата, която е десет лева. Бюрото за резервации се намира на ул. Пиротска. Антонова признава, че напоследък все повече от женещите се присъстват с неудоволствие на иначе кратките сватбени церемонии. Все повече, и то главно млади хора открито демонстрират, че церемонията на гражданския брак ги отегчава и че я приемат като неприятно задължение - разказва София. - Често подмятат да приключваме по-бързо, защото гостите им са се събрали пред църквата и ги чакат за религиозния обред. Наскоро един младеж стоя с ръце на кръста на Многая лета и демонстративно гледаше в тавана, споделя възмутено служителката. - Аз разбирам и уважавам желанията на хората. Разбирам и това, че църковното тайнство вече се приема за същинския символ на брачния ритуал, че хората изпитват повече приятни емоции там. Но не мога да се съглася, че българи показват такова пренебрежение към ритуал, който държавата и градът им са организирали в тяхна чест. От наши сънародници съм виждала поведение, каквото не съм виждала нито от мюсюлмани, нито от юдеи, нито от атеисти. Мисля, че всичко прекалено е до време и скоро нещата ще се нормализират. Преди години и сватбите толкова бяха намалели, че пратихме запитване до БАН. Отговориха ни, че след две-три години броят им ще нарасне. Познаха.София е родом от Бургас, но по-голямата част от живота й е преминала в столицата. Има син и дъщеря. Синът Митко е студент-задочник. И изявен състезател по карате. Източният спорт явно е на висока почит в семейството на сватовничката. Съпругът й е инструктор по карате и ръководи школа за млади състезатели. Единствено дъщерята не е изкушена от изкуството на боя. Тя също учи, но в момента е изцяло заета с отглеждането на малката си дъщеричка. Любопитните и прелюбопитни истории в професията на София са стотици. Една от тях е за рекорда за най-кратко познанство преди брака, който се държи от двама студенти. Момчето видяло бъдещата си съпруга от прозореца на общежитие в Студентския град и седмица по-късно двамата се врекли във вечна вярност. Искрата помежду им пламнала, след като бъдещият младоженец започнал да пее серенади на бъдещата съпруга от прозореца на стаята си. В първия момент тя се ядосала. Минути по-късно обаче ледът се стопил и двамата седнали един срещу друг в едно от безбройните кафенета на градчето. Седмица по-късно двамата застанали пред брачния олтар като доказателство, че любовта от пръв поглед все пак съществува.София Антонова знае, че в днешно време бракът е и бизнес. Още като погледна списъка с предстоящите сватби, в които има и някои лични данни за младоженците, знам кой за какво е дошъл в залата - признава тя. По думите й в първите две-три години след демократичните промени (от 10 ноември 1989 г.) всеки трети брак бил между българка и чужденец. Жените не криели, че са готови на всичко, за да избягат от България. Светът е странно нещо - усмихва се София. - Най-често скритата мисъл на мъжете от Запад да се оженят за българка е за да имат жена, която уважава корените си, традициите, не е запленена от страстта към еманципация и е смирена. Едва ли и до края на живота си част от тях ще проумеят, че търсейки тези добродетели, в България обикновено попадат на обратното под маската на чар и женственост. Ако знаете колко жени подават лъжливи декларации за семейното си положение. Напоследък направо сме се превърнали в детективи, за да предотвратяваме бракове на жени, които искат да се омъжат, преди да са се развели с предишните си съпрузи. Според статистиката на София в средата на деветдесетте години сватбите с чужденци почти изчезнали. Тогава в залата започнали да се шегуват, че западняците са се свършили. По-вероятната причина за това обаче е, че преди около пет години българските закони, свързани с браковете, претърпяха изменения, смята обредничката. На чужденците вече им трябва поне пет години брак с българка (а не три, както бе преди), за да могат да кандидатстват за български паспорт. След промяната се поразредили и случаите, в които араби от Близкия изток, Ирак и Сирия искали ръката на наши сънароднички.Разбира се, има и много случаи, в които смесените бракове са по любов - пояснява София. - За толкова години съм се научила да познавам много добре кой от какви подбуди е дошъл в залата. Човек не трябва да робува на общественото мнение, но ми кажете какво да си мисля за жена на 28 години, която се жени за трети път, а третият младоженецът е около 60-годишен шотландец, за когото това е първи брак? Специално тази сватба беше много колоритна. Младоженецът дойде в традиционната шотландска поличка, беше в много добро настроение и водеше със себе си истински свирач на шотландска гайда. Ако от всеки занаят се получават получават професионални деформации, то при София те са да изглежда винаги достолепна и усмихната. Невинаги ми е весело, но не мога да гледам лошо хора, които са дошли при мен, за да ми кажат, че се обичат - обяснява тя. - Както не мога и да скрия, че се чувствам погалена от съдбата и обичана жена. Не че нямам проблемите на всички българи, напротив. В същото време ми е много добре сред колегите, атмосферата помежду ни е прекрасна и не знам какво бих правила без тях.Бумът на помпозните и свръхскъпи сватби, според нея, бил пак в зората на демокрацията. В средата на деветдесетте те почти изчезнали, напоследък пак се появили. Сега такива сватби правят преди всичко обществени личности, подчертава София. - Чрез брака си те продължават да се популяризират. За мен обаче най-ценни си остават тържествата, в които семейността и спазването на традициите са изведени на първо място. Умилявам се, когато вляза в залата и видя, че бабите и прабабите са на първия ред, облечени в най-празничните си дрехи. Неотдавна бях много впечатлена от сватбеното тържество, което известната певица Силвия Кацарова организира за дъщеря си Теди. Всичко бе с мярка и много вкус. После Силвия дойде при мен на празника Света Богородица. Отидохме да запалим по една свещ. Пред църквата Света Петка аз малко се притесних, защото знаех, че по произход Силвия е туркиня. Тя забеляза притеснението ми и ме попита: Има ли значение в каква църква ще покажеш уважението си към религията?. Най-покъртителният работен ден на София бил, когато свекър довел лично до брачния пиедестал овдовялата си снаха, за да я омъжи за чужденец. Личало си, че човекът страда много, но че прави всичко, за да накара снаха си и малкия й син да се чувстват щастливи. Едва изчаках да свърши ритуалът и се скрих в гримьорната да си поплача - признава София.Признава още, че вече никой не иска да става обредник и че в нейния дом има свободни работни места. Младите хора не виждат перспектива в тази професия, смятат я за отмираща - усмихва се тя. - Не ги отблъсква толкова това, че заплатата е малка, колкото липсата на възможност за развитие. Мисля, че днешното младо поколение е много отговорно. Затова и младежите вече все по-рядко се женят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във