Банкеръ Weekly

Съдби

СЛОЖНИ ИГРИ ДРУСАТ РЕКЛАМАТА НА БНТ

Около националната телевизия винаги става интересно, когато ръководството й (или отделен негов представител) реши да си отвори устата. През седмицата това направи главният секретар Паун Цонев. Пред журналисти той обвини единствената агенция за пийпълметрия на зрителската аудитория ТВ план\ТНС, че волно или неволно дава по-ниски данни за рейтинга на предаванията по Канал 1 от истинските, с което помага на конкурента Би Ти Ви. В отговор секретарят показа контрарейтинги, изработени от агенциите МБМД и НЦИОМ, в които пък държавната телевизия е лидер. Цонев заподозря, че със своето класиране ТВ план\ТНС обслужва интересите на голяма агенция, специализирана в купуването на медийно рекламно време и свързана, по думите му, с частна национална телевизия. Главният секретар на БНТ пропусна да спомене имена, но бе очевидно, че хиксът в уравнението е Красимир Гергов и неговата агенция Пиеро 97, за която се смята, че е основният рекламен посредник в телевизията на Рупърт Мърдок.Доскоро заяждане на шеф в държавната телевизия с Гергов и Би Ти Ви не се броеше за събитие. Неприязънта на началниците на Сан Стефано 29 към най-влиятелния човек на рекламния ни пазар често получаваше словесна форма в публичното пространство. Преди седмица обаче шефът на дирекция Маркетинг и продажби в БНТ Асен Попов подаде оставка и на неговия стол седна подчиненият му Димитър Димитров, за което БАНКЕРЪ вече писа. Мненията на почти всички, следящи процесите в БНТ, се обединяваха около извода, че отстраняването на Попов е жест на добра воля от шефа на телевизията Кирил Гоцев към Гергов. И че след кадровите промени трябва да се очаква завой в рекламната политика на БНТ от толерираната от Попов агенция Аргента към Пиеро 97. Пак от около седмица по коридорите на държавната телевизия се говори, че близкият до Гоцев Кеворк Кеворкян и рекламният бос са се срещали и са си стиснали ръцете за партньорство в БНТ. Вестта за споразумението между двамата идва в момент, когато членът на управителния съвет на медията Бойка Бойнузова съобщи, че за пръв път в историята си БНТ ще получи по-малка субсидия от бюджета в сравнение с предходната година - от близо 42 млн. лв. за 2002 г. държавните пари ще намалеят до 34 млн. през 2003-а, въпреки че БНТ иска 71 милиона. Бойнузова призна още, че освен със свит бюджет, телевизията планира през следващата година съществуване при продължаващ спад на рекламните приходи. Както БАНКЕРЪ вече писа, БНТ единствена измежду Би Ти Ви, Нова телевизия, Седем дни и кабелните М САТ и Евроком регистрира трайно намаляване на приходите си от продажба на рекламно време. Изследване на агенцията за социологически и пазарни проучвания Маркетинг. Медии. Анализи показва, че за първото шестмесечие на 2002 г. държавната телевизия е привлякла 12 274 000 лв., докато през същия период на миналата година сумата е била с почти шест милиона по-голяма - 18 257 000 лева. Въпреки че цифрите в мониторинга не претендират за абсолютна точност, тъй като не отчитат евентуални отстъпки от обявените тарифи, тенденцията им е красноречива.Въпреки обвиненията на Цонев към Гергов, все още е рано да се твърди, че сделка между собственика на Пиеро 97 и шефовете на БНТ няма да има. Знае се, че доскоро Цонев работеше в столичен всекидневник, чиито издатели поддържат отлични връзки с варненската икономическа групировка ТИМ (която се води съперник на Гергов в рекламния отдел на БНТ). Моментът, в който главният секретар си отвори устата, също не изглежда случаен - по същото време шефът му Гоцев бе в Монголия, а изпълнителният директор Нидал Алгафари - в Русия. Не е ясно дали те ще подкрепят воплите му, когато се завърнат в страната.Впрочем, под пушека може да тлеят и други пламъци. Всеки, който поне малко познава нрава на част от участващите в пиесата играчи, лесно би се досетил, че словесните атаки не означават задължително провалени договорки. Нищо чудно обвиненията на Цонев да са част от сложен план, в който участва и самият потърпевш. Разбира се, възможно е и шефовете на телевизията да правят показно на Гергов какви козове държат или да му дават знак, че ако у него е ножът, у тях е поне част от хляба. А най-вероятно е, както обикновено става в БНТ, да се окаже, че лявата ръка просто не знае какво прави дясната. Или пък знае, но не й отърва. И не е доволна от развалянето на статуквото. Кой от всички варианти е най-близо до истината, ще стане ясно скоро - щом се направят новите мониторинги за рекламните постъпления на БНТ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във