Банкеръ Weekly

Съдби

СИРАК СКИТНИК В СОФИЯ И НЕГОВИТЕ КОЛЕГИ В ЛОНДОН

Една прекрасна изложба в Националната художествена галерия - на Сирак Скитник (1883-1943) - и перфектният каталог, дело на изкуствоведката Бистра Рангелова, ни предизвикаха към един интересен паралел. Става дума за видимото влияние върху Сирак Скитник на т.нар. руски сецесион и естетиката, изповядвана от кръга Мир Изкуства през времето на пребиваването му в Петербург, та и по-късно. По някаква странна случайност изложбата на Сирака съвпадна с Руския сезон на търговете в лондонските аукционни къщи Сотбис и Кристис (18 и 25 ноември), на които са продадени много картини от същия период. Това ни насочи към и-мейл разговор с нашия редовен артконсултант княз Никита Лобанов-Ростовски, колекционер, банкер и дългогодишен сътрудник на Сотбис. Ето какво сподели той за в. БАНКЕРЪ:Изкуството трябва да удивлява! Тази общоизвестна максима получи още едно потвърждение на търга на руска живопис в Сотбис и Кристис. До неотдавна битуваше мнението, че поради оредяващите редове на новите руснаци и техните доста опасни банки аукционите на руска живопис и антиквариат на Запад ще престанат да удивляват публиката с невероятните количества пари и съмнителните качества на техните притежатели. Но въпросните аукциони в Лондон бяха безпрецедентно сполучливи.От 243 лота в Сотбис и 136 в Кристис само 17% не бяха продадени. Същевременно трябва да отбележим, че аукционът се смята за сполучлив, когато и около 25% от работите не намерят клиенти.Сотбис реализира 11.5 млн. щ. долара, което за Руския отдел е рекорд. Основната аукционна зала бе препълнена. Скъпите работи се продаваха главно по телефона било чрез московските маклери, седящи в залата, било чрез десетте телефонистки. Съдейки по възклицанията им на руски, се изясни, че те са във връзка с рускоезична клиентела. Може само да се предполага по какви причини техните събеседници не желаят да се показват или пък са толкова заети с делови занимания, че нямат време за такива дребни неща.Търговете започнаха в 10.30 и завършиха в 14.30 часа. Обикновено аукционите приключват в 13 часа по обяд, но водещият не бързаше и изстискваше от клиента колкото се може по-висока цена. Той даже преустанови продажбите, когато телефонната връзка с Москва бе прекъсната и изчака три минути за възстановяването й. Постъпи предвидливо, защото купувачът оттам отново се включи в борбата и повишаваше цената, докато не остави зад гърба си всички останали съперници. Такъв случай на преустановяване на търг заради един само клиент е нещо невиждано в Лондон. Обяснението произтича навярно от факта, че оценките бяха много високи, а съответно и комисионите за Сотбис и Кристис. Например за две платна на Айвазовски бяха платени над 1 млн. щ. долара. Ескиз за костюм от Леон Бакст бе продаден за 720 хил. долара, или шест пъти над началната оценка. Поленов достигна 320 хил. щ. долара. Рекорд постави и гвашът на Сергей Судейкин, за който платиха 267 хил. долара. И т.н.Новите собственици на тези скъпи работи едва ли имат намерение да ги пренасят в Русия заради митото от 30%, което Руската федерация взима при внос в страната на произведения на изкуството и антиквариат. А ако някой се престраши да направи това нелегално, го застрашава, колкото и да е абсурдно, затвор от 7 до 15 години. Представете си как би се обогатила Русия с шедьоври на собственото си изкуство, ако господа чиновниците се обзаведат с необходимата мъдрост за отмяна на налога за внос на културно наследство?По указания на Ленин през 1918-1924 г., частично с помощта на предполагаемите приятели на болшевиките - американеца Хамър и стокхолмския търговец на антиквариат Аранович - са изнесени зад граница 60 тона руска култура. Пък и много други хора на Запад добре поживяха покрай комунистическо-иконоборческата политика в областта на изкуството и културата. И продължават да го правят.Откъм София репликата е следната: най-доброто от творчеството на Сирак Скитник и неговия Руски период не отстъпва по качество на творбите на някои от руските художници, продавани в Лондон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във