Банкеръ Weekly

Съдби

ЩОМ ИМА ИНТЕРЕСИ И ПАРИ, ВСИЧКО Е ВЪЗМОЖНО

Любомил Иванов, заместник-министър на транспорта, пред в. БАНКЕРЪ

Г-н Иванов, преди десетина дни в Държавен вестник излезе регистрацията на Реклама Български железници ООД - смесено дружество между БДЖ и частната фирма Капител 2000. Вестник БАНКЕРЪ установи, че изборът на фирмата съдружник Капител 2000 е бил твърде припрян. Защо?
- Не, доколкото зная, спазени са били всички процедури при избора на съдружника, въпреки че това е направено при моя предшественик Илко Милушев.

А какво наложи създаването на самото дружество?
- Необходимостта от повече приходи. Знаете, че железницата не е в цветущо състояние, а рекламата все пак е сравнително печеливша дейност.

Защо в такъв случай БДЖ сами не извършват тази дейност, а търсят с кого да делят приходите от нея?
- Защото БДЖ няма необходимия мениджмънт. Все пак не това е основният им предмет на дейност, а рекламата е сложно нещо.

Правено ли е маркетингово проучване дали изобщо ще има интерес към такова рекламно начинание. Като знаем дереджето на железницата и че все по-малко хора ползват услугите й...
- Различни фирми проявяват интерес да рекламират, а железницата има обществена функция, превозва 50 млн. пътници годишно...

Не повече от 25% от населението пътува редовно с влак, и то предимно пенсионери, ученици, студенти и войници, които ползват намаление.
- Не само. Дори 10% от пътниците да са финансово добре, това са 5 млн. души.

Напоследък има спекулации, че е ликвидиран правният отдел на БДЖ и че е сключен договор с външна адвокатска кантора. Така ли е?
- Договори за външно правно обслужване железницата сключва отдавна. Адвокатски кантори се занимават с явяване пред съд, защита по дела и др. Но това не пречи юрисконсултите да продължават да си работят. Те се занимават с вътрешноправното обслужване - сключване на договори, подготвянето на заповеди за назначаване или освобождаване от работа... Според нас защитата пред съда от един юрисконсулт е далеч по-неефективна, отколкото ако е нает един опитен адвокат. А и юрисконсултът няма необходимия стимул - той така или иначе си получава заплатата. Докато адвокатът работи за хонорар и ако не е добър, просто за следващото дело си търсим друг. Въвели сме принципа на конкуренцията. Смятаме, че това ще донесе и икономии на БДЖ. При наемане по щат работодателят плаща и всички осигуровки, а всеки месец няма дела. И такива разчети са правени в железницата.

Но и хонорарите на адвокатите едва ли са колкото заплатите на юрисконсултите.
- Хонорарите са фиксирани в договорите, които сключваме с адвокатите, и така се контролират.

Изглежда обаче, практиката да се наема адвокат за всяко конкретно дело вече отмира. Имаме информация, че в момента тече конкурс за избор на адвокатска кантора за постоянно правно обслужване на БДЖ.
- Да, има такъв конкурс, обявен по Закона за обществените поръчки още в края на миналата година.

Кога ще приключи?
- Това зависи от конкурсната комисия.

Някои хора свързват бъдещия победител в конкурса с адвокатска кантора, в която фигурира и името на вашия баща.
- Моят баща вече е пенсионер.

И няма адвокатска кантора? Доколкото знам, той е юрист с дългогодишен стаж.
- Да, той е юрист, беше адвокат, пенсионира се като арбитър в Държавния арбитраж, който съществуваше преди време. Последно беше юрисконсулт на ДЗИ. Все пак той е на 76 години. Когато се отказа от юридическа практика, ми подари пръстена, който дълги години е носил (б.а. - показва златен пръстен с везните на Темида).

Член ли сте на съвета на директорите на новосъздаденото дружество за възстановяване на летище Търговище?
- Председател съм.

Защо точно вас ви избраха и как съчетавате задълженията си на ръководител на железопътния и автомобилния транспорт с работата по възстановяване на едно летище?
- Това е инициатива на кметовете на трите общини - Разград, Търговище и Шумен. Дружеството, което беше образувано, е изцяло с общински капитал и ще кандидатства за концесия за възстановяване и експлоатация на летището. Собствениците избират съвета на директорите и тук няма намеса на министерството. Държавата отдавна доказа, че е лош стопанин, на нея не може да се разчита някой ден да възстанови това летище. Уставният капитал на дружеството е изцяло общински.

Необходимо ли е летището в Търговище, след като русенското се намира наблизо и то също се възстановява?
- Русенското летище е крайно и това го прави неудобно. Целта е първоначално да се подновят каргополетите. За пример сме взели летището на Горна Оряховица, което се издържа, и то много успешно, с два полета седмично, осигурявани от фирма Идеал Стандарт в Севлиево. Трите области са добре известни със селскостопанската си продукция. Да не забравяме, че първото приватизирано предприятие у нас беше в Разград - Амилум. На по-късен етап ще се възстановяват и пътническите полети.

Смятате ли, че ще има интерес към тях?
- Не бива да се пренебрегват и връзките на региона с Турция, които са особено активни...

Да не загатвате, че ще правите директни полети Търговище - Истанбул?
- А защо не?

Защото летището не е международно и трудно може да стане такова. Трябват митница, ГКПП, други неща...
- Щом има интерес и пари - всичко е възможно. Първата задача на дружеството, което е в процес на регистрация, е да възстанови пистата. Сега тя не е в състояние да приема самолети.

Правени ли са разчети колко ще струва това?
- Между 3 и 5 млн. лева. Освен това възстановяването на пистата е включено и като приоритетна задача в програмата за регионално развитие 2001-2006 г. на правителството. Възможно е да се кандидатства и за външни инвестиции. Сега се опитваме да привличаме средства от потенциални товародатели срещу бъдещи полети. Залагаме също на по-ниски летищни такси.


Разговора води Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във