Банкеръ Weekly

Съдби

ШОКИРАЩО Е КАК КАРАТЕ АВТОМОБИЛИТЕ СИ

ИСКАМ ДА ЗАЛИЧА ПРЕДНИНАТА НА БМВ И МЕРЦЕДЕС ПРЕД АУДИИЗПЪЛНИТЕЛНИЯТ ДИРЕКТОР НА ПОРШЕ БЪЛГАРИЯ РОМАН БУЙНА ПРЕД В. БАНКЕРЪГ-н Буйна, преди всичко трябва да обясните на хората, които не знаят, защо изпълнителният директор на Порше България убеждава българите в качествата на автомобилите Ауди?- Както знаете, всеки производител избира кой да е неговият вносител в друга страна. Преди 12 години Порше Холдинг започна дейността си като вносител на марката Ауди за Унгария и Словакия. И тъй като с времето Порше Холдинг доказа ефективността си в продажбите в сравнение с вносителите в други държави, към фирменото му портфолио се добавиха и още страни. С други думи, Порше Холдинг разшири и продължава да разширява дейността си по продажбата на автомобили Ауди в Югоизточна Европа. От 2004 г. Порше Холдинг започна да представлява марката в Сърбия и Черна Гора и в България, което е отражение на 12-годишното ни доверие с производителя. И ако тогава започнахме, продавайки общо по около пет хиляди коли годишно, то в момента общият пазар в региона на автомобили Ауди е около сто хиляди. Но сте наясно, че за българите символ на изключителното германско автомобилно качество са преди всичко Мерцедес и BMW, а Ауди е на трето място, и то главно с успехите си през последните години?- Така беше във всяка една държава, където Порше Холдинг започваше да продава моделите на Ауди. Навсякъде другите две марки, които споменахте, имаха предимство пред нас. В момента обаче във всички държави, където Порше Холдинг и Ауди работят заедно, Ауди е лидер по продажби на коли от т.нар. премиум клас. Или ако не е първи, е втори, и то на съвсем малка разлика от първия. В момента за нас е важно в България да намалим разликата в позиционирането на марките, както и конкурентите да ни признаят за достоен и равнопоставен съперник, какъвто сме. Нямаме за цел да омаловажаваме техните качества и успехи, а се стремим да обясним и покажем нашите предимства, за да заемем мястото, което ни се полага. Намеренията ни са такива и ще опитаме, започвайки веднага, да ги постигнем в дългосрочен план.Значи може да се каже, че войната на Ауди с БМВ и Мерцедес на българския пазар започва от началото на тази година?- Такава вероятно е имало и в предишните години, но ние сме амбицирани да съкратим и дори да заличим разликата между трите марки, която съществува в момента. Как Порше БГ ще се възползва от наградата World Car of the Year, която неотдавна спечели модел Ауди А6?- Ауди А6 бе наградено от читателите, от журналистите, от специалистите и от автомобилните състезатели. За нас това не бе голяма изненада, защото ние вярваме в този автомобил и сме убедени, че той е най-добрият. Имаме quattro (четири) задвижване, което тази година празнува своя 25-годишен юбилей. Всички останали конкуренти въведоха този сегмент наскоро или пък само за определени модели. Нашите традиции в тази технология са с огромно предимство, понеже България с нейните многобройни планински терени и ярко изразена зима е много подходяща за автомобили с четири задвижващи колела. Следващото наше предимство са двигателите TDI с директното впръскване на горивото и възможността за по-голям капацитет на двигателя. Мога абсолютно убедено да кажа, че слогънът на Ауди Превъзходство на техниката е верен и е доказан в абсолютно всички модели на фирмата. Нашата задача е да работим върху имиджа на автомобила, защото нашите конкурентни марки са представени по-силно на пазарите, за които говорих. Ние ще се постараем да наложим още повече популярността на Ауди на българския пазар. Така че тази награда идва в подходящ момент. При откриването на салона на Ауди видяхме, че се радвате на изключително внимание от страна на австрийската колония в България. Самият вие обаче не сте австриец.- Всъщност съм словак. С Австрия съм свързан посредством Порше холдинг, но родом съм от Братислава. Завършил съм университет още по времето, когато страната ни се наричаше Чехословакия. Слава богу, съвсем малко ми се наложи да работя в държавно предприятие. След това се прехвърлих в автомобилния бранш, постъпвайки в представителството на фирма Роберт Бош в Прага. След разделянето на Чехия и Словакия през 1992 година, Порше създаде вносителя на Ауди и Фолксваген в Словакия. Преместих се в тази фирма, като участвах в създаването на цялата дистрибуторска мрежа в страната - търговия на дребно, поддръжка на автомобилите, лизинг и т.н. След това за около година бях при конкуренцията - в БМВ, когато те откриваха свое представителство в Словакия. Тогава получих предложение от Порше Холдинг да се завърна и да отговарям за Балканския полуостров. Работих два месеца в Белград и преди точно година се озовах в София като изпълнителен директор на Порше България. Приех задачата по две причини. Това е първият случай, в който холдингът назначава чужденец, а не австриец за генерален мениджър на представителство в друга държава. Като манталитет, стереотипи, представи за света и дори като история Словакия е по-близо до България, отколкото до Австрия или Германия. Очаква се на мен да ми е по-лесно да се приспособя и да намеря верния път, отколкото на един виенчанин, например. На второ място, десетгодишният опит в Порше Холдинг ми е създал тесни контакти и познания на алгоритъма, по който компанията работи. Имам добри позиции и в заводите в Ингулштад, и в Хановер, и във Волфсбург. Схемата от производството до поръчката на автомобилите ми е позната и това би трябвало да е от полза. Как свиквате с живота тук? Какво от него ви харесва и какво не? Имате ли вече кръг от приятели? - Както казах, идвам от Словакия и затова изненадите и трудностите не са толкова много. За мен България е близка страна. По времето, когато живеехме още в съюз с Чехия, отпуските си прекарвахме или тук, или в Румъния, или в Югославия. В същото време не познавам страната толкова добре, тъй като по-голямата част от времето прекарвам в офиса, а през уикенда се връщам в Братислава. В София обаче нямам никакви проблеми. Градът е хубав, нормален, европейски, два пъти по-голям е от Братислава. Атмосферата ми допада и се чувствам много добре. Малко трудно свиквам със стила на бюрокрация, с който е свързан бизнесът. И при нас в началото беше така. За едно най-обикновено решение е необходимо преминаването на огромни бюрократични пътеки. В много държави това е преодоляно. Така че бюрокрацията до известна степен ме изненада и все още не мога да свикна с нея. Второто нещо, което ме шокира, е начинът, по който българите участват в пътното движение. За мен е необяснимо как на улица от две платна може да се застава така, че колите да образуват пет колони, без да се получава поредица от катастрофи. Няма особено значение дали светофарът свети зелено или червено, всеки прави това, което е решил да прави. И пак повтарям, при целия този хаос почти не съм виждал катастрофи. Хората са съвършено спокойни, дори когато някой изпревари всички и се нареди най-отпред. Никой не роптае, не стават скандали. Ако в Словакия някой изпревари цялата опашка, след двадесет секунди за него нещата вече ще са история. Какви са наблюденията ви за автомобилите в България? - Оставам с впечатлението, че всеки в България има поне по два автомобила, защото иначе не мога да си обясня този огромен поток по улиците. Млади, стари, по-бедни, топмениджъри, мъже, жени - всички са на улицата и карат някаква кола. Забелязах, че няма никакво ограничение за вноса на употребявани автомобили, карате главно коли на старо. Но пък няма развалини или т.нар. брички - колите ви са на средна възраст седем-осем години. Знаете ли, че за много хора в България скъпите автомобили са излишен лукс, защото пътищата ни са в окаяно състояние?- Не познавам държава, в която да не могат да се продават автомобили от най-висок клас. Навсякъде има социална прослойка, която иска да кара такива коли. Тя има нужда от луксозни марки или заради имиджа, който те създават, или заради позицията си в бизнеса. Но сте прав, пътните условия тук не са от най-добрите. Изходът е шофьорите да се внимателни, защото е очевидно, че след края на зимата пътищата са къде в по-добро, къде в по-лошо състояние. Това важи както за България, така и за Словакия, и за Сърбия и Черна гора. Но не може да очакваме инфраструктурата по пътищата тук да е на нивото на аутобаните в Германия. Нашите автомобили са достатъчно добри, за да могат да се карат и по лоши пътища. Има ли българин, когото мечтаете да бъде ваш клиент?- Не мога да си представя някой конкретно. Спецификата на източноевропейските пазари за този клас автомобили не е така конкретно дефинирана, както е например в Германия. В България не съществува т.нар. тип клиент, заради когото се разработва определен модел. Това може да е от генералния мениджър до някоя жена. В Германия, когато се мисли над някой модел, се знае: модел А4 Авант се прави за мъж между 34 и 44 години, с отговорен пост във фирма и две деца, който в свободното си време обича да кара колело. В България е трудно да се направи такъв предварителен портрет на клиента, неговата физиономия е по-дифузна. Затова мога да кажа, че ни интересуват преди всичко действащите и навлизащите инвеститори, институциите и големите чуждестранни представителства, където отдавна марката Ауди е позната и приета. През миналата година Порше България започна да продава автомобили Фолксваген, през тази продължавате с Ауди. Защо все още не Порше?- В момента спортните автомобили Порше имат свое официално представителство, което е лице, така да се каже, на марката в България. Какви са и какви ще бъдат отношенията на холдинга с фирмата в бъдеще - ние не знаем. Засега сме получили права за Фолксваген и Ауди и правим всичко, за да осигурим техните добри продажби. Не можем да кажем как дългосрочно ще се развият нещата и дали някога Порше България ще продава автомобили Порше.

Facebook logo
Бъдете с нас и във