Банкеръ Weekly

Съдби

СЕЗОНЪТ ЗАПОЧВА С МАКС ЕРНСТ

Германския Гьоте институт отново ни направи подарък: изложба от над 200 графични творби и илюстрации на книги от Макс Ернст, подредени до 5 октомври в Националната галерия за чуждестранно изкуство. Силен, дори много силен старт на новия културен сезон, който по предварителна информация обещава и други интересни прояви.Макс Ернст (1891 - 1962) е самоук художник, изучавал философия в Бон и увлечен в младите си години от теориите на Фройд и практикуването на сюрреалистични поетични сънища. Този факт ще позволи по-късно на Жорж Папазов (в книгата му Парижъ - творчество и съдба на велики художници,1938 г.) да отбележи: В първия период на своето творчество картините на Макс Ернст бяха плод на литературната му и видимата му култура. Примитивни форми и фигури на примитивно-театрален свят. С времето обаче литературната му култура доби поетичен и мистериозен отенък, а видимата му култура отвори вратите на фантазията. През 1925 г. Макс Ернст направи първата решителна крачка. С един сбор от графически произведения той постави началото на свое лично творческо развитие… В този период творческият кръг около Клуб Волтер в Цюрих (Ханс Арп, Хуго Бал и др.) вече е разпространил влиянието си в Германия, където се оформят берлински кръг около Георг Грос, кьолнски кръг около Макс Ернст и хановерски кръг около Курт Швитерс. През първата половина на 20-те години на ХХ век център на дадаистката активност става Париж и Макс Ернст се присъединява към него.Но тук вече е издадена книгата на Андре Бретон и Филип Супо Магнитните полета, а дадаистките списания са заменени от Сюрреалистична революция. През 1924 г. следва появата на Първи манифест на сюрреализма, което е свидетелство за оформянето на нова артистична група. Тя, както и новото движение, са вдъхновени от теориите на Зигмунд Фройд, към които Макс Ернст проявява отдавнашен интерес. Което го нарежда сред авторите на първата сюрреалистична изложба в парижката галерия Пиер през 1925 г. редом с Джорджо де Кирико, Ханс Арп, Ман Рей, Пабло Пикасо, Паул Клее, Хуан Миро и др. Малко по-късно към тях се присъединяват Марсел Дюшан и Франсис Пикабия, а последен е Ив Танги.Четирима от тях - Ернст, Масон, Миро и Танги - се открояват в тази първа армия на сюрреалистите. Жорж Папазов, свидетел и участник в динамичните художествени процеси по онова време, пише: Творчеството на Макс Ернст обаче се дели на две: първо - картини, създадени в пълна независимост на художника, и второ - картини, внушени от сюрреалистичните идеи на Бретон. Затова именно в известни периоди изкуството му преживява криза. Издаденият напоследък картинен албум със сюрреалистичен текст показа двустранността на неговата дейност. За съжаление с всичко това Макс Ернст обогатява успеха на Бретон, но същевременно намалява спонтанността на своето творение. Ернст и неговите съмишленици въвеждат нови техники в живописта - на колажа, фротажа, деколажа и др. - а сетне попада и в теченията на кубизма и фовизма. Всичко това го откроява в центъра на една артистична група, която оказва решаващо влияние за ревюлиционното развитие на изобразителното изкуство до Втората световна война. А и след това, защото художниците от следвоенния период, поне в началото на своя творчески път, са под силното влияние на Макс Ернст.Точно тази забележителна фигура на световното изкуство е представена в Националната галерия за чуждестранно изкуство. Експозицията естествено не представя художника в неговата цялост. Но и в графичния сегмент от творчеството му са ясно забележими периодите на неговото развитие, които са цял каталог на изкуството от първата половина на ХХ век.

Facebook logo
Бъдете с нас и във