Банкеръ Weekly

Съдби

САНЯ АРМУТЛИЕВА ЗАГЪРБИ СВЕТСКАТА СУЕТА

Вече близо година кръгът на хората, с които общува президентката на фирма Вирджиния рекърдс Саня Армутлиева, силно се е ограничил. До неотдавна къдрокосата дама не слизаше от екрана на телевизиите, а светските списания не пропускаха да информират читателите си какво ново се случва с нея. Фирмата й е лицензиант на най-голямата музикална компания в света Юнивърсъл рекърдс. Самата Саня дълги години водеше и предаването Полиграм, гостува на Нова телевизия. Зрителите помнят нейните анонси за нови хитове, изпълнени с поетични сравнения и алегории. Името на чаровната софиянка беше замесвано в какви ли не слухове. Злите езици й приписваха връзки с много известни мъже. Най-често се споменаваше съдружникът й във Вирджиния рекърдс Майкъл Кунстман. Германецът се прочу далеч преди българската си партньорка с това, че няколко години бе съпруг на певицата Камелия Тодорова.Истинска бомба, която взриви светските среди през 1997 г., беше участието на Саня в постановката на режисьора Иван Станев Дон Жуан в ада. Подгрята от медиите, публиката изпълни до последно място театралния салон и види как тя изигра своята предизвикателна роля, танцувайки в един момент гола, прегърнала скелет. Но появата й в тази постановка не би могла да се определи като пореден опит на една публична личност да насочи общественото внимание върху себе си. Бизнесдамата е завършила актьорско майсторство в НАТФИЗ. Има участие и в пиесата История на окото от Жорж Батай, а за последно през миналата година се е снимала във филма на Александър Морфов Хълмът на боровинките. Всичко това обаче е минало и сега Армутлиева е далеч от светската суета и хорските сплетни. Тя обаче отрича да води отшелнически живот и обяснява, че всеки ден контактува с много хора, включително и с артисти. Готова е да се върне на сцената, но единствено ако й предложат участие, което силно ще я развълнува.Любопитството на медиите към нея спря сякаш като по команда след брака й. Около него също витае мистериозност, а Саня отказва да я разсее. Само допълнително я засилва с обяснението, че съпругът й е англичанин, но не е публична личност. Нейни познати пък твърдят, че е пристанала на шведа Томас Хелстрьом. Скандинавецът работи в унгарския клон на Юнивърсъл мюзик и допълнително върти музикален бизнес със собствена агенция за организиране на концерти. Така или иначе, откакто Саня стана госпожа, завесата пред нея сякаш е спусната. Тя не изглежда особена засегната от приказките по неин адрес. Чувала съм за себе си какви ли не слухове, в които няма капка истина. - Не се ангажирам с тях нито емоционално, нито психически. Известна съм сред приятелите си с това, че не помня вицове, слухове и разни незначителни неща. Изгубила съм интерес към светските събития, те просто не ме интересуват. За бившето си предаване по Нова телевизия говори като за добър маркетингов похват и не желае отново да се вживява в ролята на телевизионна звезда.Саня признава, че причина за тоталната смяна на нейните житейски приоритети е раждането на дъщеря й. Заради нея денят й е поделен по равно между дома и ангажиментите във фирмата. През свободното си време държа да съм с малката. - Предпочитам я пред цялата светска суета и съм сигурна, че майките лесно ще ме разберат. И преди не съм се стремяла да съм център на медийното внимание. Всичко е било за забавление и от уважение към изданията. По принцип философията в музикалния бизнес е на преден план да са изпълнителите.В този бизнес Армутлиева е от 1992 г., когато става съдружник на Майкъл Кунстман във Вирджиния рекърдс. Фирмата започва с дистрибуция на музика от звукозаписната компания Полиграм, а по-късно Кунстман и Армутлиева стават нейни лицензианти. Преди около четири години Полиграм бе погълната от друга голяма акула в бранша - Юнивърсъл мюзик. След укрупняването Юнивърсъл стана номер едно в шоуиндустрията със записи на имена като Ю Ту, Металика, Еминем, Енрике Иглесиас, Стинг, Доктор Дре, Лучано Павароти... Сана Артмутлиева се усмихва на въпроса как актрисата се е превърнала в делова жена. Житейско стечение на обстоятелствата - отговаря тя. - Майкъл Кунстман се бе занимавал с музикален бизнес още преди да се установи в България. Като чужденец той се ползваше с доверието на Полиграм, макар че по онова време страната ни бе истински рай за пиратското разпространение на музика. С неговите усилия Полиграм стана първата западна компания, която влезе официално у нас. Кунстман ми предложи да организира работата и оттогава близо десет години съм съуправител във фирмата.Въпреки солидния гръб на Юнивърсъл мюзик в работата на бившата актриса не липсват проблеми. В България този бизнес винаги е бил белязан от нелоялната и убийствена конкуренция на пиратското производство и разпространение на компактдискове и касети - подчертава Саня. - В първите години след 1989 г. продажбата на нелигитимна музика се смяташе за нещо нормално и естествено. Тогава задачата ни беше и просветителска, както по отношение на обществото, така и спрямо управляващите. След това бе изработен и приет един от най-добрите закони за авторското право в Европа. За съжаление с това не свърши нашата борба с интелектуалното пиратство, защото на практика законът не се прилага.Армутлиева и Кунстман са сред инициаторите на войната, която лицензиантите на музика водят със сивите си конкуренти. Нейната връхна точка беше достигната, когато правителството на САЩ заплаши, че ще включи България в т.нар. черен списък 301. В него се регистрираха най-големите пирати на интелектуална продукция. По онова време в пресата се появиха доклади на американски институции, според които българските нелегални производители отстъпват по размах на дейността си единствено на китайските си колеги.Създаденият лицензионен режим след 1997 г. успя да прекрати тиражирането на пиратските дискове - спомня си Саня. - Остана обаче проблемът с незаконния внос. В момента страната е наводнена с нелицензирана продукция, която се промъква през границите. Нищо не се промени истински, само се премести източникът му. Съотношението между продажбите на музика с платени и неплатени права се запази.Шефката на Вирджиния рекърдс смята, че сега положението на музикалните продуценти е по-тежко, тъй като след появата на ИНТЕРНЕТ нищо не е в състояние да контролира разпространението на музика: Големият проблем на звукозаписната индустрия в момента е наличието на десетки хиляди, включително и стотици български, сайтове в мрежата, предлагащи абсолютно свободен достъп до всякакъв вид музика, която се продава на пазара. Допълнителните трудности идват от така нареченото домашно пиратство, защото всеки, стига да поиска, може вкъщи сам да си сваля музика от ИНТЕРНЕТ с помощта на прости и сравнително евтини записващи устройства. Не сме правили точно изчисление на загубите си и не знам някой да го е правил, защото просто няма как да се обхванат количествата на продадените пиратски дискове. На срещи на лицензианти се е споменавало, че незаконната индустрия има няколко пъти по-големи продажби от нашите.Борбата срещу сивия бизнес е обречена без подкрепата и намесата на обществото, убедена е Армутлиева. По думите й западните фирми правят всичко възможно, за да осигурят максимално добри условия и хитовите заглавия се продават в България на възможно най-ниски цени. Аз продавам компактдиск на новоизлязъл албум с всички атрибути на оригиналния продукт за 12 лева. Толкова ниска цена няма никъде другаде по света, но въпреки това на българския пазар пиратите продават същия диск за седем лева. Няма смисъл да обяснявам, че в моята цена са включени отчисления за всички хора, участвали в създаването на продукта, а в пиратския инвестицията е само за материала. Независимо от всичко Саня Армутлиева предрича, че най-късно до година фирмите у нас ще започнат да отчитат продажбите си, за да удовлетворят голямото търсене на най-нашумелите албуми, които се издават с авторски права.Прогнозата й обаче изглежда доста нереалистична. Публична тайна е, че голяма част от този бранш се контролира от бившите силови застрахователи. Трудно е да се повярва, че те ще изкарат изцяло бизнеса си на светло, за да заприличат на западните процуденти с техните многобройни златни, платинени и сребърни класации.Както повечето български фирми, Вирджиния рекърдс вижда шанс да остане на пазара с продуциране на български изпълнители. Имената от нейния каталог засега са Стефан Вълдобрев и Йълдъз Ибрахимова. Включих се по-късно в бизнеса с промоциране на български групи, казва Саня. - Но и в бъдеще смятам да бъда предпазлива и да залагам само на имена с по-дълго бъдеще на музикалния пазар. Ще работим с музиканти, за да им дадем шанс за по-сериозна кариера, а няма да търсим удари с един хит по радиото или клип по телевизията. Това е свързано с повече работа, енергия и финанси, но пък е честно отношение към изпълнителите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във