Банкеръ Weekly

Съдби

Румъния - новият "тигър" на Европа

Заводът на Ford в Крайова.

Въпреки че повечето европейци смятат румънците за главни участници в трудовата миграция на континента, днес Румъния е на първо място в обединена Европа по темпове на ръст на икономиката. През второто тримесечие на 2017-а той е достигнал 5.7 на сто. За сравнение, през 2016-а показателят е бил 4.8 на сто, а през 2015-а- 3.9 процента. Според прогнозите на МВФ през тази година румънската икономика ще нарасне до 5.5 на сто (при средни темпове за общността от 2.4 процента).

Развиват се всички сектори - услугите, производството, експортът. През миналата година потреблението е стигнало най-високия си показател от влизането на страната в Евросъюза през 2007-а, а през първата половина на 2017-а е нараснало с още 8 на сто.

"Правителството намали данъците върху потреблението през 2015-а - обяснява пред лондонското издание Guardian Йонут Думитру, главен икономист на Raiffeisen Bank Romania и председател на Фискалния съвет на Румъния. - Властите  снижиха ДДС отначало от 2% до 20 на сто, а сега и до 19 процента. Това се превърна в силен стимул за увеличаване на потреблението. Наред с това през последните четири години кабинетът удвои минималния размер на работната заплата. Значително нараснаха и възнагражденията в обществения сектор."

Въпреки това заплатите в Румъния са по-ниски от средноевропейските, което прави тази държава привлекателно място за аутсорсинг на западните компании. Тя е на предпоследно място в общността по размер на трудовите възнаграждения. Тъкмо това спира десетките хиляди румънци, потърсили препитание на други места в Европа, да се завърнат в родината си. В резултат на отлива на работна ръка през 2016-а в Румъния е фиксирано най-ниското в историята ниво на безработица - 5.9 на сто (средният показател за ЕС е 8.6 на сто). Експертите предвиждат, че до края на годината тя ще намалее до 5.4 процента.

Най-високи темпове на ръст показва високотехнологичният сектор. Прогнозите са, че IT-сферата ще удвои дела си в БВП и към 2025-а ще достигне 12 процента. Показателно е, че по скорост румънският интернет отстъпва само на Сингапур, Хонконг, Южна Корея и Исландия.

Западните фирми инвестират енергично в местната икономика. Ford например, е вложил 1.2 млрд. долара за последните девет години и обяви плановете си да наеме още около хиляда човека за своя завод в Крайова. Така общият брой на работниците в румънските предприятия на американския автомобилен гигант ще достигне 3700 души. Производството си разширяват и други големи западни компании като Siemens, Bosch и Fitbit. По размер на приходи най-голямата фирма в северната ни съседка си остава автомобилният производител Dacia, който през 2016-а бе придобит от Renault-Nissan за  4.47 млрд. евро.

Развитието на икономиката се възпрепятства от репутацията на Румъния като една от най-корумпираните членки на ЕС. През февруари тя беше разлюляна от най-мащабните през последните години протестни демонстрации. Повод за тях бе решението на правителството да прокара през парламента закон, декриминализиращ даването и получаването на малки подкупи. 

Друг основен проблем е слабата транспортна инфраструктура. Според последното изследване на World Economic Forum Global Competitiveness Report Румъния заема 128-о от 138-те места в рейтинга за железопътните трасета, които освен всичко друго са много остарели. Дължината на автомагистралите в страната пък е едва 747 километра.

Икономистите се тревожат и от нарастващия бюджетен дефицит. През 2016-а той се е увеличил до 3% от БВП, докато година по-рано е бил само 0.8 на сто. Основните причини са увеличаването на разходите и намаляването на данъците.

Предполага се, че през 2018-а икономическият ръст ще се снижи от 5,7 до 4%, но дори и тогава ще си остане сред най-високите в Европа. Независимо от немалкото проблеми перспективите за Румъния са добри. След преуспелите Словения и Чехия тя съвсем заслужено придобива репутацията на европейски "тигър", както обикновено наричат бързо развиващите се азиатски държави.

Facebook logo
Бъдете с нас и във