Банкеръ Weekly

Съдби

РЪГБИСТЪТ, КОЙТО ПРОМЕНИ НИСАН

Такаши Ишихара бил избран да ръководи операциите по износа на автомобилната компания Нисан (Nissan) през 1957 година. По това време на японските стоки се гледало като на евтини заместители на американските, при това с ниско качество. Седем години по-късно Нисан е първият японски производител, наредил се сред десетте най-големи вносители на автомобили в Съединените щати. Пробивът станал възможен именно благодарение на агресивната експортна стратегия, наложена от Ишихара. Легендарният японец почина в края на миналата година в токийска болница на 91-годишна възраст. Той, според колегите си съчетава в характера си агресивността на бивш ръгбист и прецизността на счетоводител. След като през 1937 г. завършил право в университета Тохоку, младият Ишихара почти веднага постъпил на работа в Нисан. По-късно със смях разказвал на приятели, че се влял в редиците на автомобилната компания, тъй като не бил достатъчно талантлив да отиде в някоя банка или министерство. По време на Втората световна война напреднал бързо в професията, защото не го взели в армията. Имах късмет - обяснявал той приживе - тъй като всички по-умни младежи станаха войници и аз нямах голяма конкуренция сред връстниците си.До 1945 г. Ишихара се издигнал до началник на счетоводния отдел на Нисан. Точно по това време това бил изключително отговорен пост, защото компанията се борела с всички сили да покрие разходите си. През 1954 г. Ишихара е назначен за един от директорите на Нисан. После започнал да отговаря за износа на фирмата, а през 1960 г. оглави новоразкрития й експортен филиал в САЩ. Хората, които познавали отблизо своенравния му характер, не се учудили ни най-малко, когато Ишихара настоял да върши работата си от офиса в Токио. Заявил категорично, че само така ще може да държи под контрол и ситуацията в централата. В средата на 60-те години Ишихара направил един от най-запомнящите се удари в кариерата си. Той успял да наложи идеята си за производство на малък автомобил с еднолитров двигател, който Нисан да лансира на японския пазар. Останалите директори били категорично против такава крачка, тъй като подобен модел вече бил пробван на пазара от конкурентите от Тойота, но не се стигнало до значими продажби. Както винаги, Ишихара не отстъпил от своето и след време Датсун Съни се превърнал в най-успешно продавания модел на Нисан дотогава. Такаши Ишихара станал президент на компанията чак когато навършил 65 години и вече бил истинска легенда. Позволявал си да сключва сделки с германци и италианци, без дори да споменава за това в офисите на Нисан. Той беше необичайно себелюбив за японски директор, казва за него американецът Дейвид Хейлбърстъм в свое изследване, посветено на японската автомобилна индустрия. Може би заради факта, че е бивш състезател по ръгби, Ишихара повече от всеки друг японец в тази индустрия приличал на своите яки и енергични колеги от Детройт. Често изглеждал готов да налети на бой. Поемал рискове почти с нетърпение. При един подобен случай в началото на 60-те години съобщил на борда на директорите на Нисан, че е готов да напусне компанията, ако инвестицията от 500 000 щ. долара, която искал за операциите на фирмата в САЩ, не донесе печалба. Години по-късно, когато вече бил президент на Нисан и често получавал поздравления за брилянтните успехи на компанията в Америка, Ишихара много се забавлявал, когато си спомнял добре колко близо е бил до провала, разказва Хейлбърстъм. От 1977 до 1985 г. Ишихара работил като президент на Нисан, а след това - седем години е председател на борда на директорите. Една от най-успешните му инициативи била построяването на завод в американския щат Тенеси, който започнал да работи през 1983 година. Най-напред в него се сглобявали камиони, а две години по-късно и леки автомобили. Фабриката била максимално автоматизирана по простата причина, че своенравният Ишихара се съмнявал в уменията на американските работници. Тези хора са доста различни от японците по отношение на лоялност към фирмата, желание за работа и някои други фактори, без притеснение заявил Ишихара в интервю през 1980 година. Откровеността му обаче била широко известна. През 1990 г. той не се поколебал да изкаже публично предположението, че за Япония може би ще е по-добре управляващата тогава Партия на либералните демократи да се разцепи на две центристки групи. През 1999 г. пък Ишихара твърди на всеослушание, че Рено (която вече е най-крупният акционер в Нисан), е една съвсем посредствена компания.

Facebook logo
Бъдете с нас и във