Банкеръ Weekly

Съдби

РОШПАКА С ГРАН ПРИ В ЯГОДИНА

Художникът наивист Румен Рашев-Рошпака отново произведе новина. Но уви - в Сърбия, а не в България. През седмицата той бе в Музея на наивистичното изкуство в сръбския град Ягодина, за да получи за втори път Голяма награда за чуждестранен автор от триеналето в града. Предишното си отличие той получи през 1995 година.Но фокусът на нашето внимание е друг - изложбата на Рошпака в Нов български университет. Отбелязваме я, защото тя е извън потока на официалните и сензационните събития и представлява един по-обикновен опит за представяне на изкуството в академичните среди. Софийският университет отдавна предоставя достолепното си фоайе за различни експозиции, но те винаги са с официален и в някакъв смисъл елитарен характер. Изложбата на Рошпака е осъществена от столичната галерия Натали (частна), което е още един добър знак.Румен Рашев-Рошпака (1970) е с академично образование, но ориентиран към наивизма художник. Това прави пътя му до съседите в Сърбия, Словения, Хърватска и Словакия бърз и много пряк. Защото южният фланг на континента ни още преди три-четири десетилетия фокусира световното внимание върху наивизма и го превърна в много скъпа стока на артпазара. Нас този процес не ни засегна, защото по това време, та чак до днес, в България именитите художници с позиции във властта предпочитат да решават чрез изкуството си обществени, политически и тук-там екзистенциални задачи. Късметът на Румен Рашев е, че през 1989 г. завършва художествената гимназия, когато формалните табута са снети. И изборът му не е повлиян от корифеите. Ненавършил 20 години той прави първата си софийска изложба в редакцията на в. Поглед. Сетне е приобщен към кръга художници около Максимилиан Киров и галерия Витоша. Но продължава да обживява неинституционализирани пространства - Клуба на дъновистите, Софийската градска библиотека и др., за да стигне и до Нов български университет.Рошпака, макар и със закъснение, макар и по чисто индивидуален път, нареди и България в региона на развитото наивистично изкуство. И бе забелязан - негови картини има в музеи и частни колекции в Япония, САЩ, България, Сърбия, Германия, Швейцария, Франция и други страни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във