Банкеръ Daily

Съдби

Роботи на служба в банките

Когато през миналата година швейцарската St. Galler Кantonalbank погълнала частния банков бизнес на M. M. Warburg Bank Schweiz, тя се изправила пред сериозна дилема. Двете банки имали несъвместими информационни системи, а данните за около 5000 операции трябвало да бъдат прехвърлени на сървърите на купувача. За разрешаването на проблема имало две възможности: или седем банкови служители да прехвърлят ръчно информацията в продължение на три дни, или задачата да бъде поверена на софтуерни роботи. St. Galler Кantonalbank заложила на втория вариант и останала толкова доволна от резултата, че възнамерява до края на май да "наеме" роботи и за други дейности. Което предизвиква безпокойството на банковите служители, че могат да загубят работата си.

St. Galler Кantonalbank не е единствената банка, която в момента проучва приложението на новите технологии, посочва Кристиян Войт - управителен директор на базирания в Нюрнберг консултант по информационни технологии Roboyo. Защото автоматизирането на процесите във финансовия сектор дава огромни преимущества за съкращаване на разходите и за сериозни икономии. Например пилотният експеримент със софтуерни роботи е струвал на St. Galler Кantonalbank между 20 и 30 хил. шв. франка за хардуер и външни консултантски услуги. Докато използването на скъпи софтуерни интерфейси за връзка между информационните системи на обединяващите се банки се оценява на седемцифрени суми.

Проучване на GFT Trchnologies, осъществено в края на 2017-а, показва, че технологиите и изкуственият интелект имат потенциал да революционизират финансовата сфера. В анализа на консултантската група са взели участие 285 професионалисти от малки и големи банки за дребни банкови услуги в осем държави, включително и в Германия. Те са били анкетирани по телефона, съвместно с фирмата за пазарни проучвания Frost&Sullivan. Близо 94% от всички участници от големите банкови групи смятат, че има директна добавена стойност от приложението на изкуствен интелект на работните им места.

В проучване на консултантската фирма McKinsey от ноември 2017-а пък се констатира, че стотици милиони работни места от различни сектори могат да бъдат заети от машини. Най-голяма вероятност роботи да заменят човеците има в сферите на бързото хранене и в механизираните операции. Докато градинарите, водопроводчиците и детегледачите са най-слабо застрашени от изкуствения интелект. 

Ключовото откритие на McKinsey е, че макар да има достатъчно работа за постигането на пълна заетост до 2030-а по повечето разгледани сценарии, преходът крие доста предизвикателства. Около 60% от работните места, основно в селското стопанство и в промишлеността - или една трета от дейностите, могат да се автоматизират. Което, по оценка на експертите, означава, че между 400 и 800 млн. индивиди в света ще трябва да си търсят нова работа до 2030-а. Подобни възможности ще има, но хората ще са принудени да придобият нови умения за новите длъжности и вероятно ще получават различни от предишните си трудови възнаграждения.

Що се касае до банките, роботите ще могат да се използват при вътрешния контрол и спазването на правните рамки. Но едва ли ще са подходящи за финансови консултанти на банковите клиенти.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във