Банкеръ Weekly

Съдби

РЕКЛАМАТА В 7 ДНИ ОТБЕЛЯЗА МИСТЕРИОЗЕН РЪСТ

Само държавната телевизия е регистрирала спад в рекламните си приходи за първото шестмесечие за 2002 г. спрямо същия период на миналата. Мониторинг на агенцията за социологически и пазарни проучвания Маркетинг. Медии. Анализи върху постъпленията на шест от най-гледаните български програми показва, че между януари и юни тази година по сметките на Сан Стефано 29 са постъпили 12.274 млн. лв., докато за същия период от време изминалата сумата е била с почти шест милиона повече - 18.257 млн. лева. Пресметнатите суми са въз основа на официалните рекламни тарифи, без да се отчитат направените от нея отстъпки за брой излъчвания и натрупани суми.При останалите пет наблюдавани телевизии (Би Ти Ви,Нова телевизия, Седем дни, М САТ и Евроком) е отчетена тенденция към значително увеличение на постъпленията. Както може да се предположи, най-голям е пазарният дял на единствената частна ефирна национална телевизия Би Ти Ви. През първата половина на годината тя е привлякла реклама на стойност 52.628 млн. лева. Увеличението е почти двойно в сравнение със същия период на 2001 г., когато сумата е била 28.135 млн. лева. Нова телевизия също увеличава приходите си от реклама, показва изследването. Въпреки проблемите с отнетия й през 2000 г. национален лиценз и със заявеното от ръководството й намерение за забавяне на инвестициите до изясняване на ситуацията на радио-телевизионния пазар, Нова телевизия също се вписва в общата възходяща тенденция на увеличените рекламни приходи. Ако през първото шестмесечие на миналата година в Нова телевизия те са били на стойност 8.669 млн. лв., то през първото полугодие на сегашната сумата е 11.981 млн. лева. Без съмнение увеличението се дължи основно на телевизионната игра Стани богат, която телевизията излъчва от май 2001 година. След като няколко месеца играта бе позиционирана през уикенда, от септември собственикът на телевизията Минос Кириаку и продуцентите на Стани богат от Сия адвъртайзинг се договориха за предавания във всеки делничен ден. Най-неочакван, но за сметка на това най-голям е ръстът на приходите в телевизия Седем дни. Софийската ефирна програма е успяла да реализирала почти два пъти и половина увеличение на постъпленията си от реклама. През първото шестмесечие на миналата година телевизията, за чийто основен собственик се смята бившият депутат от Българския Бизнесблок Георги Агафонов, е привлякла реклама за 4.371 млн. лева. Година по-късно сумата нараства близо два пъти и половина. От обявените рекламни тарифи и от количеството излъчена реклама излиза, че постъпленията на медията са достигнали 10.042 млн. лева. От рекламния отдел на телевизията отказаха да коментират данните на мониторинга. Интересното е, че според класация на списание Маркетинг медиа, нито един от десетте най-големи рекламодатели в телевизии за май 2002 г. не присъства в първата двадесетица на рекламиралите в Седем дни. Десетият най-голям рекламодател за май - Кока-Кола къмпани, е едва 22-ри в листата на телевизията с бюджет от 92 634 млн. лв. за шестмесечния период. В различни предавания на телевизията обаче парите си са вложили над шестстотин фирми, като при някои изразходваният бюджет достига внушителната сума от над 915 хил. лева. Най-големи печалби телевизията е реализирала от спонсорства на различни предавания, които са над една трета от постъпленията й - 3.594 млн. лева. Труден е отговорът на въпроса защо при финансови възможности от такъв порядък част от фирмите рекламодателки в Седем дни не са организирали рекламни кампании и в други медии, а са налели бюджетите си в нея. Обяснението на този факт става още по-трудно, като се има предвид, че софийската телевизия трайно поддържа около един процент относителен дял на аудиторията както за столицата, така и за страната. Според проучването на социологическата агенция Маркет тест в списание Маркетинг медиа, през май Седем дни има относителен дял от 0.9% за София и под 0.1 за страната. За сравнение, Би Ти Ви достига 43.2% относителен дял в столицата и 44% в национален мащаб. За Канал 1 съотношението София - България е 22.6 срещу 30 процента. При Нова телевизия относителният дял е 17 към 6 процента. Ако зад мистерията с нарасналите рекламни приходи на Седем дни не стои някакво по-комплицирано обяснение, то единствената видима причина за увеличението им са едновременните излъчвания на спортни предавания, които софийският ефирен канал прави със спортния канал Ринг плюс. През лятото на миналата година негов основен акционер стана бившият съдружник в Дарик радио Ивайло Стаевски и скоро след това двете медии започнаха съвместни предавания на футболни мачове от най-атрактивните футболни първенства от Европа като немското, испанското и италианското, а така също и на стартовете от Формула 1. При обявяването на споразумението Стаевски заяви, че двете медии ще предлагат комбинирана реклама по време на спортните състезания и ще разпределят постъпленията, но не уточни в какво съотношение ще става това.Данните на агенция Маркетинг. Медии. Анализи показват, че тенденцията при медиите, разпространявани по кабелен и сателитен път, също бележи стабилен възход на приходите от реклама. И двете неефирни телевизии в мониторинга (М САТ и Евроком) са увеличили значително постъпленията си през изследваните периоди. Докато преди година телевизия М САТ, особено популярна с новините си от Черноморието, е привлякла реклама за 2.839 млн. лв. за първото шестмесечие, то през 2002 г. постъпленията й за периода са с 2.5 млн. лв. повече - 5.196 млн. лева. В Евроком регистрираните суми са по-малки, но съотношението в ръста е сходно - 1.736 млн. лв. през периода януари-юни на 2001 г. срещу 3.177 млн. лв. за същия срок на тази година. Посочените в разбивката данни и реалните постъпления вероятно се разминават поне с 20-25 процента, каквито са най-често срещаните търговски отстъпки за натрупани количества излъчвания. При всички положения сумата е твърде близка до рекламните постъпления, които си поставя за цел БНТ. Всъщност държавната телевизия е най-ограничена да променя условията си за продажба на рекламно време. През седмицата директорът на дирекция Маркетинг и продажби на Сан Стефано 29 Асен Попов заяви, че не възнамерява да предоставя по-конкретни данни за рекламните постъпления в телевизията по-рано от края на годината, когато по закон БНТ е длъжна да се отчете пред Сметната палата. Той допълни, че от известно време Народното събрание се опитва да вмени на БНТ статут на търговски субект. Ако телевизията трябва да се държи като търговски субект, то тя трябва да прави това от началото до края - обобщи той.- В момента обмислям как да предоставям информация за нещата, които интересуват обществото, без това да нарушава търговските интереси на БНТ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във