Банкеръ Weekly

Съдби

РАХМАТ СУКРА: ПАРАТА НЕ ПРАВИ БОРБАТА,НО Е ЛОШО, КОГАТО Я НЯМА

Рахмат Сукра осигури доста от финансовия уют на световното първенство по свободна борба, състояло се неотдавна в София. Състезанието получи отлична оценка от шефовете на международната централа, от специалисти и журналисти. Бившият шампион на планетата и олимпийски медалист, който е отговорник за свободната борба в нашата федерация, няма причини да е недоволен. Сега той се занимава с изваждане на разходите от приходите от първенството, но ни уверява, че винаги ще намери време да даде интервю на колегите-банкери от БАНКЕРЪ.Рашо, излизат ли сметките?- Ще съм доволен и на стотинка отгоре. Ние вече спечелихме най-главното: признанието на световната спортна общественост. Направихме перфектен шампионат, при това за отрицателно време - само за четирийсет дни.Колко комисии сформирахте за набиране на средства за първенството?- Нито една. Аз бях комисиите. Поех тежестта по рекламата, настаняването, транспорта и т. н. Работехме, разбира се, с доста колеги, но комисии, среднощни заседания, умувания, грандиозни планове нямаше. Просто се хванахме веднага за конкретната работа. Обстоятелството, че не разполагахме с никакво време, ни направи услуга - мобилизира ни допълнително.Откъде започнахте?- Първо изчислихме грубо, че ще ни трябват общо над 600 хиляди лева. След това преброихме с какво разполагаме и кои са сигурните източници на финансиране: Държавната агенция за младежта и спорта и федерацията. Теглихме калема и се оказа, че не ни достигат към 200 хиляди лева. Започнахме да ги търсим. Решихме, че можем да си помогнем, като изтръгнем добри цени за нощувките и храната в хотелите, които непременно трябваше да са от четири звезди нагоре. Този маркетинг ни отне ценно време, но направихме удар - сделката с петзвездния Кемпински-Зографски се оказа изгодна за нас. Иначе най-важните персони настанихме в хотел Хилтън, където също се добрахме до добър договор. Алтернативата бе Шератон, но преценихме, че той е по-неудобен заради множеството наши коли, които трябваше да шетат из центъра на София по няколко пъти на ден. Изискванията за сигурност на американските спортисти не ви ли затрудниха?- Затрудниха ни, но това е част от бизнеса. Американците държаха да се настанят точно на четвъртия етаж, да се хранят отделно от другите, да са придружавани и от своя охрана... Удовлетворихме желанията им, макар че ни излезе по-солено. Е, получихме после потупвания по рамото...Кой пое разходите по транспорта? - Как кой? Ние. Керванът ни се състоеше от 13 автобуса, 5 микробуса и 15 луксозни леки коли, които сновяха непрекъснато из столицата.Да питаме ли КАТ колко нарушения са направили? - Питайте! И с пътната полиция нямахме проблеми. Щеше да е още по-леко, ако бяхме организирали шампионата в Двореца на културата в центъра, а не в Двореца на спорта в Студентския град.В Двореца на културата!?- Да. В зала номер едно. Не ни стигнаха само три метра от сцената, за да построим тепихите. Щеше да е страхотно - свободна борба в Националния дворец на културата! Как погледнаха на тази идея началниците на културата?- Навиха се. И щяха да ни направят отстъпка в цените. Те също се тюхкаха, когато не стигнаха тези 300 сантиметра.Затова пък в Спортния дворец си бяхте като у дома...- Там подходиха като монополисти - нямаше вече къде да идем - но не се опитаха да ни извият ръцете в рекетьорска хватка. Главното бе да спазим договореностите по нареждането на рекламните пана в трите ценови зони около тепихите и стълбичката за победителите.Наредихте доста табла. Как омагьосахте рекламодателите?- Двайсет фирми привлякохме. Съобразихме тарифите с малкото време, с което разполагахме, с липсата на предварително планиране на такива средства, с края на финансовата година. След това се разбрахме с телевизионерите от bTV да показват по-акцентирано рекламните послания. Пуснахме като бонус още една зона за рекламиране в залата. Там попаднаха онези фирми, с които работехме на бартер. Рекламодателите оцениха този жест и съм сигурен, че утре отново ще дойдат при нас. И ние оценихме тяхната готовност веднага да ни преведат парите, за да разполагаме с тях по време на първенството. Какъв е делът на средствата, събрани от реклама? - Десет на сто от всички пари, завъртени около шампионата. Благодарение на това веднага с радост връчихме на медалистите и призьорите обещаните награди - по 10 хиляди лева за титлите, 8 хиляди за среброто и т. н. Като завършим финансовия отчет и се окаже, че е останал някой лев в повече - ще го разпределим на спортистите. Приходите от билетите за вход - около 10 хиляди лева, по идея на нашия президент Валентин Йорданов ще дарим на деца от дом за сираци. Защо все пак успяхте с финансирането и организацията на шампионата?- Първо, не търсехме непременно печалба, а поставихме ударението върху доброто ни представяне като домакини. Второ, показвахме, че сме готови да плащаме повече, но всичко да е бижу. Тази тактика допадна на партньорите ни и получихме изгодни предложения, които не бяхме очаквали. Трето, предпочетохме сигурността на спортистите и гостите пред суперлукса и това ни спести излишни разходи и нерви. Четвърто, дадохме на рекламодателите повече, отколкото те си плащаха, и ги спечелихме. За утре. Не всичко са парите в организацията на големи състезания. Значи, ако перифразираме известната мисъл за ранъта и борбъта, какво би се получило?- Парата не прави борбата, но е лошо, когато я няма. Страницата подготви Иван Нанков

Facebook logo
Бъдете с нас и във