Банкеръ Weekly

Съдби

ПРОФЕСИЯ МЕЧТА

Управителите на зоопарка в Бронкс, Ню Йорк, са по-наясно как да нахранят своите слонове, отколкото многобройните си посетители. Ето защо когато решават да преустроят ресторанта на комплекса, те викат на помощ Кларк Улф, опитен консултант по обществено хранене. И така от май 2001 г. в менюто на заведението вече фигурират не само обичайните сандвичи и пържени пилета, но и салати и пици, печени на пещ. В резултат приходите на ресторанта нарастват с 16%, а зоопаркът в Бронкс става любимо място за организиране на сватби и благотворителни тържества. Наред с дегустаторите на вино и ловците на млади модни таланти консултантите по обществено хранене се нареждат сред най-търсените специалисти в света. Те съветват собствениците на ресторанти по почти всички въпроси - от съставянето на атрактивно меню и подбирането на подходящо обзавеждане до ограничаването на всекидневните разходи. Консултантите са еднакво полезни и когато се открива ново заведение, и когато трябва да се спасява някое старо и западащо.В днешно време ресторантьорският бизнес е далеч от добрите стари времена, когато посетителите с лекота хвърляха стотици долари за една вечеря. Все по-важна става посещаемостта на заведенията, която гарантира редовни годишни приходи. Едно-единствено място в популярното Юниън Скуеър Кафе (Union Square Cafe) в Манхатън например носи над 100 000 щ. долара на година, което означава годишен приход от 13 млн. щ. долара за цялото заведение със 130 места. За съжаление не всеки ресторант се радва на популярността на Юниън Скуеър Кафе - в момента едно от най-горещите места в Ню Йорк. Без предварителна резервация в Юниън е доста трудно да намериш свободна маса за обяд или вечеря през който и да е ден от седмицата. Днес щатската индустрия за обществено хранене е вторият по големина работодател в страната след правителството с над 11 милиона служители. През 2002 г. продажбите й се очаква да надхвърлят 408 млрд. щ. долара, от които 9 млрд. долара ще дойдат само от град Ню Йорк. Но въпреки постоянно нарастващите приходи рискът от провал в този бизнес си остава значителен. Изчислено е, че почти 50% от независимите ресторанти в Ню Йорк фалират до две години от отварянето им. Именно борбата с конкуренцията в бранша принуждава ресторантьорите да плащат между 250 и 5 000 щ. долара на ден на професионален консултант по обществено хранене с надеждата рязко да увеличат посещаемостта и съответно печалбите си. Кларк Улф, който сега е сред най-високоплатените специалисти в тази област, споделя, че хонорарите съвсем не са високи: Един директор на отдел в Ърнест енд Янг (Ernst Young) взема 980 щ. долара на час за финансови консултации, а помощниците му - около 600 долара. Улф съветва не само зоопарка в Бронкс, но и манхатънските ресторанти Аризона 206 и Дъ Кенъл Хаус, както и редица големи вериги за обществено хранене и няколко казина в Лас Вегас.Всъщност професията консултант по храненето е сравнително нова. По правило ресторантите се управляват от професионалисти, израснали в бранша, наследили заведението от баща си или работили като салонни управители в продължение на много години, преди да започнат собствен бизнес. В наши дни обаче много заведения се отварят и от аматьори, събрали пари като инвестиционни банкери или адвокати. Те имат належаща нужда от професионален съвет, за да успеят в новото начинание. Както споделя един консултант: Много често имам клиенти, които ми казват: Имам пари, имам идея, а макароните на баба ми са най-хубавите на света. Искам да ги предлагам в моя ресторант, но си нямам и представа какво друго да включа в менюто. Помогнете!.

Facebook logo
Бъдете с нас и във