Банкеръ Weekly

Съдби

Проф. Елена Баева: ИЗДРЪЖЛИВОСТТА Е КАЧЕСТВО НА ТАЛАНТА

Проф. Елена Баева е създател на частния театрален колеж Любен Гройс, преподавател и заместник-ректор по сценични изкуства в НАТФИЗ. Завършила е право в Софийския университет, а след това ВИТИЗ Кръстю Сарафов. Играла е на театралните сцени в Русе и Пловдив, но специализира режисура и театрална педагогика. Не крие амбициите си да създава универсални актьори, които да са конвертируеми навсякъде по света. Нейният съпруг е известният кинорежисьор Киран Коларов. Дъщеря им е тръгнала също по стъпките на баща си и вече има престижни филмови награди от международни фестивали. Студентите на проф. Баева, независимо през кои години са били нейни възпитаници, остават завинаги свързани със своята преподавателка. Защото тя е естествена, независима и позитивно настроена към човека срещу нея. Няма артистични корени в семейството си. Баща й е габровлия, търговец, роднина на известната фамилия индустриалци Калпазанови. Този факт от биографията й - буржоазният й произход, дълго време й носи пасиви. Принудена е да завърши гимназия в Копривщица. Всички трудности, които съм имала по пътя си, са ми дали издръжливост, борбеност, споделя тя. Театърът е нейна мечта и голяма обич от дете. Не успява да влезе във ВИТИЗ и една година (най-хубавата в живота й) прекарва в Народната библиотека, където чете по пет-шест часа на ден. Завършва Юридическия факултет на Софийския университет, но през цялото време на следването си участва в самодейни театрални постановки. Театърът е бацил и затова винаги казвам на студентите: да се занимаваш с изкуство не е професия - това е необходимост, предопределеност, начин на живот, изповядва проф. Баева.Съдбата е предопределила театърът да е нейният живот. И тя решава да върви с нея. През 1963 г. с Бончо Урумов, който почина преди месец, заминават за Смолянския театър като актьори по договор по покана на режисьора Любен Гройс. В онези години от София до сърцето на Родопите се стига за 12 часа. С примитивен автобус трупата обикаля цяла България с представленията си.Завършва актьорско майсторство в класа на проф. Филип Филипов, чиято асистентка е Надежда Сейкова. Режисьорите определят Елена Баева като небългарски тип актриса. Слава богу, днешният типаж е отворен. Ако актьорът има съвременна рефлексия към света, то се изписва и на лицето му - казва дългогодишната педагожка. - Днес се стремим да създаваме универсални актьори. В последните години в учебните планове и програми настъпват положителни промени, които отговарят на съвременните изисквания в световен мащаб. Новата вълна от млади авангардни режисьори като Лили Абаджиева, Явор Гърдев са доказателство, че под покрива на Театралната академия виреят всички таланти.През ръцете и ума на проф. Баева са минали стотици актьори. Помага им да познаят себе си и таланта си и да го развиват целенасочено и системно. За да се справят с всичко това, се изисква много издръжливост, която се изгражда през целия живот. Издръжливостта е качество на таланта, убедена е тя. Всеотдайната им преподавателка ги учи и да не спират да се развиват - е един от сериозните проблеми на българския актьор. Той е страшно талантлив, но идва момент, в който се задоволява от нивото си, от завоюваното място и след това - край. Това е признак на недостатъчна интелигентност и отговорност, смята проф. Баева. Самата тя е пример за издръжливост. Признава, че не си е давала сметка какво е да създадеш частен театрален колеж. След 20 години педагогически опит разбира, че има нужда да направи нещо сама. Така през 1991 г. създава колежа - тогава Първо частно театрално училище Любен Гройс. Това са времена на еуфория. Днес частният театрален колеж има 25 преподаватели, в него се изучават 17 дисциплини, завършва вече седми випуск. Възпитаниците му са навсякъде в театрите в страната - като се започне от Народния и се стигне до съвсем малки формации. Колежът носи името на големия български режисьор Любен Гройс, учител и вечен приятел на проф. Елена Баева. Този изключително одарен човек се занимава не само с режисура, но и с литература, с научна теория за театъра, пише стихове, пиеси, очерци. Цял живот носи клеймото, лепнато заради баща му, убит след 9 септември. Изключван е от ВИТИЗ по време на унгарските събития, а като наказание е разпределен в Родопския драматичен театър в Смолян. Но никога не показа никакво озлобление. Имаше духовността на истински интелектуалец. Запази разумното поведение в живота. Обичаше и уважаваше хората, с които работеше. И плати с живота си - почина на 46 години. Той е българският режисьор, направил нов прочит на Шекспир и Молиер. Но едва преди смъртта си беше поканен да поставя на софийска сцена, благодарение на тогавашния директор на Сълза и смях Стойчо Мазгалов, спомня си Елена Баева. Как съжителстват един театрал и един кинаджия, каквито са Елена Баева и Киран Коларов? Ако са разумни - чудесно!, смее се тя. Не си пречат, всеки работи абсолютно самостоятелно и другият е поканен чак на премиерата. Много рядко разговарят по професионални проблеми. През 28-те години брак са възприели това като правило - макар че в началото ми беше трудно. Проф. Баева е категорична, че българският театър в момента е в по-добро положение от киното. Не защото няма талантливи кинаджии, а просто защото киното е индустрия, която се прави с много пари. Дори късометражно филмче има бюджет, колкото една добра театрална постановка. А за нормален игрален филм положението вече е страшно. Не знам как оцеляват хората в киното...Говорим за универсалността на българския актьор и проф. Баева дава доказателство за универсалното развитие на своите студенти, които участват в спектакъл на балет Арабеск заедно с танцьори професионалисти. В едно от представленията в театър София на Любовни булеварди групата, която танцува и пее, се състои от нейни студенти от НАТФИЗ и от колежа Любен Гройс. В момента тя работи над Много шум за нищо, последния спектакъл на Гройс. Класът й абсолвенти в колежа подготвя Вишневи сестри на Майкъл Грийн и Светлината в отсрещния прозорец - експеримент по произведения на Кафка, Достоевски, Пирандело и Далчев с цял екип дебютанти - режисьор, сценограф, визуално оформление. В серията изненади ще влезе и чудесен мюзикъл по нашумелия американски Рент.

Facebook logo
Бъдете с нас и във